Educational participation as a tool to reduce inequalities

Authors

Keywords:

Educational participation, social inequality, social inclusion, educational systems, participatory culture, social justice

Abstract

In order to deepen the understanding of the role of educational participation in reducing inequalities and promoting social inclusion within the educational community, the research aims to identify strategies that foster social justice, byanalysing the difficulties and barriers to participation in educational centers in Anonymized. A quantitative, descriptive, and exploratory research approach was employed, using surveys administered to a sample of 1.052 participants, including students, teachers, and families from 60 educational centers.

The results indicate that a lack of a participatory culture represents one of the main barriers to involvement in school life, with notable gender differences. Women show a stronger belief in the benefits of participation, while also facing greater obstacles. The conclusions emphasize the importance of promoting educational participation to strengthen the responsibility, involvement, and commitment across the entire educational community. To achieve this, it is essential to create spaces that foster interaction, communication, and collaboration among all educational stakeholders.

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Author Biographies

Rut Barranco Barroso, Universitat Oberta de Cataluña

Educadora social, Licenciada en Pedagogía y Psicopedagogía. Diplomada en Magisterio en las especialidades de Pedagogía Terapéutica y Audición y Lenguaje. Diploma de Estudios Avanzados en Educación y Cambio Social, y máster en Antropología Aplicada. Actualmente compagina su trabajo como orientadora y directora  en un centro de educación de personas adultas con las labores de docencia e investigación en la universidad. Trabaja consultora en varias asignaturas del grado de Educación Social en la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Es miembro del Grupo de Investigación en Educación y Sociedad (GIES) de la UCLM y sus líneas de investigación son la participación social y ciudadana, y la educación social y escuela.

Eva Bretones Peregrina, Universitat Oberta de Cataluña

Licenciada en Pedagogía y Máster en Investigación Básica y Aplicada en Antropología. Es Doctora por la Universidad Autónoma de Barcelona y se ha especializado en temas de participación, diversidad cultural y minorías étnicas. En su trayectoria profesional ha compaginado el acompañamiento educativo a adolescentes y jóvenes con dificultades de participación sociocomunitaria con la docencia en la universidad. Fue profesora asociada en el Departamento de Pedagogía Aplicada de la UAB hasta el año 2009. Actualmente, es profesora en los Estudios de Psicología y Ciencias de la Educación de la Universitat Oberta de Catalunya. Es miembro del Grupo  de investigación Laboratorio de Educación Social (LES) de la UOC y del Grupo de Investigación en Antropología Fundamental y Orientada (GRAFO) de la UAB.   

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Published

2025-07-31

How to Cite

Barranco Barroso, R., & Bretones Peregrina, E. (2025). Educational participation as a tool to reduce inequalities . Revista Prisma Social, (50), 79–101. Retrieved from https://revistaprismasocial.es/article/view/5837