Political Advertising and its effects on a pluralist electoral coverage

Autores/as

  • Juan Cristóbal Portales Echeverría Fundación iS+D / Revista Prisma Social
  • María Lourdes Vinuesa Tejero Universidad Complutense de Madrid

Palabras clave:

Press coverage, PRization, communication, presidential elections, paid-for political advertising, media pluralism, agenda building

Resumen

This paper examines the ‘PRisation’ phenomena, a trend where the agenda building process and the discretionary power of media appears to be constrained by certain elites through communication and public relation resources and techniques. Such occurrence is identified through the analysis of space and treatment given to candidates by Chilean newspapers during the presidential election of 2009. News coverage is compared with the amount invested in advertisement by each of the competing candidates in order to determine whether the media is acting on a pluralistic basis, apart from commercial pressures. Results show an expected increase in positive treatment to those candidates who invest more, but with no clear pattern regarding the space-investment relationship. However, such evidence does not necessarily mean that the media is acting on a pluralistic basis. Indeed, and as proposed in the study, the need to give into some commercial demands may explain an editorial bias towards the candidates and coalitions which, at the time of publication, offered a promise of controversy and readership.


Publicidad política y sus efectos en una cobertura electoral pluralista

RESUMEN

Esta investigación examina el fenómeno del “PRización”, una tendencia donde el proceso de construcción de la agenda pública y el poder discrecional de los medios aparece dominado por ciertas élites a través del uso de recursos y técnicas asociadas a la comunicación y relaciones públicas. Dicha ocurrencia es identificada a través de un análisis del espacio y tratamiento que la prensa chilena otorgó a los candidatos durante las elecciones presidenciales de 2009. La cobertura mediática se compara con el monto invertido en avisaje publicitario en dicha prensa por los candidatos en competencia, con el fin de determinar sí los medios actúan de forma pluralista y con independencia de presiones comerciales. Los resultados demuestran un tratamiento más positivo a aquellos candidatos que presentan un nivel de inversión más alto. Pero, no se observa el mismo patrón al evaluar la relación entre espacio asignado e inversión. Tal evidencia no implica que los medios estén actuando de forma pluralista, sino que las presiones comerciales a las que están expuestos podrían explicar un sesgo editorial hacia aquellos candidatos y coaliciones que dan mayores garantías de controversia y lectoría.

 

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Juan Cristóbal Portales Echeverría, Fundación iS+D / Revista Prisma Social

Profesor asistente, investigador y Director del Magíster de Comunicación Estratégica. Universidad Adolfo Ibáñez, Santiago de Chile, Chile

María Lourdes Vinuesa Tejero, Universidad Complutense de Madrid

Profesora de Opinión Pública  (Grado Periodismo) y de Efectos  Políticos de los Medios de Comunicación (Máster en Estudios Avanzados en Comuniación Política). Departamento de Sociología VI, Facultad de Ciencias de la Información, Universidad Complutense de Madrid, España

Citas

Agencias de Publicidad de Chile (ACHAP) (2012). Estudio índice de circulación y lectoría de diarios en Chile. Santiago, Chile. Retrieved from: (http://goo.gl/v4mBpY)

Allison, B. Rojanasakul, M. Harris, B. & Sam, C. (Octubre 19, 2016). Tracking the 2016 presidential money race. Retrevied from: https://www.bloomberg.com/politics/graphics/2016-presidential-campaign-fundraising/

Angell, A. & Pollack, B. (2000). The Chilean presidential elections of 1999-2000 and democratic consolidation. Bull Latin American Research 19 (3), pp. 357-378.doi.org/10.1111/j.1470-9856.2000.tb00112.x

Beck, U., Giddens, A., Lash, S., & Albores, J. (1997). Modernización reflexiva. Madrid: Alianza.

Caprara, G. (2007). The Personalization of Modern Politics. European Review 15 (02), 151. doi.org/10.1017/s1062798707000178

Centro de Análisis e Investigación Política (CAIP) (2014). Pluralismo en la agenda política de los medios digitales escritos en las regiones V, VIII y Metropolitana. National CONICYT Project Nº PLU1300008.

Chomsky, N. & Herman, E. (1988). Manufacturing consent. New York: Pantheon Books.

Conecta Media Research (2010). Media Analytics-2009/2010 Presidential Campaign. Santiago, Chile. Retrieved from: http://goo.gl/i12dfj

Corrales, O. & J. Sandoval (2014). Concentración del mercado de los medios, pluralismo y libertad de expression. Working Paper. Retrieved from: http://goo.gl/5gwl4d

Dussaillant, P. (2005). Medios y elecciones. Santiago, Chile: Centro de Investigación de Medios y Sociedad Andes.

