We will watch them again: intertext, (dis)love and metafiction

Analysis of Jonás Trueba's filmography

Authors

  • Aimar Erkiaga Erkiaga Profesor sustituto en la Universidad del País Vasco
  • Asier Del Bado Jaramago Universidad del País Vasco

Keywords:

Jonás Trueba, The other way around, cinematographic self-awareness, metafiction, intertextuality, film analysis and Spanish contemporary cinema.

Abstract

ABSTRACT:
There is a moment in The other way around (Volveréis, 2024) where Fernando Trueba's character, quoting Cavell, affirms that cinema makes us better. The following proposal is based on the admiration for the seventh art that Jonas shows in all his work, and proposes to investigate the filmmaker's cinematographic self-awareness through the methodology of film analysis.

With this idea in mind, this academic article will focus, dually, on the concepts of intertextuality and metafiction that occur between characters in love, acts and actors that Trueba creates in the corpus of his eight films. It also aims to analyze the different layers woven by the filmmaker where diegetic fiction and extradiegetic reality merge together in the love relationships of his characters, in order to give way to reflections on issues such as nostalgia, existential (and creative) crises or the current state of the seventh art.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arantzazu, P. (2024, 28 de agosto). «He llegado a odiar bastante la película»: Jonás Trueba regresa al cine con “Volveréis”. SensaCine.com. https://www.sensacine.com/noticias/cine/noticia-1000100191/

Arocena, C., & Marzabal, I. (2019). Películas para la educación: Aprender viendo cine, aprender a ver cine. Ediciones Cátedra.

Aumont, J., & Marie, M. (1990). Análisis del film. Paidós. Barcelona

Bernades, H. (2016, 8 de abril). Una combi, tres chicos y tres chicas. Página 12. https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/espectaculos/5-38497-2016-04-08.html

Broullón, M. A. (2015). Algunas claves de la poética de Los ilusos (Jonás Trueba, 2013): En torno al concepto de «entretiempo». Apuntes de cine: homenaje a Rafael Utrera, 2015, ISBN 9788416383085, págs. 15-26, 15-26. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5303138

Cabrejo Cobián, J. (2010). Un cine sobre el cine: La metaficción. Ventana Indiscreta, 44. https://doi.org/10.26439/vent.indiscreta2010.n004.1406

Canet, F. (2014). El metacine como práctica cinematográfica: Una propuesta de clasificación. L’Atalante. Revista de estudios cinematográficos, 17-26.

Casetti, F., & Di Chio, F. D. (1990). Cómo analizar un film. Grupo Planeta (GBS).

Castro, D. (2010, 13 de diciembre). ENTREVISTA: TODAS LAS CANCIONES HABLAN DE MÍ. Bloguionistas. https://bloguionistas.com/2010/12/13/entrevista-todas-las-canciones-hablan-de-mi/

Costa, J. (2010, 29 de noviembre). Todas las canciones hablan de mí. Fotogramas. https://www.fotogramas.es/peliculas-criticas/a421789/todas-las-canciones-hablan-de-mi/

eCartelera. (2022, 17 de junio). Jonás Trueba:"’Tenéis que venir a verla’ la sentía breve, algo inconcluso que generase perplejidad" [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Y9BM-PvV8W4

Ergueta, M. (2016, 18 de marzo). Los ilusos (Jonas Trueba, 2013). Warszawa. https://warszawasite.wordpress.com/2016/03/18/los-ilusos-jonas-trueba-2013/

esRadio. (2022, 1 de julio). Entrevista a Jonás Trueba y a Irene Escolar por «Tenéis que venir a verla...» [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=0cNEzfYNJL4

Faus, M. (2016, 10 de octubre). Desnudando «La reconquista» con Jonás Trueba. Jot Down Cultural Magazine. https://www.jotdown.es/2016/10/desnudando-la-reconquista-jonas-trueba/

