A-Frame and Metaverse Training for Developing New Professional Profiles in Communication

Authors

Keywords:

immersive technologies, virtual reality, a-frame, metaverse, new professional profiles, educational background, educational intervention

Abstract

The development of the metaverse and immersive technologies requires the training of new professional profiles with specific competences to design and manage interactive virtual environments. These also need to be aligned with specific frameworks such as the Digital Competences Framework for Citizenship (DigComp) and standards such as the European Skills, Competences, Qualifications and Occupations (ESCO) in order to harmonise training at European level and promote it in a growing market where advanced skills in digital content creation are in demand.

Starting from a constructivist and experiential learning approach, this study will design, implement and evaluate training workshops based on project-based learning, using A-Frame as a tool for the development of immersive environments. The study, conducted with university students (n=51), follows a pretest and posttest design to analyse the perception of usefulness, satisfaction and acquisition of digital skills.

Participants recognise the potential of A-Frame to integrate it into their future professional practise.

The conclusion is that the training of future professionals must include multidisciplinary strategies that combine advanced digital skills and active methods. This is essential to meet the demands of an evolving labour market and to take advantage of the opportunities offered by the metaverse in the field of communication.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Azevedo, J., Gomes, P. V., Donga, J., y Marques, A. (2020). A-Frame as a Tool to Create Artistic Collective Installations in Virtual Reality. Proceedings, 54(1), 47. https://doi.org/10.3390/proceedings2020054047

Aznar-Díaz. I., Romero-Rodríguez, J.M., y Rodríguez-García, A.M. (2018). La tecnología móvil de Realidad Virtual en educación: una revisión del estado de la literatura científica en España. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 7(1), 256-274. https://doi.org/10.21071/edmetic.v7i1.10139

Baca, H. G. V., y Acosta, H. P. (2021). La digitalización de la formación universitaria con enfoque socioformativo: un análisis documental. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, (12), 67. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v12i0.1199

Baía Reis, A., y Coelho, A. F. V. C. C. (2018). Virtual Reality and Journalism: A gateway to conceptualizing immersive journalism. Digital Journalism, 6(8), 1090-1100. https://doi.org/10.1080/21670811.2018.1502046

Barberá-Gregori, E., y Suárez-Guerrero, C. (2021). Evaluación de la educación digital y digitalización de la evaluación. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2), 33-40. https://doi.org/10.5944/ried.24.2.30289

Benitez-Aranda, N., Carbonell-Alcocer, A., y Gertrudix, M. (2025). Alfabetización mediática para la Generación Z desde una perspectiva informativa local: formatos innovadores mediante comunicación inmersiva. adComunica Revista Científica de Estrategias Tendencias E Innovación En Comunicación, (29). https://doi.org/10.6035/adcomunica.8554

Caballero-Garriazo, J. A., Rojas-Huacanca, J. R., Sánchez-Castro, A., y Lázaro-Aguirre, A. F. (2023). Revisión sistemática sobre la aplicación de la realidad virtual en la educación universitaria. Revista Electrónica Educare, 27(3), 463-480. https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17271

Carbonell-Alcocer, A., y Gertrudix, M. (2019). Evaluación de una intervención educativa para la alfabetización en datos mediante el uso del método científico y el aprendizaje situado. Revista Mediterránea de Comunicación, 10(2), 213-241. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM2019.10.2.6

Carro Suárez, J., y Sarmiento Paredes, S. (2022). El factor humano y su rol en la transición a Industria 5.0: una revisión sistemática y perspectivas futuras. Entreciencias: diálogos en la sociedad del conocimiento, 10(24). https://doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2022.24.81727

CEDEFOP (2022). Annual report 2022. https://www.cedefop.europa.eu/es/content/annual-report-2022

Cheong, B. C. (2022). Avatars in the metaverse: potential legal issues and remedies. International Cybersecurity Law Review, 3(2), 467-494. https://doi.org/10.1365/s43439-022-00056-9

Chen, M. (2023). The philosophy of the metaverse. Ethics and Information Technology, 25(3), 41. https://doi.org/10.1007/s10676-023-09714-w

Ciberimaginario (s.f.). XR COM LAB. Laboratorio de Comunicación Interactiva e Inmersiva. https://xrlab.ciberimaginario.es/

Crespo-Pereira, V., Sánchez-Amboage, E., y Membiela-Pollán, M. (2023). Retos del metaverso: una revisión sistemática de la bibliografía desde las Ciencias Sociales, el Marketing y la Comunicación. El Profesional de la Información, 32(1). https://doi.org/10.3145/epi.2023.ene.02

Cuenca-Fontbona, J., Matilla, K., & Compte-Pujol, M. (2020). Transformación digital de los departamentos de relaciones públicas y comunicación de una muestra de empresas españolas. Revista de comunicación, 19(1), 75-92. http://doi.org/10.26441/rc19.1-2020-a5

Década Digital (2021). Digital Skills And Jobs Platforms. https://digital-skills-jobs.europa.eu/en/actions/european-initiatives/digital-decade

Delgado Horna, J. (2018). Crear con Código: A-Frame. https://designmatters.blogs.uoc.edu/2018/09/20/crear-con-codigo-a-frame/

Delso Vicente, A. T., Almonacid Durán, M., y García de Blanes Sebastián, M. (2024). La evolución del metaverso y su influencia en la realidad digital: Una revisión y líneas de investigación futura. European Public & Social Innovation Review, 9, 1-22. https://doi.org/10.31637/epsir-2024-546

Díaz-López L., Tarango J. y Refugio Romo-González J. (2020). Realidad Virtual en procesos de aprendizaje en estudiantes universitarios: motivación e interés para despertar vocaciones científicas. Cuadernos de Documentación Multimedia, 31, e68958. https://doi.org/10.5209/cdmu.68958

Domínguez Pérez, E.M. (2023). Marca en el metaverso: avances y cuestiones abiertas. Revista La Propiedad Inmaterial. 36, 149–175. https://doi.org/10.18601/16571959.n36.07.

