The use of mobile phones as tools for access and knowledge exchange by students in spain when studying

Autores/as

  • Cristóbal Fernández Muñoz Fundación iS+D / Revista Prisma Social
  • Francisco García García Universidad Complutense de Madrid

Palabras clave:

Smartphone, students, mobility, Internet, digital communication, interactivity, social networks, education

Resumen

The usage of mobile phones during school and studying hours is a subject of recent discussion. Are smartphones makers that young people show more or less interest in classroom? Are mobile phones a greater educational tool to take advantage on, or just tools that distract pupils’ attention from their studies? This research explores the utility of smartphones during study times, including the amount of time spent on leisure activities through them, and as a contrast, the usage of smartphones as kind of academic tool to obtain and share notes from classes with their classroom mates or to access to information and knowledge on the Internet in their devices. Taking into account the results, its conclusions propose the desirability of reconsidering the usual dichotomy that opposes online and offline in education and the sociability of youth.

 

El uso de teléfonos móviles para el acceso y el intercambio de conocimiento por parte de estudiantes en españa

Resumen

El uso de teléfonos móviles en el aula y durante las horas de estudio es un tema de discusión reciente. ¿Son los smartphones responsables de que los jóvenes muestren más o menos interés en clase? ¿Son los teléfonos móviles una herramienta educativa de la que sacar ventaja o sólo elementos que distraen la atención de los alumnos en sus estudios? Esta investigación explora la utilidad de los teléfonos inteligentes durante el tiempo de estudio, incluyendo la cantidad de tiempo dedicado a actividades de ocio a través de ellos, y como contraste, el uso del smartphone como posible herramienta académica para obtener y compartir apuntes de clase o para el acceso a la información y el conocimiento a través de Internet en sus dispositivos. Teniendo en cuenta los resultados, las conclusiones proponen la conveniencia de reconsiderar la dicotomía habitual que opone online y offline en la educación y la sociabilidad de los jóvenes.


Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Cristóbal Fernández Muñoz, Fundación iS+D / Revista Prisma Social

Dr. Profesor Asociado, Facultad de Ciencias de la Información, Universidad Complutense de Madrid, Spain

Francisco García García, Universidad Complutense de Madrid

Dr. Catedrático, Facultad de Ciencias de la Información, Universidad Complutense de Madrid, Spain

Citas

Bourdieu, P. (2002). La Juventud No es Más que una Palabra. México: Grijalbo, Sociología y Cultura.

Brown, B., & Green, N. (Eds.). (2012). Wireless world: Social and interactional aspects of the mobile age. Springer Science & Business Media.

Cebrián, M. (2009). Comunicación interactiva en los cibermedios. Comunicar, 33, ISSN: 1988-3293 (http://dx.doi.org/10.3916/c33-2009-02-001)

Chen, B. Seilhamer, R. Bennett, L. and Bauer, S. (2015). Students' Mobile Learning Practices in Higher Education: A Multi-Year Study. University of Central Florida. http://er.educause.edu/articles/2015/6/students-mobile-learning-practices-in-higher-education-a-multiyear-study

Clayton, R. Leshner, G. and Almond, A.(2015) The Extended iSelf: The Impact of iPhone Separation on Cognition, Emotion, and Physiology. Journal of Computer-Mediated Communication. http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1111/%28ISSN%291083-6101/earlyview

García Galera, C. Del Hoyo, M. & Fernández Muñoz, C. (2014). Jóvenes comprometidos en la Red: el papel de las redes sociales en la participación social activa. Comunicar, 43, ISSN: 1134-3478 http://dx.doi.org/10.3916/C43-2014-03

Leonard, K. (2012). Understanding the Life Course. Sociological and Psychological Perspectives. Social Work Education. Vol. 31, Iss. 7, 2012

Monge-Benito, S. & Olabarri-Fernández, M.E. (2011). Los alumnos de la UPV/EHU frente a Tuenti y Facebook: usos y percepciones. Revista Latina de Comunicación Social, 66, 79-100.

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. NCB University Press, 9 (5).

Ramos, A.I, Herrera, J.A. y Ramírez, M.S. (2010) “Desarrollo de habilidades cognitivas con aprendizaje móvil: un estudio de casos”. Revista Comunicar. Núm. 34, pp. 201-209 http://dx.doi.org/10.3916/C34-2010-03-20

Descargas

Publicado

2016-05-15

Cómo citar

Fernández Muñoz, C., & García García, F. (2016). The use of mobile phones as tools for access and knowledge exchange by students in spain when studying. Revista Prisma Social, 190–208. Recuperado a partir de https://revistaprismasocial.es/article/view/1318

Número

Sección

Sección temática