Ferrón, C. (2011, 30 de marzo). Todas las canciones hablan de mí, de Jonás Trueba. Por Celia Ferrón Paramio (30/03/2011). Asociación de Escritores de Asturias. https://www.escritoresdeasturias.es/literarias/cine/todas-canciones-hablan-mi-jonas-trueba-celia-ferron-paramio-30032011/

Galán, Edu (2015, 9 de septiembre. “"Tengo la sensación de que el género masculino está en decadencia absoluta". El diario.es

https://www.eldiario.es/cultura/cine/los-exiliados-romanticos-jonas-trueba_128_2494971.html

Gil, M. (2024, 28 de agosto). Jonás Trueba: “El cine parece que le tiene miedo a la vida”. Academia de cine. https://www.academiadecine.com/2024/08/28/jonas-trueba-el-cine-parece-que-le-tiene-miedo-a-la-vida/

Instituto de la Cinematografía y de las Artes Audiovisuales. (s. f.). Taquilla y espectadores. Recuperado 27 de enero de 2025, de https://www.cultura.gob.es/cultura/areas/cine/datos/taquilla-espectadores.html

Juesas, M. (2022, 13 de junio). Entrevista | ‘Tenéis que venir a verla’: Un reencuentro dirigido por Jonás Trueba. Milana. https://www.milanacine.es/teneis-que-venir-a-verla-reencuentro-dirigido-jonas-trueba/

Los Ilusos Films (2021). QUIÉN LO IMPIDE. https://www.dropbox.com/scl/fi/e3hoq4xl16h399ocpj3gh/AAFF_QLI_2021_dossier_prensa_Premios_RGB.pdf?dl=0&rlkey=9nl6383pv4xcuty4x31ftpxhg

Martínez Puche, S. y Castro, D. (2022). El espacio urbano y su influencia narrativa en el cine de ficción: una propuesta metodológica aplicada. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 95. https://doi.org/10.21138/bage.3301

Maldivia, B. (2010, 14 de diciembre). «Todas las canciones hablan de mí», amor con desgana. Espinof. https://www.espinof.com/cine-espanol/todas-las-canciones-hablan-de-mi-amor-con-desgana

Medina, M. (2016, 27 de septiembre). ¿Qué harías si el primer amor de tu vida reapareciese para reconquistarte? elconfidencial.com. https://www.elconfidencial.com/cultura/2016-09-27/la-reconquista-jonas-trueba-festival-san-sebastian_1265866/

Mendieta, E. (2023b). Las múltiples caras de la literatura en la obra de Jonás Trueba. En M. Bermúdez Vázquez y J. Martín Párraga (Coords.), La palabra a través: diálogos entre el pensamiento, la palabra y el cuerpo (pp. 398-411). Dykinson S.L. https://produccioncientifica.ugr.es/documentos/655baef71f819671967cb9dc

Mendieta, E. y López Fernández, Á. (2023). Búsquedas y milagros de un Madrid en agosto. De Cómo dejar de escribir (2017), de Esther García Llovet, a La virgen de agosto (2019), de Jonás Trueba. Castilla: Estudios de Literatura, 14, 465-494. https://doi.org/10.24197/CEL.14.2023.465-494

Morán, J. MG (2015). Jonás Trueba: “Está bien que el cine se detenga en lo pequeño”. Academia de cine. https://www.academiadecine.com/2015/09/11/jonas-trueba-estrena-los-exiliados-romanticos/

Olmedo, C. C. (2012, 14 de junio). TODAS LAS CANCIONES HABLAN DE MÍ, 2010 | Jonás Trueba. El tornillo de Klaus Revista de cine. https://eltornillodeklaus.com/todas-las-canciones-hablan-de-mi/

Pardo, L. (2024, 26 de septiembre). Jonás Trueba: «No podemos imponer a las obras del pasado los valores del presente». Ethic. https://ethic.es/2024/09/entrevista-jonas-trueba/

Pitters Pérez, L. (2022). El escenario de los «ilusos y las ilusiones» de Jonás Trueba: Notas sobre la ciudad, el cine y las ilusiones perfectas. En J. C. Alfeo Álvarez y L. Deltell Escolar (Eds.), Madrid, ciudad de imágenes (pp. 153-164). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8505977

Ruby, J, (1996). Visual Anthropology. In: Levinson & M. Ember (Eds.), Encyclopedia of Cultural Anthropology (pp. 1345-1351), New York: Henry Holt and Company.

