Límites visuales entre normatividad y diversidad
Keywords:
Estudios de género y sexualidad, cineAbstract
En las últimas décadas han ido emergiendo estudios específicamente cinematográficos sobre representaciones de transiciones y redefiniciones de género a través del vestido, la reconstitución corporal y posturas discordantes frente a las normas imperantes. Este artículo se propone recorrer sus principales aportaciones –y las de sus referentes en las artes escénicas- con un doble objetivo. Por un lado, trazar un marco teórico con las relecturas fílmicas de terminologías, mecanismos narrativos y modelos discursivos de la tradición cultural, testimonial y activista. Por otro, señalar la polisemia de estas representaciones según distintas agendas políticas de género y sexualidad.
Downloads
References
Ackroyd, P. (1979). Dressing Up: Transvestism and Drag: The History of an Obsession. London, United Kingdom: Thames and Hudson.
Alfeo, J. C. (1999). La representación de la cuestión gay en el cine español. Cuadernos de la Academia, 5, 287-304.
Alvares, R., Frías, B. (1991). Vicente Aranda, Victoria Abril: el cine como pasión. Valladolid, España: Semana Internacional de Cine de Valladolid.
Armiñán, J. de. (18 de febrero de 1972). Los directores cuentan sus películas: Mi querida señorita, la película más insólita del año. Nuevo Fotogramas, pp. 8-9.
Bajtín, M. (2003[1987]). La cultura popular en la Edad Media y en el Renacimiento. Madrid, España: Alianza Editorial.
Baker, R. (1994[1968]). Drag: A History of Female Impersonation in the Performing Arts. New York, United States: New York University Press.
Ballesteros, I. (2001). Cine (ins)urgente. Textos fílmicos y contextos culturales de la España posfranquista. Madrid, España: Editorial Fundamentos.
Bell-Metereau, R. (1993[1985]). Hollywood Androginy. New York, United States: Columbia University Press.
Bornstein, K. (1994). Gender Outlaw: On men, women and the rest of us. New York (United States), London (United Kingdom): Routledge.
Bravo-Villasante, C. (1976[1955]). La mujer vestida de hombre en el teatro español: (siglos XVI-XVII). Madrid, España: Sociedad General Española de Librería.
Bruzzi, S. (1997). Undressing Cinema: Clothing and Identity in the Movies. New York (United States), London (United Kingdom): Routledge.
Butler, J. (2002a[1993]). Críticamente subversiva. En R. Mérida (ed.), Sexualidades transgresoras. Una antología de estudios queer (pp. 55-79). Barcelona, España: Icaria.
Butler, J. (2002b[1993]). Cuerpos que importan: sobre los límites materiales y discursivos del ‘sexo’. Buenos Aires (Argentina), Barcelona (España), México (México): Paidós.
Butler, J. (2007[1990]). El género en disputa: El feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona, España: Ediciones Paidós Ibérica.
Cabral, M., Leimgruber, J. (2003). Un glosario en construcción. Recuperado de http://transexualia.org/wp-content/uploads/2015/03/Apoyo_glosario.pdf.
Cabral, M. (2006). En estado de excepción: Intersexualidad e intervenciones sociomédicas. En C. F. Cáceres, G. Careaga, T. Frasca y M. Pecheny (eds.), Sexualidad, estigma y derechos humanos. Desafíos para el acceso a la salud en América Latina (pp. 69-90). Lima, Perú: Universidad Peruana Cayetano Heredia.
Cocteau, J. (1950[1926]). Le numéro Barbette. En J. Cocteau, Œuvres complètes (vol. IX, pp. 257-263). Genève, Suisse: Marguerat.
Connor, C. (1994). Teatralidad y resistencia: El debate sobre la mujer vestida de hombre. En J. Villegas (ed.), Actas Irvine-92: [Actas de XI Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas] (vol. 3, pp. 139-145). Irvine, Estados Unidos: Universidad de California.
Delcourt, M. (1970[1958]). Hermafrodita. Barcelona, España: Seix Barral.
Diamond, M. (2010[1994]). Intersexuality. Recuperado de http://www.hawaii.edu/PCSS/biblio/articles/2010to2014/2010-intersexuality.html.
