Digital technologies and entrepreneurship of rural women

Authors

Keywords:

Rural Woman, Information and Communication Technologies, Rural Sociology, Rural Entrepreneurship, Employment.

Abstract

Digital technologies are a great opportunity for rural women to compensate for their environment deficiencies in order to join the labor market and/or carry out actions of entrepreneurship. However, the use made of these technologies is detached from these objectives but instead focused on social relations, searching for information , and spending time in leisure or in the acquisition of consumer goods. In the present article, it is analyzed the role played by the socializing agents who are closer to rural women from Extremadura and their influence in the process of digital inclusion for business entrepreneurship. The empirical evidence is based on a survey work made by a sample of 400 women living in municipalities of less than 2.000 inhabitants in Extremadura (Spain), to whom it is applied a Likert scale of one hundred items from which we have studied the responses of 13 of them, specifically those related to employment and entrepreneurship. Among the highlighted results we verify the hypothesis that the scarce use that rural women make of technologies for employment and entrepreneurship is linked to the limited or no support they get from the other family members and, in particular, from their partners, at least for these purposes. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcelo Sánchez-Oro, Universidad de Extremadura

Profesor Contratado Doctor del Departamento de Dirección de Empresas y Sociologia de la Univesridad de Extremadura. presidente de la Asociación de Ciencias Sociales de Extremadura

María Rosa Fernández Sánchez

Profesora Contratada Dra. Departamento de Ciencias de la Educación. Universidad de Extremadura.

References

Alameda, M.T. (2017). Emprendimiento en femenino: dificultades en materia de conciliación trabajo-familia y autoempleo (avances y retrocesos). En E.M. Blázquez (Coord.), La negociación colectiva como vehículo para la implantación efectiva de medidas de igualdad (pp. 142-161). Getafe: Universidad Carlos III de Madrid.

Álvarez, C., Noguera, A., & Urbano, D. (2012). Condicionantes del entorno y emprendimiento femenino. Economía industrial, 383, 43-52.

Baumol, W. J., & Strom, R. J. (2007). Entrepreneurship and economic growth. Strategic Entrepreneurship Journal, 1(3‐4), 233-237.

Booth, S., Goodman, S., & Kirkup, G. (2010). Gender Differences in Learning and Working with Technology: Social Constructs and Cultural Contexts. Hershey (PA): IGI Global.

Brush, C., De Bruin, A., & Welter, F. (2009). A gender-aware framework for women’s entrepreneurship. International Journal of Gender and Entrepreneurship, 1(1), 8-24.

Caro, L.V., & Buzón-García, O. (2016). Presencia social de mujeres de zonas rurales en las redes sociales. Pixel-Bit: Revista de medios y educación, 48, 149-163.

Castaño, C. (2005). Las mujeres y las tecnologías de la información. Madrid: Alianza Editorial.

Castaño, C. (2008). La segunda brecha digital. Madrid: Ediciones Cátedra.

Castaño, C., Martín, J., & Vázquez, S. (2008). La e­inclusión y el bienestar social: una perspectiva de género. Economía Industrial, 367, 139­152.

Faulkner, W., & Lie, M. (2007). Gender in the Information Society Strategies of Inclusion. Gender, Technology and Development, 11(2), 157-177.https://doi.org/10.1177/097185240701100202

Del Prete, A., Calleja, C., & Gisbert, M.M. (2011). Overcoming generational segregation in ICTS reflections on digital literacy workshop as a method. Gender Technology and Development, 15(1), 159­174.

Fernández, M., & Fueyo, A. (2014). Redes sociales y mujeres mayores: estudio sobre la influencia de las redes sociales en la calidad de vida. Revista Mediterránea de comunicación, 1, 157-177. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2014.5.1.11

García, A., & Barreto, M. (2014). El uso, apropiación e impacto de las ICT por las mujeres rurales jóvenes en el Perú. Revista de Estudios para el Desarrollo Social de la Comunicación, 0(9), 251. https://doi.org/10.15213/redes.n9.p251

García, Y., & Blanco, R. (2015). La mujer ante los cambios en el mundo rural de Extremadura: brecha digital, calidad de vida, situación laboral y toma de decisiones. En J.A. Pérez Rubio, M. Sánchez-Oro Sánchez, & Y. García García (Coords.), Mujer rural en Extremadura. Proceso de empoderamiento y aportaciones al capital social (págs. 129-172). Cáceres: Universidad de Extremadura. Servicio de Publicaciones.