Sisí Sánchez, A. (2024, 27 de agosto). “Discutir, discutimos siempre. Es un proceso abierto y esa discusión es buena”: Jonás Trueba e Itsaso Arana (y Vito Sanz) vuelven a colaborar en ‘Volveréis’. Vogue España. https://www.vogue.es/articulos/volvereis-jonas-trueba-itsaso-arana-vito-sanz-entrevista

Tarín, F. J. G., & Marzabal, I. (2006). Una propuesta metodológica para el análisis del texto fílmico.

https://www.academia.edu/2078251/Una_propuesta_metodol%C3%B3gica_para_el_an%C3%A1lisis_del_texto_f%C3%ADlmico

Trueba, J. (2013). Las ilusiones. Periférica.

Trueba, J. (2014). La hipótesis resuelta. Comparative Cinema; Núm. 5 (2014): Pedagogías de la creación. http://repositori.upf.edu/handle/10230/49391

Vachon, E. (2006). Seeking an Aesthetics of Metafiction. Senior Honors Projects. https://digitalcommons.uri.edu/srhonorsprog/1

Vallarelli, F. (2023, 10 de octubre). Los ilusos #55. REVISTA 24 CUADROS. https://revista24cuadros.com/2023/10/10/los-ilusos-55/

Van Zoonen, L. (2017). Intertextuality. En P. Rössler, C. Hoffner y L. van Zoonen (Eds.). The International Encyclopedia of Media Effects. Wiley-Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781118783764.wbieme0219

Villagra Domínguez, P. (2021, 5 de abril). «Los exiliados románticos», una oda a la amistad sobre ruedas. Cinemagavia. https://cinemagavia.es/los-exiliados-romanticos-pelicula-critica/

Zavala, L. (1996). Elementos para el análisis de la intertextualidad. La Colmena. https://www.academia.edu/1331310/Elementos_para_el_an%C3%A1lisis_de_la_intertextualidad

Zavala, L. (2005). Ironías de la ficción y la metaficción en cine y literatura. UAM Xochimilco.

Zumalde, I. (2011). La experiencia fílmica: Cine, pensamiento y emoción. Cátedra. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=750818

Zunzunegui, S. (2007). Acerca del análisis fílmico: El estado de las cosas. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 15(29), 51-58. https://doi.org/10.3916/C29-2007-07

5.1. OBRAS MENCIONADAS Y UTILIZADAS

5.1.1. OBRAS AUDIOVISUALES

Allen, W. (Director). (1979). Manhattan [Película]. Jack Rollins & Charles H. Joffe Production.

Fellini, F. (Director). (1963). 8½ [Otto e mezzo] [Película]. Cineriz; Francinex.

García León, V. (Director). (2001). Más pena que gloria [Película]. Olmo Films S.L; RTVE; Canal+ España.

García León, V. (Director). (2005). Vete de mí [Película]. Gonafilm.

Ming-liang, T. (Director). (1994). Ai qing wan sui [Vive L'Amour] [Película]. Central Motion Pictures Corporation.

Ming-liang, T. (Director). (2003). Bu san [Good Bye, Dragon Inn] [Película]. Homegreen Films.

Moretti, N. (Director). (1993). Caro diario [Película]. Sacher Film Rome; BanFilm; La Sept Cinéma.

Renoir, J. (Director). (1937). La Grande Illusion [La gran ilusión] [Película]. RAC.

Rohmer, É. (Director). (1986). Le Rayon vert [El rayo verde] [Película]. Les Films du Losange; Ministry of Culture and Communications.

Sorogoyen, R., Fabra, P. y Cano, S. (Creadores). (2024). Los años nuevos [Serie de Televisión]. Movistar Plus+; Caballo Films; ARTE France.