Doane, M. A. (1991[1982]). Film and the Masquerade: Theorizing the Female Spectator. En M. A. Doane, Femmes Fatales. Feminism, Film Theory and Psychoanalysis (pp. 17-32). New York, United States: Routledge.
Dreger, A. D., Herndon, A. M. (2009). Progress and Politics in the Intersex Rights Movement: Feminist Theory in Action. GLQ: A Journal of Lesbian and Gay Studies, 15(2), 199-224, doi: 10.1215/10642684-2008-134.
Dreger, A. D. (2000[1998]). Hermaphrodites and the Medical Invention of Sex. Cambridge (United States), London (United Kingdom): Harvard University Press.
Dreger, A. D. (1999[1998]). A history of intersex: from the age of gonads to the age of consent. En A. D. Dreger (ed.), Intersex in the Age of Ethics (pp. 5-23). Hagerstown, M.D, United States: University Pub. Group.
Foucault, M. (2014[1980]). Le vrai sexe. En M. Foucault (ed.), Herculine Barbin, dite Alexina B (pp. 9-21). Paris, France: Gallimard.
Fouz, S., Martínez, A. (2007). Live Flesh. The Male Body in Contemporary Spanish Cinema. New York, United States: IB Tauris & Co. Ltd.
Freeburg, V. O. (1915). Disguise Plots in Elizabethan Drama. A Study in Stage Tradition. New York, United States: Columbia University Press.
Friess, S. (28 de febrero de 2014). Don’t Applaud Jared Leto’s Transgender ‘Mammy’. Time. Recuperado de http://time.com/10650/dont-applaud-jared-letos-transgender-mammy/.
Garber, M. (1992). Vested Interests. Cross-dressing and Cultural Anxiety. New York (United States), London (United Kingdom): Routledge.
Ginibre, J.-L. (2005). Ladies or Gentlemen: A Pictorial History of Male Cross-Dressing in the Movies. New York, United States: Filipacchi Publishing.
Gregori, N. (2013). Utopías dicotómicas sobre los cuerpos sexuados. Arbor. Ciencia, Pensamiento y Cultura, 189(763), a071, doi: http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2013.763n5008.
Gregori, N. (2016). De lo soñado a lo posible: las nuevas voces de la intersexualidad. En S. Brigidi (ed.), Cultura, salud, cine y televisión: Recursos audiovisuales en Ciencias de la Salud y Sociales (pp. 59-100). Tarragona, España: Universidad Rovira i Virgili.
Guasch, O., Mas, J. (2014). La construcción médico-social de la transexualidad en España (1970-2014). Gazeta de Antropología, 30(3), art. 6. Recuperado de http://hdl.handle.net/10481/33813.
Halberstam, J. (2008[1998]). Masculinidad femenina. Barcelona, Madrid (España): Egales.
Halberstam, J. (2004). La mirada transgenérica. Lectora: Revista de Dones i Textualitat, (10), 49-69. Recuperado de http://www.raco.cat/index.php/Lectora/article/view/205476/284657.
Haskell, M. (1974[1973]). From Reverence to Rape. The Treatment of Women in the Movies. New York, Chicago, San Francisco (United States): Holt, Rinehart and Winston.
Heredero, C. F. (1989). Iván Zulueta: la vanguardia frente al espejo. Alcalá de Henares: Festival de cine.
Horak, L. (2016). Girls Will Be Boys. Cross-Dressed Women, Lesbians, and American Cinema, 1908-1934. New Brunswick (Canada), New Jersey (United States), London (United Kingdom): Rutgers University Press.
Intersex Society of North America (ISNA). Recuperado de www.isna.org/videos.
Kott, J. (1969[1961]). Amarga Arcadia. En J. Kott, Apuntes sobre Shakespeare (pp. 281-347). Barcelona, España: Seix Barral.
Koyama, E. (2003[2001]). The Transfeminist Manifesto. En R. Dicker y A. Piepmeier (eds.), Catching a Wave: Reclaiming Feminism for the Twenty-First Century (pp. 244-262). Lebanon, United States: Northeastern University Press.
Kuhn, A. (1985). Sexual disguise and cinema. En A. Kuhn, The Power of the Image (pp. 48-73). London (United Kingdom), Boston (United States), Melbourne (Australia), Henley: Routledge y Kegan Paul.
Libis, J. (2001[1980]). El mito del andrógino. Madrid, España: Siruela.
