Encouraging citizen participation through municipal digitalisation

Authors

Keywords:

municipal digitisation, citizen participation, digital technology, socio-educational development, municipal contexts, digital spaces

Abstract

In recent years, municipal digitization has undergone accelerated evolution and development, accentuated by the COVID-19 pandemic period. Thus, the public administration has sought to improve, digitally, channels of communication, transparency, and participation with citizens. This research article is based on 23 interviews with different professionals working in City Councils, aiming to analyze, through a qualitative methodology, the new digital spaces for communication and participation that are being developed, as well as forums for meeting and training that, at the local level, seek to promote citizen participation and establish the foundations of an increasingly solid, participatory, and supportive community. Similarly, it delves into aspects related to changes and initiatives in citizen service during the COVID-19 pandemic era, their current evolution and future prospects, as well as the positive and negative aspects of municipal digitization in relation to socio-educational development in municipal contexts and citizen participation. The main results highlight the importance of training in digital skills, generating more efficient channels for information and citizen participation, and the problems associated with the digital divide, especially among older people.

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Author Biographies

Fernando López-Noguero, Universidad Pablo de Olavide

Profesor Titular de Universidad adscrito al Departamento de Educación y Psicología Social de la Universidad Pablo de Olavide. Doctor “Honoris Causa” por la UNAN-Managua (Nicaragua), con una dilatada trayectoria investigadora y docente en los siguientes ámbitos y temáticas: Pedagogía Social, Animación Sociocultural, Intervención Sociocomunitaria, Educación para la Salud, forma­ción de agentes de cambio social e innovación docente. Miembro de la Sociedad Iberoamericana de Pedagogía Social (SIPS).

Juan Agustín Morón-Marchena, Universidad Pablo de Olavide

Profesor titular de la Universidad Pablo de Olavide (Sevilla) y director del Departamento de Educación y Psicología Social. Antes ha sido profesor de las Universidades de Huelva y de Sevilla. Especialista en temáticas transversales (educación para la salud, prevención drogodependencias, educación para el desarrollo y cooperación, etc.) desde una perspectiva socioeducativa y comunitaria.

Irene García-Lázaro, Universidad de Sevilla

Profesora sustituta interina en el Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación (Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Sevilla) y profesora en la Uni­versidad Isabel I de Castilla. Principales líneas de investigación: Inteligencia Emocional, teorías del juego en el ámbito educativo, Tecnología Educativa y Pedagogía Social. Miembro de la Sociedad Iberoamericana de Pedagogía Social (SIPS).

José Alberto Gallardo-López, Universidad de Cádiz

Profesor Ayudante Doctor en el Departamento de Didáctica y Organización Escolar (Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Cádiz). Principales líneas de investigación: Pedagogía Social, Metodologías activas y participativas, Educación Emocional, Atención a la Diversidad y Tecnología Educativa. Miembro de la Sociedad Iberoamericana de Pedagogía Social (SIPS).

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Published

2024-07-31

How to Cite

López-Noguero, F., Morón-Marchena, J. A. ., García-Lázaro, I., & Gallardo-López, J. A. (2024). Encouraging citizen participation through municipal digitalisation. Revista Prisma Social, (46), 4–28. Retrieved from https://revistaprismasocial.es/article/view/5481