Trueba, F. (Director). (1979). El león enamorado [Cortometraje]. Fernando Trueba P.C.

Trueba, F. (Director). (2009). El baile de la Victoria [Película]. Fernando Trueba P.C.

Trueba, J. (Director). (2000). Cero en conciencia [Cortometraje]. Olmo Films S.L.

Trueba, J. (Director). (2010). Todas las canciones hablan de mí [Película]. Castafiore Films; Tornasol Films.

Trueba, J. (Director). (2011). Miniaturas [Mediometraje].

Trueba, J. (Director). (2013). Los ilusos [Película]. J. Trueba; J. Lafuente.

Trueba, J. (Director). (2015). Los exiliados románticos [Película]. Los Ilusos Films.

Trueba, J. (Director). (2016). La reconquista [Película]. Los Ilusos Films.

Trueba, J. (Director). (2019). La virgen de agosto [Película]. Los Ilusos Films.

Trueba, J. (Director). (2021). Quién lo impide [Documental]. Los Ilusos Films.

Trueba, J. (Director). (2022). Tenéis que venir a verla [Película]. Los Ilusos Films.

Trueba, J. (Director). (2024). Volveréis [Película]. Los Ilusos Films; Les Films du Worso; arte France Cinéma; RTVE.

Truffaut, F. (Director). (1971). Les deux anglaises et le continent [Las dos inglesas y el amor] [Película]. Les Films du Carrosse.

Truffaut, F. (Director). (1973). La Nuit américaine [La noche americana] [Película]. Les Films du Carrosse; PECF; PECF.

von Trotta, M., Moeller, F. y Böhler, B. (Directores). (2018). Auf der Suche nach Ingmar Bergman [Searching for Ingmar Bergman] [Documental]. C-Films.

5.1.2. OBRAS ESCRITAS

Cavell, S. (1981). Pursuits of Happiness: The Hollywood Comedy of Remarriage (La búsqueda de la felicidad: La comedia de enredo matrimonial en Hollywood).

Cavell, S. (2003). El cine: ¿Puede hacernos mejores?

García Valdés, O. (2008). Esa polilla que delante de mí revolotea. Poesía reunida (1982-2008).

Ginzburg, N. (1962). Le piccole virtù (Las pequeñas virtudes).

Kierkegaard, S. (1843). Gentagelsen (La repetición).

Levé, É. (2008). Suicide.

Sloterdijk, P. (2009). Du mußt dein Leben ändern: Über Religion, Artistik und Anthropotechnik (Has de cambiar tu vida: Sobre antropotécnica).

Usai, C. P. (2001). The Death of Cinema: History, Cultural Memory and the Digital Dark Age (La muerte del cine).

5.1.3. OBRAS MUSICALES

Battiato, F. (1985). La Estaciòn De Los Amores [Canción]. En Ecos De Danzas Sufi. Universal Music Italia Srl.

Berrio, R. (1996). Quién Lo Impide [Canción]. En Una Canción de Mala Muerte. Amor a Traición.

Berrio, R. (2016). Arcadia en flor [Canción]. Fernando Neira.

Bunbury y Vegas, N. (2006). El Tiempo de Las Cerezas [Álbum]. Parlophone Music Spain, S.A.

Domínguez, C. (2020). Limbo [Partitura].

García Calvo, A. (1983). Himno de la Comunidad de Madrid [Canción].

Tulsa. (2015). Oda al Amor Efímero [Canción]. En La Calma Chicha. Tulsa.

Vivaldi, A. (XVIII). Concierto para dos mandolinas en sol mayor, RV532 [Partitura].

Published

2025-01-31

How to Cite

Erkiaga Erkiaga, A., & Del Bado Jaramago, A. (2025). We will watch them again: intertext, (dis)love and metafiction: Analysis of Jonás Trueba’s filmography. Revista Prisma Social, (48), 122–153. Retrieved from https://revistaprismasocial.es/article/view/5687