Mediation teaching in easy reading

A contrastive study’s initial teacher training in Spain and Chile

Authors

Keywords:

easy reading; mediation; initial teacher training, strategies, teacher training, didactic of literature.

Abstract

Mediation in easy-to-read literature remains relatively underexplored in both initial and ongoing teacher education programs, but it is beginning to emerge within the field of literary mediation. While traditionally associated with special education training, the concept of easy-to-read literature has not been fully integrated into teacher training programs as a mediation strategy. Consequently, there is limited evidence regarding its usage and benefits in school settings. Therefore, the aim of this contrastive study is to investigate the practices of easy-to-read literature mediation in initial teacher education programs in Spain and Chile. Preliminary findings reveal specific practices initiated in higher education for easy-to-read literature, highlighting the necessity for support from in-service teachers in adopting this methodology. Additionally, the study underscores the democratization of easy-to-read mediation techniques, enabling the adaptation of both literary and non-literary texts following established guidelines and principles proven effective across diverse contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, L. D., Orjuela, A. J. y Suarez-Gómez, Y. N. (2023). Implementación de la" lectura fácil" en jóvenes y adultos con discapacidad intelectual [Trabajo Final de Grado, Universidad Pedagógica Nacional].

Aguilar, C. (2022). La DLL en la universidad pública: una aproximación al estado de la cuestión en la formación inicial de maestras y de maestros (2014-2015/2019-2020). Parte I. Lenguaje y Textos, (56), 39–55. https://doi.org/10.4995/lyt.2022.13562

Alcántara, L. (2022). La lectura literaria y la escritura creativa como ocio en personas con Síndrome de Down: Un estudio de caso. [Trabajo Fin de Máster, Universidad de Cádiz].

Alcázar, J. (2017). La Lectura Fácil y el placer de la lectura literaria en personas con discapacidad intelectual. CUCC, Universidad de Alcalá.

Alcázar, J. (2023). La Lectura Fácil y el placer de la lectura literaria en personas con discapacidad intelectual. Tavira. Revista Electrónica de Formación de Profesorado en Comunicación Lingüística y Literaria, (27), 1-11. https://doi.org/10.25267/Tavira.2022.i27.1202

Anula, A. (Dir.) (2005). Introducción a Don Quijote de la Mancha de Fácil Lectura. Fundación Universidad Autónoma de Madrid.

Ballaz, J. (2011). Hacer fácil un clásico. Primeras noticias. Revista de literatura, 257, 23-27.

Bombini, G. (2018). La literatura. Entre la enseñanza y la mediación. Panamericana editorial.

Bortolussi, M. (1985). Análisis teórico del cuento infantil. Alhambra.

Cerrillo, P., Larrañaga, E. y Yubero, S. (2002). Libros, lectores y mediadores. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

Cerrillo, P. (2010). Lectura escolar, enseñanza de la literatura y clásicos. En G. Lluch (ed.), Las lecturas de los jóvenes. Un nuevo lector para un nuevo siglo (pp. 85-104). Anthropos.

Cerrillo, P. (2013). Canon literario, canon escolar y canon oculto. Quaderns de Filologia. Estudis literaris, (v. 18), pp. 17-31.

Correro, C. y Real, N. (2019). La educación literaria en la etapa infantil, en Correro, C. y Real, N. (Coords.), La formación de lectores literarios en la educación infantil (pp.43-66). Octaedro.

Creswell, J. W. (2014). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (5a ed.). Pearson.

Facal Álvarez S. (2022). Lectura fácil: vislumbrando el iceberg. AILIJ (Anuario de Investigación en Literatura Infantil y Juvenil, 20, 9-20. https://doi.org/10.35869/AILIJ.V0I20.4060.

González Ramírez, C. (2022). Prácticas de mediación de lectura literaria en el contexto escolar chileno: el quehacer del profesor mediador. Sophia Austral, 28.

