Competences and Media Literacy in Primary

Autores/as

  • Patricia Núñez Gómez Fundación iS+D / Revista Prisma Social
  • Marcel Higuera Brunner Complutense University
  • Beatriz Lamelas Ocaña Complutense University
  • María José Estables University Pompeu Fabra

Palabras clave:

Media literacy, advertising literacy, multiple intelligences, collaborative learning

Resumen

This paper develops the concept of Media Literacy applied to audiovisual products in primary school children, with the aim of achieving our students a greater knowledge and critical attitude towards the incorporation of media in their lives, working traditional and digital media. The process of creating audiovisual products that we have developed in a school of the Community of Madrid, acquires a new dimension to work within the framework of the theory of multiple intelligences of Howard Gardner, and will allow us to observe how different intelligences are affected through the development and understanding of audiovisual works (Gardner, 2015). We will assess how the student, in addition to obtaining a better understanding of the media phenomenon and an acquisition of audiovisual and digital skills, benefits from the participation strategy and collaborative learning to improve certain skills related to several of the aforementioned author intelligences.


Competencias y Alfabetización Mediática en Primaria

Resumen

Este artículo desarrolla el concepto de Media Literacy aplicado a productos audiovisuales en niños de primaria, con el objetivo de conseguir en nuestros alumnos un mayor conocimiento y espíritu crítico ante la incorporación de los medios de comunicación en sus vidas, trabajando medios tradicionales y digitales. El proceso de creación de productos audiovisuales que hemos desarrollado en un Colegio de la Comunidad de Madrid, adquiere una nueva dimensión al trabajar en el marco de la Teoría de las Inteligencias múltiples de Howard Gardner, y nos va a permitir observar cómo se ven afectadas las diferentes inteligencias a través del desarrollo y comprensión de piezas audiovisuales (Gardner, 2015). Valoraremos cómo el alumno, además de obtener un mayor conocimiento del fenómeno mediático y una adquisición de destrezas audiovisuales y digitales, se beneficia de la estrategia de participación y aprendizaje colaborativo para mejorar en ciertas competencias relacionadas con varias de las inteligencias del autor anteriormente citado.



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Biografía del autor/a

Patricia Núñez Gómez, Fundación iS+D / Revista Prisma Social

Complutense University, Madrid, Spain

Marcel Higuera Brunner, Complutense University

Complutense University, Madrid, Spain

Beatriz Lamelas Ocaña, Complutense University

Complutense University, Madrid, Spain

María José Estables, University Pompeu Fabra

University Pompeu Fabra, Barcelona, Spain

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Publicado

2016-05-15

Cómo citar

Núñez Gómez, P., Higuera Brunner, M., Lamelas Ocaña, B., & Estables, M. J. (2016). Competences and Media Literacy in Primary. Revista Prisma Social, 311–337. Recuperado a partir de https://revistaprismasocial.es/article/view/1323

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