Dissident masculinities through of trans people in Spanish series

Authors

Keywords:

Trans, transsexuality, masculinity, shows, television, identity, gender

Abstract

In this paper/essay, the representations of trans people in Spanish series both on television and on streaming platforms will be analyzed, paying special attention to the new forms of masculinities, referred to as dissidents. From the pioneer Farmacia de Guardia to much more recent series such as Vis a Vis or Todo lo otro, there will be an analysis of the main characteristics of the trans characters (age, sex, social class, etc.), the reactions that they spark around them (acceptance, rejection, ignorance), as well as the story offered about transsexuality (if it is seen as a pathology, if there is a desire to change one’s physical appearance through hormones and/or surgery, if the conception of having been born in the wrong body persists, etc.). It will be seen how this representation intersects and questions hegemonic masculinity. Finally, it will be observed how transsexuality is becoming progressively more visible in Spanish series, helping its normalization through different characters who bring this reality closer to the public, although not always in an inclusive way.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AET-Transexualia (2007). Crónica de un acuerdo político insuficiente. http://transexualia.org/wp-content/uploads/2015/03/Apoyo_cronicainsuf.pdf

Ander, Á. (2019): Aquí no hay quien viva: así era la serie española que batió récords de audiencia. 20 minutos. https://www.20minutos.es/cinemania/series/aqui-no-hay-quien-viva-asi-era-la-serie-espanola-que-batio-records-de-audiencia-124885/

Bandrés-Goldáraz, E. (2022). La naturalización del machismo en adolescentes a través de las series de ficción. Correspondencia y análisis, 15. https://doi.org/10.24265/cian.2022.n15.02

Belmonte, J., y Guillamón, S. (2005). Televisión, educación, y construcción de identidad de los telespectadores. Comunicar, 25. https://doi.org/10.3916/C25-2005-038

Cobo-Durán, S., y Otero-Escudero, S. (2021). Narrativa de las protagonistas trans en la teleserie Veneno. ZER: Revista De Estudios De Comunicación = Komunikazio Ikasketen Aldizkaria, 26(51). https://doi.org/10.1387/zer.23007

Durán Manso V. (2015). La nueva masculinidad en los personajes homosexuales de la ficción seriada española: de ‘Cuéntame’ a ‘Sexo en Chueca’. Área Abierta, 15(1), 63-75. https://doi.org/10.5209/rev_ARAB.2015.v15.n1.47596

Facio y Fries, (2005). Feminismo, género y patriarcado. Revista sobre enseñanza del derecho de Buenos Aires, 6, 259-294. http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/06/feminismo-genero-y-patriarcado.pdf

Fontán, A. (2018). Análisis de figuras LGTBI+ en webseries españolas de 2005 a 2014 y su correlación con la aceptación de dicho colectivo en la sociedad española. https://ddd.uab.cat/record/195704

Guarinos, V (2013). Hombres en serie: la construcción de la masculinidad en los personajes de la ficción seriada española de televisión. Editorial Fragua.

Halberstam, J (2008). Masculinidad femenina. Editorial Egales.

Izquierdo, M. J y Ariño, A. (2013). La socialización de género. En C. Díaz y S. Dema (Eds.), Sociología y género (pp. 87-126). Tecnos.

Missé, M. (2018). A la conquista del cuerpo equivocado. Editorial Egales.

Missé, M. (2013). Transexualidades. Otras miradas posibles. Editorial Egales.

Muñoz, E. (2019). El machismo, sexismo y la misoginia oculta en la cultura seriéfila. Universidad de Valladolid. Repositorio. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/37359

Nabal, E. (2017). Boquitas sin pintar: lo trans en el cine español y argentino (1960-1990). https://www.academia.edu/4627724/BOQUITAS_SIN_PINTAR

Olveira-Araujo, R. (2022). La transexualidad en los cibermedios españoles. Presencia, preeminencia y temas (2000-2020). Profesional de la información, 31(1), e310102. https://doi.org/10.3145/epi.2022.ene.02

Platero, R. (2009). Transexualidad y agenda política: una historia de (dis)continuidades y patologización. Política y Sociedad, 46(1), 107-128. https://revistas.ucm.es/index.php/POSO/article/view/POSO0909130107A

Preciado, P. (2011) Manifiesto contra-sexual. Editorial Anagrama

Ramírez, M. y Cobo, S. (2013). La ficción gay-friendly en las series de televisión españolas. Comunicación y sociedad, 19. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-252X2013000100009

Rubin, G., (1996). El tráfico de mujeres: notas sobre la "economía política" del sexo. En M. Lamas (Comp.) El género: La construcción cultural de la diferencia sexual (pp. 35-96. UNAM.