González Ramírez, C. M., Jarpa-Azagra, M., Catalán-Henríquez, S. L. y Vega-Córdova, V. del P. (2023). Prácticas de lectura de textos no ficcionales de jóvenes con discapacidad intelectual. Revista Colombiana de Educación, (89), 320–339. https://doi.org/10.17227/rce.num89-17424

Jarpa Azagra, M; González Ramírez, C; Vega Córdova, V; Spencer, H y Exss Cid, K. (2023). Yo leo y tú escribes: una experiencia de lectura literaria y escritura creativa en adultos con discapacidad intelectual. Investigaciones sobre Lectura. 18(2), 28-55. https://s://doi.org/10/isl.2.18.2023.17794

Lluch, G. (Ed.) (2010). Las lecturas de los jóvenes. Un nuevo lector para un nuevo siglo. Anthropos.

McNiff, J. (2013). Action research: Principles and practice: Principles and practice (3a ed.). Routledge.

Nomura, M., Nielsen, G. S., & Tronbacke, B. (2012). Directrices para materiales de lectura fa?cil. Creaccesible. [Traducción del original Guidelines for easy-to-read materials. IFLA. 2010].

Mayol, M. C. (2003). Concepto de “Lectura Fácil y tipología de usuarios”. Educación y Biblioteca, 136, 76-80.

Munita, F. (2017). El sujeto lector didáctico: “lectores que enseñan y profesores que leen”. Álabe. Revista De Investigación Sobre Lectura y Escritura, (17). https://doi.org/10.15645/Alabe2018.17.2

Rivera, P., Alcántara, L. y Romero, M.F. (2024). La Lectura Fácil como recurso inclusivo en la formación de lectores literarios. Dosier Graó.

Rivero, M., y Saldaña, D. (2020). ¿Legibilidad es sinónimo de comprensión en Lectura Fácil? Una revisión de estudios sobre comprensión lectora en textos adaptados o simplificados y su calidad metodológica. En A.E. Díez-Mediavilla, R. Gutiérrez-Fresneda (Eds.), Lectura y dificultades lectoras en el siglo XXI (pp. 714-728). Octaedro.

Robledo, B. (2017). El mediador de lectura. La formación del lector integral. Ibby Chile, Fundación SM.

Romero-Caracuel, B. (2022). Introducción a la lectura fácil a través del Proyecto de Trabajo Global en las aulas de Educación Primaria [Trabajo Final de Grado, Universidad de Cádiz].

Romero, M.F.; Heredia, H.; Rivera, P. (2021). Una mirada a los clásicos en la formación inicial de maestro desde la Lectura Fácil. Educação & Formação. 6 - 1, 1 - 18.

Salvador, E. (2007). Estimular la lectura: las posibilidades del material de lectura fácil. Aula de Innovación Educativa, 167, 27-29.

Sellés, M. A. y Sendrós, M. (2016). ¡Leemos! Propuestas prácticas para acercar la lectura a todos. Horsori.

Serra, T. (2011). Los clásicos literarios de una forma más cercana al lector. Primeras noticias. Revista de literatura, 257, 29-31.

Servén-Díez, C. (2012). María Luz Morales y la promoción de la lectura infantil. Álabe Revista De Investigación Sobre Lectura y Escritura, (5). https://doi.org/10.15645/Alabe.2012.5.3

Solé, I. (1992). Estrategias de lectura. Graó.

Sotomayor, M. V. (2005). Literatura, sociedad, educación: las adaptaciones literarias. Revista de educación, número extraordinario, 217-238.

Toro, J., y Vived, E. (2021). Adaptación de textos con la metodología de Lectura Fácil: Una experiencia en jóvenes con síndrome de Down [Trabajo Final de Grado, Universidad de Zaragoza].

Published

2024-04-30

How to Cite

Rivera Jurado, P., Jarpa Azagra, M., González Ramírez, C., & Arrey, P. (2024). Mediation teaching in easy reading: A contrastive study’s initial teacher training in Spain and Chile. Revista Prisma Social, (45), 4–21. Retrieved from https://revistaprismasocial.es/article/view/5415