Freedman, D. (2005). Promoting Diversity and Pluralism in Contemporary Communication Policies in the United States and the United Kingdom. The International Journal On Media Management 7(1&2), pp. 16-23.doi.org/10.1207/s14241250ijmm0701&2_3

Fuentes, C. & Villar, A. (2006). Desafíos democráticos. Santiago, Chile: LOM Ediciones.

Garcia, A. (2002). Challenges for the Chilean television media in the digital age. Pulso. Retrieved from: http://goo.gl/LhGTci

Golding, P. (2000). Assessing media content: Why, how and what we learnt in a British media content study. In R.G. Picard (Ed.), Measuring media content, quality, and diversity: approaches and issues in content research (1st ed), pp. 9-24. Turku, Finland: Turku School of Economics and Business Administration. Retrieved from: http://goo.gl/io5Rwl

Gray, J. (1998). False dawn. New York: New Press.

Gunther, R. & Mughan, A. (2000). Democracy and the media. Cambridge: Cambridge University Press.

Hallin, D. (1994). We keep America on top of the world. London: Routledge.

Hallin, D. & Mancini, P. (2004). Comparing media systems. Cambridge: Cambridge University Press.

Holtz-Bacha, C. (2004). Advertising à l’Amèricaine? The development of electoral TV advertising in Germany and why the U.S. model cannot succeed here. Presentation, Workshop on Internationalization or Political Marketing: Americanization or Plain Globalization? Paris.

Huneeus, C. (1998). Malestar y desencanto en Chile. Legados del autoritarismo y costos de la transición. Manuscript: Valparaíso.

Kavanagh, D. (1995). Election campaigning. Oxford, England: Blackwell.

Krippendorff, K. (1990). Metodología de análisis de contenido. Barcelona: Ediciones Paidós.

Lees-Marshment, J. (2004). The political marketing revolution. Manchester: Manchester University Press.

Louw, P. (2005). The media and political process. London: SAGE.

Mazzoleni, G. & Schulz, W. (1999). Mediatization of Politics: A Challenge for Democracy?. Political Communication 16 (3), pp. 247-261.doi.org/10.1080/105846099198613

McAllister, I. (2007). The Personalization of Politics. In R.J. Dalton & H-D. Klingemann (Eds.), Oxford Handbook of Political Behavior, Fourth part, chapter 31. Oxford: Oxford University Press.

McCombs, M. (1997). Building Consensus: The News Media's Agenda-Setting Roles. Political Communication 14 (4), pp. 433-443. doi.org/10.1080/105846097199236

McCombs, M. & Valenzuela, S. (2007). The Agenda-Setting Theory. Cuadernos De Información 20, pp. 44-50. Retrieved from: https://goo.gl/P8Moex

Miller, A., Wattenberg, M., & Malanchuk, O. (1986). Schematic Assessments of Presidential Candidates. The American Political Science Review 80 (2), 521.doi.org/10.2307/1958272

Moke, M. (2006). Political Advertising in Chile. In L.Lee & C. Holtz-Bacha (Eds.), The Sage Book of Political Advertising (1st ed), pp. 145-159. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Monckeberg, M. (2009). Los magnates de la prensa. Santiago de Chile: Random House Mondadori.

Moulian, T. (1998). El consumo me consume. Santiago, Chile: LOM Ediciones.

Navia, P. (2009). El díscolo. Santiago, Chile: Debate.

Navia, P., Osorio, R., & Valenzuela, F. (2013). Sesgo político en las lunas de miel presidenciales: El Mercurio y La Tercera, 1994 – 2010. In A. Arriaga & P. Navia (Eds.), Intermedios. Medios de comunicación y democracia en Chile (1st ed), pp. 37-60. Santiago, Chile: Ediciones Universidad Diego Portales.

Neuendorf, K. (2002). The content analysis guidebook. Thousand Oaks, California: Sage Publications.

Ossa, C. (1999). La pantalla delirante. Santiago de Chile : LOM Ediciones.

Patterson, T. (2000). Doing well and doing good. Cambridge, MA: Joan Shorenstein Center on the Press, Politics and Public Policy, John F. Kennedy School of Government, Harvard University.

