Telegram as a political self-promotion channel in the electoral campaign

The elections to the Community of Madrid in 2021mmunity of Madrid in 2021

Authors

  • Alejandra Tirado García Universitat Jaume I de Castelló

Keywords:

Political Communication; Mobile Instant Messaging Services, Self-promotion, Electoral Campaign, Community of Madrid

Abstract

The emergence of mobile instant messaging services has brought about a new transformation in the communication driven by political actors. Such services have turned these platforms into a tool for disseminating information to attract new voters. The aim of this research is to find out how Telegram is used by the main political parties which stood for the elections to the Community of Madrid held on the 4th of May, 2021. In order to do so, we choose an exploratory study and a quantitative content analysis over a sample of 710 messages published by the Partido Popular, Ciudadanos, Podemos, Más Madrid and Vox between the 18th of April and the 5th of May is used. Results show that political parties have incorporated Telegram as another tool in their campaign communication strategies. Moreover, its use is conditioned by factors such as ideology, trajectory and opposition on the government/opposition axis. The main function assigned to this platform is of an informative nature. Finally, the theme preferred by the parties during the campaign are the electoral proposals. This aspect reveals that Telegram is primarily configured as a channel for political self-promotion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso-Muñoz, L., Miquel-Segarra, S. y Viounnikoff-Benet, N. (2021). The construction of the political agenda on Twitter and Facebook during the 2016 Spanish elections: issues, frame and users’ interest. The Journal of International Communication, 27(2), 215-236.doi: 10.1080/13216597.2021.1899958

Alonso-Muñoz, L., y Casero-Ripollés, A. (2018). Communication of European populist leaders on Twitter: Agenda setting and the ‘more is less’ effect. Profesional De La información, 27(6), 1193–1202. doi: 10.3145/epi.2018.nov.03

Ballesteros-Herencia, C.A. (2017). Movilización en las campañas electorales a través de las redes sociales Las elecciones generales españolas de 2015. International Association for Media and Communication Research.

Casero-Ripollés, A. (2018). Investigación sobre información política y redes sociales: puntos clave y retos de futuro. Profesional de la Información, 27 (5), 964–974. doi: 0.3145/epi.2018.sep.01

Casero-Ripollés, A. (2020). Impacto del Covid-19 en el sistema de medios. Consecuencias comunicativas y democráticas del consumo de noticias durante el brote. Profesional de la Información, 29 (2), e290223. doi: 10.3145/epi.2020.mar.23

Casero-Ripollés, A., Feenstra, R. A. y Tormey, S. 2016. Old and New Media Logics in an Electoral Campaign: The Case of Podemos and the Two-Way Street Mediatization of Politics. The International Journal of Press/Politics, 21 (3), 378–397. doi:10.1177/1940161216645340

Chadwick, A. 2013. The hybrid media system: Politics and power. Oxford University Press.

Chadwick, 2017. Chadwick, A. (2017). The hybrid media system. Oxford University Press.

Dutta-Bergman, M.J. (2004). Complementarity in consumption of news types across traditional and new media. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 48(1), 41-60. Doi: 10.1207/s15506878jobem4801_3

Elishar-Malka, V., Y. Ariel, and G. Weimann. 2020. “Rethinking Political Communication in the Digital Sphere.” The Journal of International Communication. doi:10.1080/13216597.2020.1771397.

Fernández, R. (2018). El móvil como propagador de las revueltas en Irán de diciembre de 2019. El caso de la red social Telegram. En: Movimientos populistas en Europa: la actualización del discurso totalitario en los medios de comunicación actuales y su repercusión en la opinión pública, edited by C. Langa and L. Ballesteros-Aguayo, 123-137. Egregius.

Giansante, G. (2015). La comunicación política online: cómo utilizar la web para construir consenso y estimular la participación. Editorial UOC.

Gil, A. 2016, 19 de abril. La política invade Telegram. Eldiario.es. https://www.eldiario.es/politica/telegram-asalta-politica-invade_1_4048795.html

Gómez-Calderón, B, Roses, S. y Paniagua-Rojano, F. (2017). La campaña en 140 caracteres. Empleo de Twitter por parte de los candidatos de los partidos mayoritarios ante las elecciones generales de 2016 en España, El Profesional de la Información, 26 (5) 816-823. https://www.scipedia.com/public/Gomez-Calderon_et_al_2017a

Gutiérrez-Rubí, A. (2015). La transformación digital y móvil de la comunicación política. Fundación Telefónica.

Jenkins, H. (2008). La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Ediciones Paidós.

Jungherr, A., Rivero, G., y Gayo-Avello, D. (2020). Retooling politics: How digital media are shaping democracy. Cambridge University Press

Larsson, A. O. (2016). Online, all the time? A quantitative assessment of the permanent campaign on Facebook. New Media & Society, 18(2), 274-292. doi: 10.1177/1461444814538798

López-Meri, A., S. Marcos-García, and A. Casero-Ripollés. (2017). What do Politicians do on Twitter? Functions and Communication Strategies in the Spanish Electoral Campaign of 2016. El Profesional de la Información 26 (5), 795–804. doi:10.3145/epi.2017.sep.02.

