Socio-educational and technology programmes: impact on older adults

Authors

Keywords:

Socio-educational programmes; Municipalities; Older people; Digital inclusion; Active aging; Technology; Social innovation; Lifelong learning.

Abstract

Socio-educational programs promote active and healthy aging, and in them, the use of technologies emerges as a fundamental resource to improve quality of life.

This work analyzes the interest and perceived usefulness by older people participating in the improvement of healthy habits through municipal socio-educational actions focused on the use of technologies.

15 socio-educational actions have been developed in 4 municipalities of the Valencian Community: two urban and two rural municipalities. Experts, companies and a research center have participated.

306 people have participated in the face-to-face workshops. 289 have completed the evaluation of the usefulness questionnaire, with an average score of 4.62 out of 5.

The innovation sessions allowed prioritizing the 4 domains that are: ICT, Security and personal autonomy, Self-care and Health.

The first is aimed at training older people in the comfortable and safe use of technology, providing practical tools and useful tips for navigating digital devices, performing basic tasks online and knowing how to protect their privacy and security in the digital environment; the other three focus on the topics comfort, security, health. In all of them it was shown how technologies can help well-being.

The results on usefulness underline the importance of older people participating in inclusive lifelong learning socio-educational programs; that the programs adapt to their realities, heterogeneously; to advance in the improvement of the effectiveness and relevance of socio-educational programs in and with local communities.

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Author Biographies

Rakel Poveda-Puente, IBV

  • Rakel Poveda-Puente. Trabajadora Social. Máster en intervención social. Investigadora. Grupo de experiencia del usuario. Área de I+D+i. Instituto Biomecánica de Valencia. Universitat Politècnica de València. Camí de Vera, s/n, UPV, 46022 Valencia (ESPAÑA). https://orcid.org/0000-0001-8435-4217 ).

Raquel Portilla Parrilla, IBV

  • Raquel Portilla Parrilla. Pedagoga. Máster en Dirección y gestión de RRHH. Técnica de formación. Valoración Clínica y Funcional. Formación. Área de I+D+i. Instituto Biomecánica de Valencia. Universitat Politècnica de València. Camí de Vera, s/n, UPV, 46022 València (ESPAÑA). https://orcid.org/0009-0008-8870-2985

Ricard Barberà-Guillem, UPV

  • Ricard Barberà-Guillem. Ingeniero en Organización Industrial. Doctor en tecnologías para la salud y el bienestar. Investigador. Grupo ingeniería biomédica. Área de I+D. Instituto Biomecánica de Valencia. Profesor asociado de Expresión Gráfica. Departamento de Ingeniería Gráfica. Escuela Técnica Superior de Ingeniería Aeroespacial y Diseño Industrial (ESPAÑA). Universitat Politècnica de València. Camí de Vera, s/n, UPV, 46022 Valencia. https://orcid.org/0009-0007-0078-7658

José David Garrido Jaén, IBV

  • José David Garrido Jaén. Doctor Ingeniero Industrial. Especialista en Desarrollo de Negocios Digitales. Director de Innovación de Valoración Biomédica en el Área de Desarrollo de Mercados en el ámbito de la Salud del IBV. Camí de Vera, s/n, UPV, 46022 Valencia (ESPAÑA). https://orcid.org/0009-0008-7965-2939

Sacramento Pinazo-Hernandis, UV

  • Sacramento Pinazo-Hernandis. Doctora en Psicología. Licenciada en Pedagogía. Profesora Titular de Psicología Social. Departamento de Psicología Social. Facultad de Psicología. Instituto Interuniversitario de Desarrollo Local. Universitat de València. Avda. Blasco Ibañez, 21. 46010 Valencia (ESPAÑA). https://orcid.org/0000-0003-4364-4730

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Published

2024-07-31

How to Cite

Poveda-Puente, R., Portilla Parrilla, R., Barberà-Guillem, R., Garrido Jaén, J. D., & Pinazo-Hernandis, S. (2024). Socio-educational and technology programmes: impact on older adults. Revista Prisma Social, (46), 173–197. Retrieved from https://revistaprismasocial.es/article/view/5495