Permission to be modern? The Francoist censorship in Spanish pop cinema (1960-1969).

Authors

Keywords:

Francoism, music censorship, film censorship, pop cinema, Spanish cinema.

Abstract

The censorship of pop music during Franco's regime has been little studied at the phonographic level; the bibliography has only a handful of works. The situation worsens when the object of study is transferred to cinema. The reflections on censorship and pop cinema in the sixties deal with the subject in an oblique way, from the surprise for its permission, in search of reasons why this union could have taken place. For this work we have reviewed the censorship files of the General Administration Archive of the 10 most relevant pop/rock films, from the initiation of La corista (José María Elorrieta, 1960) to the acidic Un, dos, tres...al escondite inglés (Iván Zulueta, 1969). The results lead to conclusions that differ from the common premise about the protest character of sixties pop/rock. In general, these films were more commercial than subversive, which made them comply with the Regime's censorship requirements without posing critical horizons that implied political-social tensions. Consequently, and contrary to popular belief, this musical genre of Spanish pop cinema had few run-ins with censorship. The films that went beyond these mercantile horizons did suffer problems, but they were minority projects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abella?n, M. L. (1978). Censura y pra?ctica censoria. Sistema, (2), 29-52. Recuperado 5 de diciembre de 2022, de http://www.represura.es/represura_6_marzo_2009_articulo6.html

Abellán, M. L. (1980). Censura y creación literaria en España (1939-1976). Madrid. Península.

Aguilar, C. (2017). Riendo en la oscuridad. Cine cómico español 1950 - 1961. Valencia. Desfiladero Ediciones

Alonso González, C. (2005). El beat español: entre la frivolidad, la modernidad y la subversión. Cuadernos de música iberoamericana, 10, 225-254

Alonso González, C. (2010). Creación musical, cultural popular y construcción nacional en la España contemporánea. Instituto Complutense de Ciencias Musicales - ICCMU.

Álvarez, J. L. (1963, febrero). El Ye-ye. Fonorama, 4.

Arango, L. (2015, 26 de mayo). «Black is Back», el regreso de Los Bravos cincuenta años después. ABC, Artículo en línea. Recuperado 3 de febrero de 2023, de https://www.abc.es/cultura/20150526/abci-nuevo-disco-bravos-201505261337.html?ref=https:%2F%2Fwww.google.com

Campoy, C. (2006). Una Asignatura pendiente: CINE Y ROCK EN ESPAÑA. En E. Guillot (Ed.), ¡Rock, Acción! Ensayos sobre cine y música popular (pp. 235-263). Avantpress.

Castro de Paz, J. L. y Cerdán, J. (2011). Del sainete al esperpento. Relecturas del cine español de los años 50. Madrid. Cátedra.

Faulín Hidalgo, I. (2022a). ¡¡Hola Mr. Pop!!: Cuando la modernidad llegó a España para quedarse. Madrid. Sílex

Faulín Hidalgo, I. (2022b). ¡¡Hola Mr. Pop!!: Cuando la modernidad llegó a España para quedarse. Vol II. Madrid. Sílex

Fernández Ibáñez, J. C. (2016). Cine, televisión y cambio social en España. Síntesis.

Fiuza, A. (2008). Censura y represión a los músicos españoles y portugueses en las décadas de 1960 y 1970. Crisis, dictaduras, democracia: I Congreso Internacional de Historia de Nuestro Tiempo. Coord. Carlos Navajas Zubeldia, Diego Iturriaga Barco, 2008, ISBN 978-84-691-5922-4

Fiuza, A. (2012). La censura musical en las décadas de 1960 y 1970 durante la Dictadura Franquista: un examen de la documentación del MIT. En barra Aguirregabiria, A (Coord.) No es país para jóvenes.

Fraile, T. (2013). Libertad provisional: la convulsión musical del cine español en los años 70. Musiker. Cuadernos de música, 20, 187-205.

Fraile, T. (2019). 1, 2, 3… ¡Al escondite inglés! Eurovisión, psicodelia y cine en la España ye-yé. Eu-topías: revista de interculturalidad, comunicación y estudios europeos, 18, 87-101. https://doi.org/10.7203/EUTOPIAS.18.16844

Fraile, T. (2023). Pop music in the Spanish musical cinema of the 1960s. En L. López Gómez (Ed.), Popular Music in Spanish Cinema (pp. 97-106). https://doi.org/10.4324/9781003194347-11

Galicia Poblet, F. (2017). Inoxidable: formación, cristalización y crecimiento del heavy metal en España, 1978-1985. Madrid. Apache Libros.

García Escudero, J. M. (1962). Cine español. Rialp.

Ibáñez Fernández, J. C. (2016). Cine, televisión y cambio social en España. Madrid. Síntesis.

Íñigo, J. M. (2004, 2 agosto). Iván Zulueta, director de cine. Un tipo con talento. josemariainigo.com. Recuperado 3 de febrero de 2023, de https://www.josemariainigo.com/vida/Ivanzulueta.htm

Malerbe, P. (1977). La oposición al franquismo: 1939-1975. Naranco.

Mallofré, A. (1965, 4 de julio). Los «Beatles» y su mito. La Vanguardia Española, (30.818), 34

Palacio, M. (1997). Un, dos, tres. . . al escondite inglés 1969. En J. Pérez Perucha (Ed.), Antología crítica del cine español 1906-1995 (pp. 671-673). Ca?tedra.

Palacio, M. (2001). Historia de la televisión en España. Barcelona. Gedisa

Parés, L. E. (2012, 4 octubre). CVC. Rinconete. Cine pop en España (1). Introducción. Centro Virtual Cervantes. Recuperado 22 de abril de 2025, de https://cvc.cervantes.es/el_rinconete/anteriores/octubre_12/04102012_01.htm

Torras, D. (2015). Factores históricos desencadenantes del cine musical español de pop y rock: raíces culturales, tecnológicas, económicas e industriales. En J. M. Caparrós Lera (Ed.), Memoria histórica y cine documental: actas del IV Congreso Internacional de Historia y cine (pp. 373-389).

Torres, R. (2010). La oposición musical al franquismo: canción protesta y censura discográfica en España. Vizcaya. Brian 's Records.

Travesi, A. (1959, 9 agosto). LOS «STILIAGIS». ABC Madrid

Published

2025-04-30

How to Cite

García Maeso, S. (2025). Permission to be modern? The Francoist censorship in Spanish pop cinema (1960-1969). Revista Prisma Social, (49), 189–212. Retrieved from https://revistaprismasocial.es/article/view/5665