Meyerowitz, J. (2004[2002]). How Sex Changed: A History of Transsexuality in the United States. Cambridge (United States), London (United Kingdom): Harvard University Press.
Miller, J. R. (2012). Crossdressing Cinema: An Analysis of Transgender Representation in Film (Tesis doctoral). Texas A&M University, United States. Recuperado de http://hdl.handle.net/1969.1/ETD-TAMU-2012-08-11672.
Mira, A. (2008). Miradas insumisas. Gays y lesbianas en el cine. Barcelona, Madrid (España): Editorial Egales.
Mulvey, L. (2009[1975]. Visual Pleasure and Narrative Cinema. En L. Mulvey, Visual and Other Pleasures (pp. 14-27). Palgrave MacMillan.
Newton, E. (1979[1972]). Mother Camp: Female Impersonators in America. Chicago (United States), London (United Kingdom): The University of Chicago Press.
Núñez, M. (1995). Feminidad y mascarada. Arte, individuo y sociedad, 7, 53-60
Philips, J. (2006). Transgender on Screen. New York, United States: Palgrave MacMillan.
Prosser, J. (1998). Second Skins: The Body Narratives of Transsexuality. New York, United States: Columbia University Press.
Pulver, A. (5 de septiembre de 2015). Danish Girl director Tom Hooper: film industry has ‘problem’ with transgender actors. The Guardian. Recuperado de https://www.theguardian.com/film/2015/sep/05/danish-girl-eddie-redmayne-tom-hooper-transgender-actors-venice.
Quevedo, M. (2015). La mascarada como estrategia feminista en la performance española a partir de los años 90 (Tesis de Máster). Universitat Politècnica de València. Recuperado de http://hdl.handle.net/10251/62721.
Riviere, J. (1929). Womanliness as a masquerade. The International Journal of Psychoanalysis, 10, 303-313.
Russo, V. (1987[1981]). The Celluloid Closet. Homosexuality in the Movies. New York, United States: Harper & Row, Publishers.
Ryan, J. R. (2009). Reel Gender: Examining the Politics of Trans Images in Film and Media (Tesis doctoral). Bowling Green State University, United States. Recuperado de http://scholarworks.bgsu.edu/acs_diss/62.
Seguin, J.-C. (2014). Le Corps entre Dieu et Prométhée. En P. Feenstra y V. Sánchez-Biosca (eds.), Le cinéma espagnol. Histoire et culture (pp. 89-102). Paris, France: Armand Colin.
Slide, A. (1986). Great Pretenders. A History of Female and Male Impersonation in the Performing Arts. Lombard, United States: Wallace Homestead.
Solà, M. (2012). La re-politización del feminismo, activismo y microdiscursos posidentitarios. Desacuerdos. Sobre arte, políticas y esfera pública en el Estado español, (7), 264-281. Recuperada de http://www.museoreinasofia.es/publicaciones/desacuerdos#numero-7.
Stacey, J. (1991). Cross-Dressing. En A. Kuhn y S. Radstone (eds.), Women in Film: An International Guide (pp. 102-103). New York, United States: Fawcett Columbine.
Stone, S. (2006[1991]). The Empire Strikes Back. A Posttranssexual Manifesto. En S. Stryker y S. Whittle (eds.), The Transgender Studies Reader (pp. 221-235). New York (United States), London (United Kingdom): Routledge.
Straayer, C. (1995). Redressing the ‘Natural’: The Temporary Transvestite Film. En B. K. Grant (ed.), Film Genre Reader II (pp. 403-427). Austin: University of Texas Press.
Stryker, S. (2006). (De)Subjugated Knowledges: An Introduction to Transgender Studies. En S. Stryker y S. Whittle (eds.), The Transgender Studies Reader (pp. 1-17). New York (United States), London (United Kingdom): Routledge.
Vera, P. (1989). Vicente Aranda. (Madrid): Ediciones JC.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
-
Authors retain copyright.
-
Authors transfer to the journal the right of first publication. The journal also owns the publishing rights.
-
All published contents are governed by an Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Access the informative version and legal text of the license. By virtue of this, third parties are allowed to use what is published as long as they mention the authorship of the work and the first publication in this journal. If you transform the material, you may not distribute the modified work. -
Authors may make other independent and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), following the publication of, and referencing the journal, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).