Gargallo, A., Esteban, M.L., & Pérez, E.J. (2010). Impact of gender in adopting and using ICTs in Spain. Journal of Technology Management and Innovation, 5(3), 120-128.

Gil-Juárez, A., Feliu, J., & Vitores, A. (2012). Género y ICT: en torno a la brecha digital de género. Athenea Digital. Revista de pensamiento e investigación social, 12(3), 3-9. https://doi.org/10.5565/rev/athenead/v12n3.1137

Hernández, R., Díaz, J.C., Sánchez, M.C., Díaz, A.M., & Almodóvar, M. (2013). Informe Monográfico Rural sobre Extremadura. Cáceres: GEM. Fundación Xavier Salas.

Jiménez, R. (2016). Ciudadanía digital y bienestar de las mujeres rurales en las redes sociales. RELATEC, Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(2), 81-94. http://dx.doi.org/10.17398/1695-288X.15.2.81

Jiménez, R., Rebollo, M.A., García, R., & Buzón, O. (2015). Motivos de uso de las redes sociales virtuales: Análisis de perfiles de mujeres rurales. RELIEVE, Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 21(1). https://doi.org/10.7203/relieve.21.1.5153

Lagesen, V.A. (2007). The Strength of Numbers Strategies to Include Women into Computer Science. Social Studies of Science, 37(1), 67-92. https://doi.org/10.1177/0306312706063788

Mateos Rivas, M., & García Ferrando, M. (1989). Estadística aplicada a las ciencias sociales. Madrid: UNED.

Novo-Corti, I., Varela-Candamio, L., & García-Álvarez, M.T. (2014). Breaking the walls of social exclusion of rural women by means of ICTs: The case of ‘digital divides’ in Galician. Computers in Human Behavior, 30, 497-507. https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.06.017

Pastor, I., Pontón, P., Acosta, A., Belzunegui, A., Aguado, E., Poveda, M., Blanco, A.I., & Rodríguez, A. (2015). La participación de las mujeres en las spin-offs universitarias. Lan Harremanak, 32, 70-83. https://doi.org/10.1387/lan-harremanak.15397

Pérez Rubio, J.A., Sánchez-Oro Sánchez, M., & García García, Y. (2015). Mujer rural en Extremadura. Proceso de empoderamiento y aportaciones al capital social. Cáceres: Universidad de Extremadura. Servicio de Publicaciones.

Pérez, O. (2010). Mujeres, innovación y políticas de conciliación e igualdad de género en las empresas TIC españolas. En C. Castaño (Eds.), Género y TIC: Presencia, Posición y Políticas (pp. 107-148). Barcelona: UOC.

Rebollo, M.A., & Vico, A. (2014). El apoyo social percibido como factor de inclusión digital de las mujeres de entorno rural en las redes sociales virtuales. Comunicar, 22(43), 173-180. https://doi.org/10.3916/C43-2014-17

Ruiz-Jimenez, J. (2017). Visibility of entrepreneurial women in the industrial context. DYNA, 92(1), 21. http://dx.doi.org/10.6036/8165

Vega, L., Bosch, A., &, Rebollo, A. (2015). Motivaciones de uso de las redes sociales para el desarrollo del capital social de las mujeres de entorno rural. Icono, 14(13), 142-162. https://doi.org/10.7195/ri14.v13i2.839

Verges, N. (2012). De la exclusión a la autoinclusión de las mujeres en las ICT. Motivaciones, posibilitadores y mecanismos de autoinclusión. Athenea Digital, 12(3), 129-150.

Wajcman, J. (2013). ICT e inequidad: ¿ganancias en red para las mujeres? Revista Educación y Pedagogía, 24(62), 117-134.

Wong, P. K., Ho, Y. P., & Autio, E. (2005). Entrepreneurship, innovation and economic growth: Evidence from gem data. Small business economics, 24(3), 335-350.

Published

2017-06-29

How to Cite

Sánchez-Oro, M., & Fernández Sánchez, M. R. (2017). Digital technologies and entrepreneurship of rural women. Revista Prisma Social, (18), 259–277. Retrieved from https://revistaprismasocial.es/article/view/1402