López-Rabadán, P., y Doménech-Fabregat, H. (2018). Instagram y la espectacularización de las crisis políticas. Las 5W de la imagen digital en el proceso independentista de Cataluña. Profesional De La información, 27(5), 1013–1029. doi:10.3145/epi.2018.sep.06

Marcos-García, S., Alonso-Muñoz, L. y López-Meri. A. (2021). Campañas electorales y Twitter. La difusión de contenidos mediáticos en el entorno digital. Cuadernos.info, (48), 27-47. doi: 10.7764/cdi.48.173

Marcos-García, S., Viounnikoff-Benet, N. y Casero-Ripollés, A. (2020). Què hi ha en un like? Continguts polítics en Facebook i Instagram en les eleccions autonòmiques valencianes de 2019, Debats. Revista de cultura, poder i societat, 134(1), 91–116. doi: 10.28939/iam.debats.134-1.6.

Martos-Moreno, J. (2018). Telegram como herramienta de comunicación de los partidos políticos en España. Universidad de Sevilla.

Newman, N., R. Fletcher, A. Kalogeropoulos, y Nielsen R. K. (2018). Reuters Institute Digital News Report 2019. Reuters Institute for the Study of Journalism.

Parmelee, J.H. y Bichard, S. (2011). Politics ans the Twitter Revolution: How Tweets Influencer the Relationship Between Political Leaders and the Public. Lexington Books.

Piñeiro-Otero, T. y. Rolán. L. X. M. (2020). Para comprender la política digital–Principios y acciones. Vivat Academia, (152): 19-48. doi: 10.15178/va.2020.152.19-48.

Plantin, J. C. y Punathambekar, A. (2019). Digital media infrastructures: pipes, platforms, and politics. Media, Culture & Society, 41(2), 163-174. doi:10.1177/0163443718818376.

Santos, M.L. (2019). Mensajería secreta y desinformación en la política de WhatsApp, Boletín Observatorio Internacional, 42. https://comunicacionesyhumanidades.uft.cl/articulos-del-boletin/item/mensajer %C3 %ADa-secreta-y-desinformaci %C3 %B3n-en-la-pol %C3 %ADtica-de-whatsapp

Sierra, A., González-Tosat, C. y Rodríguez-Virgili, J. (2021). El uso de Telegram por los partidos políticos españoles en las elecciones generales de 2019. Observatorio, 16 (1), 138-159. http://obs.obercom.pt/index.php/obs/article/view/1959/pdf

Stier, S., Bleier, A. y Lietz, H. (2018). Election Campaigning on Social Media: Politicians, Audiences, and the Mediation of Political Communication on Facebook and Twitter. Political Communication, 35(1), 50-74. doi: 10.1080/10584609.2017.1334728

Terrasa, R. (2019). De Bolsonaro a Vox: cómo WhatsApp ha llegado a ser el arma más eficaz de propaganda política. El Mundo. https://www.elmundo.es/papel/historias/2019/01/05/5c2f91a8fc6c834e478b45dc.html

Tumasjan, A., Sprenger, T. y Sandner, P. y Welpe, I. (2010). Predicting elections with Twitter: What 140 characters reveal about political sentiment. In Proceedings of the International AAAI Conference on Web and Social Media, 4(1).

Varona-Aramburu, D., Sánchez-Martín, M. y Arrocha, R. (2017). Consumo de información política en dispositivos móviles en España: caracterización del usuario tipo y su interacción con las noticias. El profesional de la información, 26 (4), 641-648. doi: 10.3145/epi.2017.jul.08.

Vergeer, M. (2015). Twitter and political campaigning. Sociology compass, 9 (9): 745-760. doi: 10.1111/soc4.12294.

Vermeer, S. A., S. Kruikemeier, Trilling, D. y Vreese, C. H. (2021). “WhatsApp with Politics?! Examining the Effects of Interpersonal Political Discussion in Instant Messaging Apps.” The International Journal of Press/Politics 26 (2): 410-437. doi: 10.1177/1940161220925020.

Zamora Medina, R. y Losada Díaz, J. C. (2021). Nuevos escenarios para la conversación política: el uso de WhatsApp por parte de los partidos durante la campaña electoral de abril de 2019 en España. Palabra Clave 24 (1). doi: 10.5294/pacla.2021.24.1.2.

Published

2022-10-29

How to Cite

Tirado García, A. (2022). Telegram as a political self-promotion channel in the electoral campaign: The elections to the Community of Madrid in 2021mmunity of Madrid in 2021. Revista Prisma Social, (39), 25–47. Retrieved from https://revistaprismasocial.es/article/view/4867