Neurocomunicación y discapacidad. En búsqueda de la igualdad y la inclusión

Authors

Keywords:

Neuromarketing, disability, equality, inclusion, systematic review, neurocommunication techniques

Abstract

El neuromarketing estudia los procesos de toma de decisiones de los consumidores, antes, durante y después de la compra. Los especialistas pueden analizar la actividad cerebral de los consumidores y comprender cómo reaccionan a diferentes estímulos. Los críticos defienden que puede ser utilizado para manipular a los consumidores, que las empresas deberían ser más éticas en su uso de estas técnicas y que tiene profundas limitaciones en su análisis con personas discapacitadas. Sin embargo, las posibilidades son mayores que las limitaciones y el neuromarketing puede tener aplicaciones interesantes y positivas en el contexto de la discapacidad. Como estos avances innovadores todavía ocupan poco espacio en los textos académicos, este trabajo tiene el objetivo principal de conocer el estado de la cuestión en neuromarketing y discapacidad para determinar las teorías, ideas y conceptos principales. Para ello se lleva a cabo una investigación de síntesis con el Framework SALSA, bajo la modalidad de scoping review, sin límite temporal, en 6 bases de datos: Scopus, Web of Science, Google Scholar, Microsoft Academic (inglés), Dialnet Plus y Bases de datos del CSIC (español). Los hallazgos reflexionan sobre las herramientas útiles para todas las personas, con y sin discapacidad, que ayudan a la plena igualdad e inclusión. Entre los retos de futuro se encuentran las limitaciones de la técnica que dependen de capacidades sensoriales; los diferentes patrones de actividad cerebral de las personas con alguna discapacidad; y la necesidad de nuevos enfoques y técnicas en otras áreas sensoriales (tacto y gusto).

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Author Biographies

Almudena Barrientos-Báez , Universidad Complutense de Madrid (UCM)

Professor at the Faculty of Information Sciences and former Advisor to the Vice-Rector's Office for Research and Knowledge Transfer, supporting the development of action lines at the Complutense University of Madrid (UCM). Department of Communication Theories and Analysis. She holds a PhD with international distinction (Cum Laude) in Education (Camilo José Cela University). She was Director of the Qualifying Master's Degree in Teacher Training (European University of Madrid). She holds a Master's Degree in Protocol Management, Production, Organization, and Event Design - Communications Area - (Camilo José Cela University) and a Master's Degree in Tourist Accommodation Management (Girona University). She holds a Bachelor's Degree in Tourism (La Laguna University) and a Diploma in Teaching (Valencia University).

 

Academic Member of the Academy of Television and Audiovisual Sciences and Arts.

Vice President of the Spanish Association of Scientific Film and Image (ASECIC).

Director and presenter of DtúAtú Spaces: interviews conducted over the past three years at the Faculty of Information Sciences at the UCM with leading figures in the field of Communication.

Director of the academic journal Ciencias de la Comunicación e Información (HISIN), which is ranked C1 in Communication (DIALNET metrics), and of the academic journal Comunicación y Salud (Complutense University of Madrid), which is ranked C2 in Communication (DIALNET metrics). Director of three international conferences in the field of Communication.

Director of the UCM International Conferences: Communication and Health // Neurocommunication and Neuromarketing // Latina International Conference on Social Communication

 

Her research work is directly and transversally linked to Neuromarketing, Neurocommunication, Gender, Social Media, Communication, PR, and ICT. h-index 25.

 

She is part of the project "Public Audiovisual Media in the Face of the Platform Ecosystem: Management and Evaluation Models of Reference Public Value for Spain" (PID2021-122386OB-I00), funded by the MCIN, AEI, and FEDER, EU. Ministry of Science and Innovation. PI1 Miguel Túñez and PI2 Francisco Campos.

 

She is part of the research team of the RTVE Chair at the University of Santiago de Compostela on Public Service Media in Europe.

 

Member of the Research Team: Communication and Education Office. Department of Journalism and Communication Sciences at the UAB.

 

She is a member of the CONCILIUM research group (931.791) at the Complutense University of Madrid, "Validation of communication models, neurocommunication, business, social networks, and gender."

 

She is a member of the Creation and Psychosocial and Cultural Effects of Audiovisual Discourse Research Group (940.350) at the Complutense University of Madrid.

She is part of the RTPE (European Public Radio and Television) project and the VALCOMM project (Public Audiovisual Media in the Platform Ecosystem: Reference Public Value Management and Evaluation Models for Spain).

 

She co-hosted the weekly program "Miceando, Turismo en Radio" for two years. Activa Radio.

Graciela Padilla-Castillo , Universidad Complutense de Madrid

Profesora Titular del Departamento de Periodismo y Nuevos Medios, Universidad Complutense de Madrid, España. 

David Caldevilla-Domínguez, Universidad Complutense de Madrid

Prof. Dr. David Caldevilla Domínguez. Licenciado y Doctor en Ciencias de la Información (Comunicación Audiovisual por la U. Complutense). Diplomado en Magisterio (U. de Zaragoza).
Catedrático en la Facultad de Ciencias de la Información de la UCM. Docente en: U. Complutense, U. Europea de Madrid, IED, ESERP e IPAM (Oporto -Portugal-). Índice h 30.
Investigador Principal (IP) del Grupo Complutense de Investigación ‘Concilium’. Autor de más de 120 artículos científicos y de 6 libros: Asturias y La Rioja, una historia común, El sello de Spielberg, Cultura y RRPP., Manual de RRPP., Las RRPP y su fundamentación y La cara interna de la comunicación empresarial. Director de 9 tesis doctorales (2 con mención europea).
Socio de la Asociación Española de Historiadores de Cine y de la Asociación Española de Cine e Imagen Científicos.
Miembro de comités científicos en numerosos congresos y revistas científicas internacionales. Ponente en más de 100 congresos internacionales. Firma invitada en diversas publicaciones y Tertuliano radiofónico.

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Published

2025-07-31

How to Cite

Barrientos-Báez , A., Padilla-Castillo , G., & Caldevilla-Domínguez, D. (2025). Neurocomunicación y discapacidad. En búsqueda de la igualdad y la inclusión. Revista Prisma Social, (50), 123–140. Retrieved from https://revistaprismasocial.es/article/view/5849