The «pathological inheritance»: patterns of representation of the homosexual body in Spanish LGTBI+ cinema
Keywords:
Homosexuality, LGTBI Cinema, Spanish cinema, homosexual body, disease, HIV/AIDS.Abstract
Homosexuality in the Western world has been considered since the 19th century as a pathology to be treated due to the fear that it would alter/contagious "the moral health of the homeland". This aspect is crucial, given that being described as a disease by the medicine of the time, it is assigned a profoundly negative moral connotation based on perversion, death and the hideous that survives to date. In order to evidence the persistence today of the understanding of homosexuality according to disease metaphors, a visual and narrative analysis of several relevant Spanish LGTBI+ films of the last decades is carried out. The main themes analysed are HIV/AIDS and death and loneliness. Although it is undeniable that the image of the homosexual has been considerably modified, the film analysis shows that characterising these changes as positive evolution as a deconstruction of the pathological inheritance is a more complex task. The findings show that the deployment of these discourses, while adapting to the different needs of representation and historical contexts, is shown as a constant that allows us to speak of "pathological inheritance".
Downloads
References
Alfeo Álvarez, J.C (2002). Evolución de la temática en torno a la homosexualidad en los largometrajes españoles. Dossiers Feministes. (6). Pp. 143-159.
- (2011). Análisis narratológico y sociedad representada: los personajes LGBT en el cine. En Francisco García García y Mario Rajas (Coords.). Narrativas audiovisuales: los discursos. Icono 14. Pp. 63-84.
Aresti, N. (2012). Masculinidad y nación en la España de los años 1920 y 1930. Mélanges de la Casa de Velázquez [En línea]. 42(2). DOI: 10.4000/mcv.4548
Ballesteros, I. (2001). Cine (ins)urgente. Textos fílmicos y contextos culturales de la España postfranquista. Fundamentos.
Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina. Anagrama.
- (2007). El sentido práctico. Siglo XXI.
Butler, Judith (1995). Las inversiones sexuales. En Ricardo Llamas (Comp.). Construyendo sidentidades. Estudios desde el corazón de una pandemia. Siglo XXI. Pp. 9-28.
Colaizzi, G. (2007). La pasión del significante: teoría del género y cultura visual. Biblioteca Nueva.
Duggan, Lisa. (2003). The Twilight of Equality? Neoliberalism, Cultural Politics, and the Attack on Democracy. Beacon Press.
Dyer, R. (2002). The Culture of Queers. Routledge.
Gill, R.; Henwood, K. and McLean, C. (2005). Body Projects and the Regulation of Normative Masculinity. Body & Society. 11(1). Pp. 37-62.
Gómez Beltrán, I. (2018). La despenalización identitaria y la amnistía política masculina en la España de la Transición democrática: movimiento feminista y LGTB. Arenal: Revista de Historia de las Mujeres. 25 (2). Pp. 425-442.
Guasch, Ó. (1995). La sociedad rosa. Anagrama.
Guasch, Ó. y Mas Grau, J. (2014). Cuerpos, sexualidades y poder. La construcción médico-social de la transexualidad en España (1970-2014). Gazeta de Antropología. 30(3). Pp. 1-14. http://hdl.handle.net/10481/33813 .
Hennen, P. (2008). Faeries, Bears, and Leathermen: Men in Community Queereing the Masculine. University of Chicago Press.
Kristeva, J. (2006). Poderes de la perversión. Ensayo sobre Louis-Ferdinand Céline. Siglo XXI.
Leerssen, J. (2007). “Imagology: History and Method”. En Beller, M. y Leerssen, J. (Eds.). Imagology: The Cultural Construction and Literary Representation of National Characters. Rodopi. Pp. 17-32.
Llamas, R. (1995). La reconstrucción del cuerpo homosexual en tiempos de sida. En Ricardo Llamas (Comp.) Construyendo sidentidades. Estudios desde el corazón de una pandemia. Siglo XXI. Pp.153-192.
- (2001). Piel de segunda. Homosexualidad, sociedad y cine en la España de 2000. En Aliaga, J.V. (Ed.). Miradas sobre la sexualidad en el arte y la literatura del siglo XX en Francia y España. Servei de Publicacions de la Universitat de València. Pp. 73-78.
Mangeot, P. (1995). El sida y sus ficciones. En Llamas, R. (Comp.) Construyendo sidentidades. Estudios desde el corazón de una pandemia. Siglo XXI. Pp. 61-69.
Martínez-Expósito, A. (1998). Metáforas enfermizas: la representación del sujeto homoerótico en el cine español. En Navarro,A., Pueo, JC. y Saldaña, A. (Coords.). Mitos: Actas del VII Congreso Internacional de la Asociación Española de Semiótica. Litocián. Pp. 169-174.
Melero Salvador, A. (2014). Arquetipos gay y lesbiano en el cine de la Transición. En Nash, M. Feminidades y masculinidades: arquetipos y prácticas de género, Alianza. Pp. 271-294.
Messner, M. A. (1990). When Bodies are Weapons: Masculinity and Violence in Sport. International Review for the Sociology of Sport. 25(3). Pp. 203-220.
Mira, A. (2004). De Sodoma a Chueca. Una historia cultural de la homosexualidad en España en el siglo XX. Egales.
Nabal, E. (2007). El marica, la bruja y el armario. Misoginia gay y homofobia femenina en el cine. Egales.
Olmeda, F. (2004). El látigo y la pluma: homosexuales en la España de Franco. Oberón.
Sáez, J. y Carrascosa, S. (2014). Por el culo: políticas anales. Egales. [Libro electrónico].
Seidler, V.J. (2007). Masculinities, Bodies, and Emotional Life. Men and Masculinities. 10(1). Pp. 9-21.
Smith, P.J. (1992). Laws of Desire: Questions of Homosexuality in Spanish Writing and Film: 1960-1990. Oxford University Press.
Sontag, S. (1980). La enfermedad y sus metáforas. Muchnik Editores.
- (1989). El SIDA y sus metáforas. Muchnik Editores.
Stam, R. (2001). Film Theory: An Introduction. Blackwell Publishers.
Trujillo, G. (2009). Deseo y resistencia: treinta años de movilización lesbiana en el Estado español (1977- 2007). Egales. [Libro electrónico].
Ugarte Pérez, J. (2004). “Entre el pecado y la enfermedad”. Orientaciones: revista de homosexualidades. (7). Pp. 7-26.
Vincent, M. (2006). La reafirmación de la masculinidad en la cruzada franquista. Cuadernos de historia contemporánea. 28. Pp. 135-151.
Vidarte, F. (2007). Ética marica. Proclamas libertarias para una militancia LGTBQ. Egales.
Watney, S. (1987). The Spectacle of AIDS. October. 43. Pp. 71-86.
Zurian, F.A y Herrero Jiménez, B. (2014). Los estudios de género y la teoría fílmica feminista como marco teórico y metodológico para la investigación en cultura audiovisual. Área Abierta. Vol. 14,nº 3. Número monográfico “Feminismo, estudios sobre mujeres y cultura audiovisual“. Noviembre 2014 http://dx.doi.org/10.5209/rev_ARAB.2014.v14.n3.46357
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Prisma Social

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
-
Authors retain copyright.
-
Authors transfer to the journal the right of first publication. The journal also owns the publishing rights.
-
All published contents are governed by an Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Access the informative version and legal text of the license. By virtue of this, third parties are allowed to use what is published as long as they mention the authorship of the work and the first publication in this journal. If you transform the material, you may not distribute the modified work. -
Authors may make other independent and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), following the publication of, and referencing the journal, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).