Salazar, O. (2012). Otras masculinidades posibles. Hacia una humanidad diferente y diferenciada. Recerca, 12. Disponible en :http://www.e-revistes.uji.es/index.php/recerca/article/view/298

Sanfélix, J. (2011). Las nuevas masculinidades. Los hombres frente al cambio de las mujeres. Prisma Social, 7, 220-247.

Sanfélix, J. (2019). Sobre la necessitat de estudiar las masculinidad(es) en tiempos de incertidumbre. Asparkía. Revista de estudios feministes. Disponible en: https://www.e-revistes.uji.es/index.php/asparkia/article/view/4179/3366

Téllez, A. y Verdú, A. (2011). El significado de la masculinidad para el análisis social. Revista Nuevas Tendencias en Antropología, 2, 80-103. http://www.revistadeantropologia.es/Textos/N2/El%20significado%20de%20la%20masculinidad.pdf

Trujillo, G. (2009). Del sujeto político la Mujer a la agencia de las (otras) mujeres: el impacto de la crítica queer en el feminismo del Estado español. Política y Sociedad, 46 (1 y 2), 161-172.

Vásquez, E. (2013). Hacerse hombre: algunas reflexiones desde las masculinidades. Política y Sociedad, 50(3), 817-835. https://doi.org/10.5209/rev_POSO.2013.v50.n3.41973

Vega Reyes, J. (2022). Veneno como narrativa emergente de las plataformas de streaming y el renacimiento de un ícono de la comunidad LGBTI: Series de televisión como protagonistas del surgimiento y las memorias de personajes dentro de las narrativas audiovisuales. Uru: Revista De Comunicación Y Cultura, 6, 97–106. https://doi.org/10.32719/26312514.2022.6.7

Zurian, F. (2018). Representaciones LGTBIQ en la televisión de ficción española, de la Transición a Zapatero: sexualidades minoritarias en Ingenschay, Dieter (Ed.), Eventos del deseo. Sexualidades minoritarias en las culturas/literaturas de España y Latinoamérica a finales del siglo XX (pp. 243-261) Editorial Iberoamericana-Vervuert.

Filmografía

Gandara, A. (productor ejecutivo). (1991-1995). Farmacia de guardia [Serie]. Antena 3 televisión.

Moreno, J.L (productor ejecutivo). (2003-2006). Aquí no hay quien viva [Serie]. Kulperalia S.L

Puerta, X. (productor ejecutivo). (2007-2008). El síndrome de Ulises [Serie]. Ficción Producciones TV.

Écija, A y Caballero, A (productor ejecutivo). (2007-actualidad). La que se avecina [Serie]. Alba Adriática (2007-2010), Infinia (2010-2012) y Contubernio films (2013-actualidad)

Sánchez, E. y Castillo, C (productor ejecutivo). (2000-2012). Hospital central. Mediaset España.

Fernández, T. (productor ejecutivo). (2017-2020). Las chicas del cable [Serie]. Bambú producciones.

Bernardeau, M.A y Cuadrado, J. (productor ejecutivo). (2001-2022). Cuéntame cómo pasó [Serie]. RTVE Ganga Producciones.

Escobar, I. (productor ejecutivo). (2001-2002). Vis a Vis [Serie]. Globomedia y FOX Network Group Latinoamérica.

Salvat, M., Matthews y Root, A (productor ejecutivo). (2001). Todo lo otro [Serie]. Campanilla Films S.L.

Published

2023-01-30

How to Cite

Suárez Mateu, A., Téllez Infantes, A., & Martínez Guirao, J. E. (2023). Dissident masculinities through of trans people in Spanish series. Revista Prisma Social, (40), 135–163. Retrieved from https://revistaprismasocial.es/article/view/4943

Most read articles by the same author(s)