Opinions of young university collectives to discrimination situation

Authors

Keywords:

difference, discrimination, diversity, prejudice, stereotype, social justice, tolerance

Abstract

This study aims to explore the opinions and attitudes about groups traditionally discriminated against by sexual orientation, gender, race and disability in young people university students of Degree of Education and Master in Psychopedagogy. A questionnaire with 4 dimensions about relevant content regarding these groups in a situation of social exclusion has been used. Among the results obtained, we highlight that higher education students believe that society generally understands people with different sexual orientations, although verbal aggressions towards them still exist; they recognize that it is at work where there is greater gender discrimination due to a traditional and prototypical mentality; that society inappropriately treats people with disabilities, causing the greatest discrimination due to labeling, social rejection and lack of capacity and that society relies little on other races to establish friendships, identifying a feeling of hostility towards them. Regarding the conclusions, the idea is raised that in higher education we will have to develop "discursive practices" from discussion groups to create transformative attitudes towards the consideration of equality, all with the responsibility of training in respect for diversity by university teachers towards university students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Antonio Jesús Fernández Rodríguez, Universidad de Sevilla

Grado Universitario

Universidad de Sevilla

Facultad Ciencias de la Educación

References

Amat, Aguirre y Moliner (2018). Heterosexual, ¿qué es eso? Percepciones sobre identidades sexuales en educación secundaria. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 93-108.DOI: http://dx.doi.org/10.6018/rie.36.1.289241

Azorín Abellán, C. (2017). Actitudes hacia la igualdad de género en una muestra de estudiantes de Murcia. Revista Complutense de Educación, 28(1), 45-60 http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n1.48715

Castillo, R. y Montes, B. (2014). Analysis of current gender stereotypes. Anales de Psicología, 30 (3), 1044-1060. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.3.138981

Council of Europe (1979). La convención sobre la eliminación de todas las formas de discriminación contra la mujer. Recuperado de: https://www.coe.int/es/web/compass/convention-on-the-elimination-of-racism-and-discrimination

Crisol, M. y Romero, M.A. (2014). Práctica docente versus ética docente. Hacia la mejora de la práctica docente a partir de la ética profesional. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 5(2), 23-35.

Diario Oficial de la Unión Europea (2006). Dictamen del Comité de las Regiones. (2006/C-229/09). Recuperado de: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2006:229:0057:0066:ES:PDF

Francisco, A.,Aguirre, A. y Moliner, L. (2018). Heterosexual, ¿qué es eso? Percepciones sobre identidades sexuales en educación secundaria. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 93-108. http://dx.doi.org/10.6018/rie.36.1.289241

Gimeno, J. (1996) Diversos y también desiguales. ¡Qué hacer en educación! Kikiriki, 38, 16-25.

Jiménez, A. y Huete, A. (2002). La discriminación por motivos de discapacidad. Comité Español de Representantes de Minusválidos (CERMI), (81 pgs). Recuperado de: http://www.ite.educacion.es/formacion/materiales/126/cd/unidad_2/material_M2/sabermas1.pdf

López, J. (2012) Facilitadores de la inclusión. Revista Educación Inclusiva, 5(1), 175-188

López Melero, M. A. (2011). Barreras que impiden la escuela inclusiva y algunas estrategias para construir una escuela sin exclusiones. Innovación Educativa, 21, 37-54

Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad (2014) Los perfiles de la discriminación en España. Análisis de la Encuesta CIS 3000. Percepción de la discriminación en España. Gobierno de España, Fondo Social Europeo

Ministerio de Justicia y Derechos Humanos (1969). Convención Americana sobre Derechos Humanos de 1969. Recuperado de: https://www.derechoshumanos.gob.cl/ddhh/convencion-americana-sobre-derechos-humanos-de-1969-pacto-de-san-jose

Naciones Unidas (1948). Declaración Universal de Derechos Humanos. Recuperado de: https://www.un.org/es/universal-declaration-human-rights/

Naciones Unidas (1965). Convención Internacional sobre la Eliminación de todas las Formas de Discriminación Racial. Recuperado de: https://www.ohchr.org/sp/professionalinterest/pages/cerd.aspx

Padilla, M. y Gómez, J. (2014). Análisis discursivo de la construcción y deconstrucción de la equidad: un estudio de caso para su aplicación en el ámbito de la educación para la igualdad. International Journal of Educational Research and Innovation, 1, 14-28.

Penna Tosso, M. (2015). Homofobia en las aulas universitarias. Un meta-análisis. Revista de Docencia Universitaria, 13(1), 181-202.

Pérez de Lara, N. (1996). Feminismo, multiculturalismo y Educación Especial. Cuadernos de Pedagogía, 253, 86-91

Pérez Islas, J.A. (2010). La discriminación sobre jóvenes. Un proceso de construcción. El Cotidiano, 163, 35-44

Real Academia Española (2014). Diccionario de la Lengua Española. Madrid: España

Rey, S. (2008). La discriminación múltiple, una realidad antigua, un concepto nuevo. Revista Española de Derecho Constitucional, 84, 251-283

Rodríguez Otero, L. M. (2017). Actitudes frente a la diversidad sexual entre los estudiantes de Trabajo Social mexicanos: el contexto regiomontano. Cuadernos de Trabajo Social, 30(2), 417-433

Rodríguez Fuentes, A. (2017). Profesorado, progenitores y alumnado ante la diversidad sociocultural. Confluencia de perfiles e influencia entre ellos. Teoría de la Educación, 29(2), 211-231 http://dx.doi.org/10.14201/teoredu292211231

Rodríguez Zepeda, J. (2006). Una idea teórica de la no discriminación. En C. Torres Martínez (Coord.). Derecho a la no discriminación (pp. 29-56). México: UNAM.

Published

2020-07-31

How to Cite

Hernández de la Torre, E., & Fernández Rodríguez, A. J. (2020). Opinions of young university collectives to discrimination situation. Revista Prisma Social, (30), 276–294. Retrieved from https://revistaprismasocial.es/article/view/3567