Women’s image on video game covers: a comparative analysis of the spanish market (2011-2015)
Palabras clave:
Women´s image, gender socialization, advertising, video games, children, adolescents, content analysisResumen
This paper studies the evolution of women’s image on video games covers commercialized in October 2011 and in October 2015 by means of a content analysis using SPSS software. In accordance to previous academic literature, video games are considered as increasingly important gender socializing tools, and video game covers as one of the decisive forms of advertising for this leisure industry. The longitudinal comparative analysis reveals a decrease in the presence of violence and in the role of ‘sexual object’ on video game covers. It has also been observed an association between the sensuality of female characters and other variables such as violence and the infantilization of women that may distort the conception of sexuality among minors.
La imagen femenina en las carátulas de los videojuegos: análisis comparativo del mercado español (2011-2015)
Resumen
En esta investigación se analiza la evolución de la imagen femenina en las carátulas de los videojuegos comercializados en octubre de 2011 y en octubre de 2015 por medio de un análisis de contenido con el software SPSS. De acuerdo con la literatura académica previa, se considera que los videojuegos son una herramienta socializadora de género cada vez más importante, y que las carátulas de los videojuegos son una de las formas publicitarias más decisivas para esta industria de ocio. El análisis comparativo longitudinal revela un descenso en la presencia de violencia y del rol “objeto sexual” en las carátulas de los videojuegos. También se ha observado una asociación entre la sensualidad de los personajes femeninos y otras variables como la violencia y la infantilización de la mujer que podría distorsionar el concepto de sexualidad entre los menores.
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