Use and powers of augmented reality in the information of the scrutiny of the general elections of 10-N in the Spanish television channels

Authors

Keywords:

Augmented Reality, Technology, Journalism on Television, Electoral Scrutiny

Abstract

Moderating, managing a political debate, and presenting the results of the electoral count are today's new challenges for informants on television. The new ways of consumption and content generation by audiences themselves, as well as the growing importance of social networks’ disseminating role, are changing formats and channels which enrich TV frameworks, promote innovation and help receivers to understand and analyze TV data in a new light.

New technologies have broadened the range of possibilities on the television scene. Constantly evolving tools allow the production of virtual content improving the visualization and understanding of data. These new resources also serve as support for journalists in information broadcasting, who use digital methods that reinforce multimodal communication.

In recent years, Augmented Reality (AR), Virtual Reality (VR) and 360-degree Video have landed in the Spanish media to promote information of a different nature. In the specific case of political information on television, Augmented Reality offers the opportunity to represent and virtually show those elements that are not present on the television scene, surpassing the limits of the physical world.

This paper analyzes the application and potential of Augmented Reality in televised electoral debates in Spain, specifically during the scrutiny day of the general elections of November 10, 2019 (10-N). This analysis shows how the political debate was forged in the new television sphere of five networks -Antena 3, La Sexta, TVE, Telemadrid and TV3- between 7:30 p.m. and 2:30 a.m., and its symbiosis with new technological tools to capture the audience at a time of maximum competitiveness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Beatriz Triguero-Oliveros, Universidad Complutense de Madrid

Doctoeranda. Facultad Ciencias de la Información, Universidad Complutense de Madrid (UCM), España.

María Luisa Sánchez-Calero, Universidad Complutense de Madrid

Facultad Ciencias de la Información, Universidad Complutense de Madrid (UCM), España

References

Atresplayer (2019). Espejo Público, Especial Elecciones 10-N. https://www.atresplayer.com/antena3/programas/espejo-publico/noviembre-2019/espejo-publico-10-n-especial-elecciones_5dc820327ed1a89cd4aa4886/

Atresplayer (2019). ARV, Objetivo La Moncloa 10-N. https://www.atresplayer.com/lasexta/programas/al-rojo-vivo/noviembre-2019/al-rojo-vivo-objetivo-la-moncloa_5dc81ee17ed1a89cd2f35a78/

Cantavella, J.; Bullough, R.; Curiel, L. A.; Morales, B.; Mejía, C.; Pittaro, E. (2008). “Algunos aspectos lingüísticos de los debates electorales Zapatero-Rajoy 2008”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, n. 14, UCM, p. 79-98, 2008.

CCMA.cat (2019). Eleccions Generals E19: L'anàlisi. https://www.ccma.cat/tv3/alacarta/programa/eleccions-generals-e19-lanalisi/video/5956426/

Cruz, J.; Cevallos, P.; Yépez-Reyes, V. (2018). “Desafíos del periodismo inmersivo”, en López, M.; Campos, F.; López, P.; y Rivas, F., La comunicación en la nueva sociedad digital, Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Ibarra, pp. 65-78.

De la Peña, N.; Weil, P.; Llobera, J.; Giannopoulos, E.; Pomés, A.; Spanlang, B.; Friedman, D.; Sánchez-Vives, M. y Slater, M. (2010). “Immersive journalism: Immersive virtual reality for the first-person experience of news”. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 19 (4), pp. 291-301.

Enguix, S. (2015). Periodismo político. Fundamentos, prácticas y perspectivas. Aldea Global 31.

Domínguez, E. (2010). “Los nuevos formatos inmersivos y su aplicación en el periodismo”, en II Congreso Internacional de Ciberperiodismo y Web 2.0. https://www.academia.edu/546981/Los_nuevos_formatos_inmersivos_y_su_aplicaci%C3%B3n_en_el_periodismo_The_new_immersive_formats_and_its_application_to_journalism_

EL MUNDO (2011). Los mejores momentos del debate. https://www.elmundo.es/elecciones/elecciones-generales/2011/debate/index.html

EL PAÍS (2016, 14 de junio). Debate a 4 y Eurocopa: lunes de audiencias millonarias. https://elpais.com/cultura/2016/06/14/television/1465891474_558090.html

EL PAÍS (2015, 30 de noviembre). El Debate en Twitter. https://elpais.com/especiales/2015/elecciones-generales/debate-en-twitter/

Farré, M. (2018, 22 de agosto). “Narración inmersiva y Periodismo: hacia una semiótica de las emociones”, en Congreso Internacional de Narrativas Audiovisuales.

Gallego Reguera, M.; Martínez Martínez, I. (2013). “Comunicación Institucional en los debates electorales entre candidatos a la presidencia del Gobierno en España en las elecciones generales (2008 y 2011)”. Orbis. Revista Científica Electrónica de Ciencias Humanas, n. 29, Fundación Unamuno, p. 143-160.

Herrero, J. C.; Benoit, W. L. (2009). “Análisis funcional de los debates en las televisiones”. Zer, v. 14, n. 27, Facultad de Ciencias Sociales y de la Comunicación de la UPV, p. 61-81.

López, X.; Otero, M. (2004). Las herramientas tecnológicas de la nueva información periodística, Netbiblio S.L.

Padilla Castillo, G. (2014). “La espectacularización del debate electoral: estudio del caso de Estados Unidos”. Revista de Comunicación Vivat Academia, Nº. 128, Fórum Internacional de Comunicación y Relaciones Públicas (Fórum XXI), p. 107-123. 2014. DOI: 10.15178/va.2014.128.107-123

Pavlik, J V. (2001). Journalism and new media, Columbia University Press.

Pineira-Tresmontant, C. (2013). “Un cara a cara electoral: análisis lexicométrico. Tiempo Presente”. Revista de Historia, n. 1, HISTIPRES, p. 19-29.

Proaño, L. E. (2002). “Debate Presidencial en la TV: ¿ayuda a ganar una elección?” Chasqui, Nº. 79, CIESPAL, p. 30-37.

Pryor, L. (2000). “Immersive News Technology: Beyond Convergence”. USC Annenberg Online Journalism Review.

RTVE.es (2019). Especial informativo 10-N. Tú decides. https://www.rtve.es/alacarta/videos/especiales-informativos/especial-informativo-10-tu-decides/5440106/

Swann, A. (1990). Bases del diseño gráfico, Gustavo Gili S.A.

Telemadrid.es (2019). Especial Elecciones Generales 10-N. http://www.telemadrid.es/programas/especiales/Especial-Elecciones-generales-10n-2-2175702452--20191110033211.html

Tuñez, M.; Martínez, Y.; Abejón, P. (2010). ”Nuevos entornos, nuevas demandas, nuevos periodistas”. Estudios Sobre El Mensaje Periodístico, 16, 79-94. https://revistas.ucm.es/index.php/ESMP/article/view/ESMP1010110079A

Wang, Z.; Bovik, A.C.; Lu, L. (2002). “Why is image quality assessment so difficult?”. IEEE International Conference on Acoustics, Speech, and Signal Processing. https://live.ece.utexas.edu/publications/2002/zw_icassp2002_whyqa.pdf

Published

2021-01-29

How to Cite

Triguero-Oliveros, B. ., & Sánchez-Calero, M. L. . (2021). Use and powers of augmented reality in the information of the scrutiny of the general elections of 10-N in the Spanish television channels. Revista Prisma Social, (32), 421–445. Retrieved from https://revistaprismasocial.es/article/view/4054