Porath, W. (2007). Los temas de la discusión pública en las elecciones presidenciales chilenas 2005: relaciones entre las agendas de los medios y las agendas mediatizadas de los candidatos y del gobierno. América Latina Hoy (46), pp. 41-73. Retrieved from: http://goo.gl/t0vQJ1

Portales E. J. (2011). A test of personalization of politics in Chile’s 2009 presidential election. Cuadernos de Información (25), pp. 69-82. Retrieved from: http://goo.gl/T7F5LF

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD) (2011). No existe receta única para el desarrollo de un proceso constitucional exitoso. Paris, France. Retrieved from: http://goo.gl/n0OrLc

Quijada, C. C. & Lagos-Lira, C. (2009). Libertad de expresión y periodismo en Chile: presiones y mordazas. Palabra Clave 12, pp. 37-59. Retrieved from: http://goo.gl/9enSqs

Riffe, D. Aust, C. & Lacy, S. (1993). The Effectiveness of Random, Consecutive Day and Constructed Week Sampling in Newspaper Content Analysis. Journalism & Mass Communication Quarterly 70(1), pp. 133-139. doi.org/10.1177/107769909307000115

Sabato, L. & Ernst, H. (2006). Dark-Horse Candidate. In Encyclopedia of American Political Parties and Elections. New York: Infobase Publishing.

Santander, P. (2011). Medios y elite: ¿quién usa a quién? El rol político de la comunicación estratégica en la relación medios-poder/ Media and elite: who uses whom? The political role of public relations in media-power dynamics. Cuadernos de Información (26), pp. 7-18. Retrieved from: http://goo.gl/05OeHr

Scammell, M. (1998). The wisdom of the war room: US campaigning and Americanization. Media, Culture & Society 20(2), pp. 251-275. doi.org/10.1177/016344398020002006

Semetko, H. (1991). The Formation of campaign agendas. Hillsdale, N.J.: L. Erlbaum Associates.

Siavelis, P. (2002). Exaggerated Presidentialism and Moderate Presidents: Executive/Legislative Relations in Chile. In Legislative Politics in Latin America (1st ed), pp. 79-113. Cambridge: Cambridge University Press.

Soto, A. (2003). El Mercurio y la difusión del pensamiento político-económico liberal, 1955-1970. Santiago de Chile: Centro de Estudios Bicentenario.

Stempel, G. (2016). Content analysis. In G.H. Stempel & B.H. Westley (Eds.), Research methods in mass communication (2nd ed), pp. 124-136. Englewood, NJ: Prentice Hall.

Stromback, J. & Kaid, L. (2008). The handbook of election news coverage around the world. New York: Routledge.

Sunkel, G. & Geoffroy, E. (2001). Concentración económica de los medios de comunicación. Santiago de Chile: LOM Ediciones.

Swanson, D. & Mancini, P. (1996). Politics, media, and modern democracy. Westport, Conn.: Praeger.

The Data Face (Octubre 2016). Trump and the media: A text analysis. Retrieved from: http://thedataface.com/trump-media-analysis/

Thompson, J. (1995). The media and modernity. Cambridge: Polity Press.

Tironi, E. (2010). Radiografía de una derrota, o, Como Chile cambió sin que la concertación se diera cuenta. Santiago de Chile: Uqbar Editores.

Tironi, E. & F. Aguero, F. (1999). ¿Sobrevivirá el nuevo paisaje político chileno?” Centro De Estudios Públicos 74. Retrieved from: http://goo.gl/MZTKYK

UNESCO (2008). Indicadores de desarrollo mediático: Marco para evaluar el desarrollo de los medios de comunicación social. Paris: UNESCO.

Valenzuela, S. & Correa, T. (2009). Press Coverage and Public Opinion On Women Candidates: The Case of Chile's Michelle Bachelet. International Communication Gazette 71(3), pp. 203-223. doi.org/10.1177/1748048508100913

Valida (2009). Boletín circulación y lectoría diarios, 1° Semestre 2009. Santiago, Chile: Valida. Retrieved from: http://goo.gl/Y5KIbE

Van Cuilenberg, J. (2000). On Measuring Media Competition and Media Diversity: Concepts, Theories and Methods. In In R.G. Picard (Ed), Measuring media content, quality, and diversity: approaches and issues in content research (1st ed), pp. 9-24. Turku, Finland: Turku School of Economics and Business Administration. Retrieved from: http://goo.gl/io5Rwl

Vergara, E., Garrido, C., Santibáñez, A., & Vera, P. (2013). Inversión publicitaria y pluralismo informativo: Una aproximación comparada al caso de la prensa en Chile. Comunicación Y Medios 25, pp.57-70. Instituto de la Comunicación e Imagen: Universidad de Chile .doi.org/10.5354/0716-3991.2012.25871.

Descargas

Publicado

2016-12-29

Cómo citar

Portales Echeverría, J. C., & Vinuesa Tejero, M. L. (2016). Political Advertising and its effects on a pluralist electoral coverage. Revista Prisma Social, (17), 64–86. Recuperado a partir de https://revistaprismasocial.es/article/view/1278

Número

Sección

Sección temática