Communication on Twitter: Coronatec during the initial phase of confinement in Spain

Autores/as

Palabras clave:

Redes sociales, Twitter, Covid-19, Coronatec, Comunicación, Bulos

Resumen

The state of alarm declared in Spain on March 14th 2020 as a result of the infections and deaths caused by the coronavirus and the COVID-19, triggered the creation of the Technical Management Committee for Coronavirus (Coronatec), which being headed by the Government president, Pedro Sánchez, led the initiative through both traditional and social media.

The first month of this exceptional situation would help measure the reaction and adaptability capacity of all these entities to social media, and in fact, the communication impacts on Twitter increased and worked as a reference channel to disseminate messages. Additionally, obtaining information from official sources through social media is more important now due to the presence of hoaxes, and the analysis of these nine organizations is even more relevant. This analysis is going to be centered on essential aspects of the analysis of these social media: followers, publications and engagement. The results will demonstrate the influence capacity of The Enforcement and Security Corps of the State in Spain against other figures such as the Government Presidency or the Ministries.

 

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Biografía del autor/a

Juan Enrique Gonzálvez Vallés, Universidad Complutense de Madrid

Doctor en Ciencias de la Información por la Universidad Complutense de Madrid. Licenciado en Periodismo. Ha impartido clases de Marketing y Gestión Comercial en la Universidad Camilo José Cela de Madrid. Perteneció al Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad de la Universidad CEU San Pablo. Actualmente es profesor en la Universidad Complutense de Madrid en Comunicación.

También forma parte del Grupo de Investigación "Concilium", así como de las entidades Sociedad Española de Estudios de Comunicación Iberoamericanos y Fórum XXI.

Profesionalmente ha formado parte de varios medios de comunicación, ha coordinado el proyecto del área de Patrocinios y Comunicación de BBVA: "Yo Subo con Carlos Soria". Fue Social Media Manager de la Universidad CEU San Pablo y Community Manager de la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Comunicación de la Universidad CEU San Pablo.

David Caldevilla-Domínguez, Universidad Complutense de Madrid

Licenciado y Doctor en Ciencias de la Información (Comunicación Audiovisual por la U. Complutense). Diplomado en Magisterio (U. de Zaragoza). Profesor  titular en la Facultad de Ciencias de la Información de la UCM. Docente en: U. Complutense, U. Europea de Madrid, IED, ESERP e IPAM (Oporto -Portugal-). Índice h 12. 6º autor español en trabajos publicados, 13º en artículos citados y 20º en citas recibidas de 747 autores totales.

Ponente y conferenciante en diversos cursos y profesor en varios títulos propios (Telemadrid, Walter & Thompson, McCann…). Secretario General de la SEECI (Sociedad Española de Estudios de Comunicación Iberoamericana) y del “Fórum Internacional de la Comunicación y Relaciones Públicas” (Fórum XXI).

Investigador Principal (IP) del Grupo Complutense de Investigación ‘Concilium’. Autor de más de 70 artículos científicos y de 6 libros: Asturias y La Rioja, una historia común, El sello de Spielberg, Cultura y RRPP., Manual de RRPP., Las RRPP. y su fundamentación y La cara interna de la comunicación empresarial. Director de 6 tesis doctorales (2 con mención europea).

Miembro de comités científicos en numerosos congresos y revistas científicas internacionales. Ponente en más de 90 congresos internacionales. Firma invitada en diversas publicaciones y Tertuliano radiofónico.

Almudena Barrientos-Báez, Universidad Internacional de La Rioja (UNIR)

Is Associate Professor at Iriarte University School of Tourism adscribed to the University of La Laguna (Spain). She holds a Master's degree in Tourism Management and a Master in Event Management. Her main research interests are Emotional Intelligence, emotion management, professional performance in the Tourism industry. She has published several books (Mc Graw-Hill) on ICT applied to teaching activities, University innovation, digitization 2.0 and content excellence. She has also attended several relevant conferences on Applied Emotional Intelligence, relationship between Emotional Intelligence and the professional future of Tourism managers. She is a member of the research team at Iriarte and a PhD candidate at the Camilo José Cela University in Madrid. 

Citas

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Publicado

2021-01-29

Cómo citar

Gonzálvez Vallés, J. E. ., Caldevilla-Domínguez, D. ., & Barrientos-Báez, A. . (2021). Communication on Twitter: Coronatec during the initial phase of confinement in Spain. Revista Prisma Social, (32), 476–497. Recuperado a partir de https://revistaprismasocial.es/article/view/4049