Elbert, M. J. P., Mendoza, B. M. Z., Aguirre, K. A. M., y Cárdenas, M. V. (2023). Realidad virtual, realidad aumentada y realidad extendida en la educación. RECIMUNDO: Revista Científica de la Investigación y el Conocimiento, 7(2), 74-88. https://doi.org/10.26820/recimundo/7.(2).jun.2023.74-88

European Comission (2020). Digital skills and Jobs coalition. https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/digital-skills-coalition

Frechette, C., Diasio, S., Luckett, M., Trocchia, P. J., y Natali, S. (2023). Immersive technology as a social marketing tool: exploring the impact of 360-video & virtual reality on intent to help and attitudes toward the homeless. Social Marketing Quarterly, 29(1), 45-66. https://doi.org/10.1177/15245004221150796

Gill, A. (2017). AFrame: A domain specific language for virtual reality. In Proceedings of the 2nd International Workshop on Real World Domain Specific Languages. https://doi.org/10.1145/3039895.3039899

Heath, D. R. (2022). The Metaverse and how it will revolutionize everything. Journal Of Information Technology Case And Application Research, 25(1), 98-101. https://doi.org/10.1080/15228053.2022.2136927

Hutson, J., y Olsen, T. (2022). Virtual reality and art history: A case study of digital humanities and immersive learning environments. Journal of Higher Education Theory and Practice, 22(2). https://doi.org/10.33423/jhetp.v22i2.5036

Hwang, G. J., y Chien, S. Y. (2022). Definition, roles, and potential research issues of the metaverse in education: An artificial intelligence perspective. Computers and Education: Artificial Intelligence, 3, 100082. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2022.100082

Inceoglu, M. M., y Ciloglugil, B. (2022). Use of Metaverse in education. International conference on computational science and its applications, 171-184. https://doi.org/10.1007/978-3-031-10536-4_12

Inmersiva XR (2024). Industria XR en España 2024. https://inmersivaxr.com/actividades/industria-xr-2024

Jeon, J. H. (2021). A study on education utilizing metaverse for effective communication in a convergence subject. International Journal of Internet, Broadcasting and Communication, 13(4), 129-134. https://doi.org/10.7236/IJIBC.2021.13.4.129

Jerald, J., Giokaris, P., Woodall, D., Hartholt, A., Chandak, A., y Kuntz, S. (2014). Developing virtual reality applications with Unity. 2014 IEEE Virtual Reality (VR) 1-3. https://doi.org/10.1109/VR.2014.6802117

Jiawei, W., y Mokmin, N. A. M. (2023). Virtual reality technology in art education with visual communication design in higher education: a systematic literature review. Education and Information Technologies, 28(11), 15125-15143. https://doi.org/10.1007/s10639-023-11845-y

Kim, Y., y Lee, H. (2022). Falling in love with virtual reality art: A new perspective on 3D immersive virtual reality for future sustaining art consumption. International Journal of Human–Computer Interaction, 38(4), 371-382. https://doi.org/10.1080/10447318.2021.1944534

Kim, D. Y., Lee, H. K., y Chung, K. (2023). Avatar-mediated experience in the metaverse: The impact of avatar realism on user-avatar relationship. Journal of Retailing and Consumer Services, 73, 103382. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2023.103382

Kore?ko, Š., Hudák, M., Sobota, B., Sivý, M., Pleva, M., y Steingartner, W. (2021). Experimental performance evaluation of enhanced user interaction components for web-based collaborative extended reality. Applied Sciences, 11(9), 3811. https://doi.org/10.3390/app11093811

Laurens-Arredondo, L. A. (2024). Metaversidad como ecología de aprendizaje en la era del metaverso: Una revisión sistemática. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, (79), 10-22. https://doi.org/10.58262/V33279.2

Lévy, P., y Zapata Ros, M. (2023). Visiones de espacios de trabajo tridimensionales o virtuales, metaversos, y educación. Realidad virtual y aprendizaje: Presentación del número especial y conclusiones. Revista de Educación a Distancia (RED), 23(73). https://doi.org/10.6018/red.554591

Lightbox (2025). Máster en Desarrollo en Unity. https://lboxacademy.es/formacion/videojuegos/master-desarrollo-unity/

López-Belmonte, J., Pozo-Sánchez, S., Moreno-Guerrero, A.-J., y Lampropoulos, G. (2023). Metaverso en Educación: una revisión sistemática. Revista de Educación a Distancia (RED), 23(73). https://doi.org/10.6018/red.511421

Macario, G. (2024). WebXR, A-Frame and Networked-Aframe as a Basis for an Open Metaverse: A Conceptual Architecture. arXiv preprint arXiv:2404.05317. https://doi.org/10.48550/arXiv.2404.05317

Magallanes Rodríguez, J. S., Rodríguez Aspiazu, Q. J., Carpio Magallón, Ángel M., y López García, M. R. (2021). Simulación y realidad virtual aplicada a la educación. RECIAMUC, 5(2), 101-110. https://doi.org/10.26820/reciamuc/5.(2).abril.2021.101-110

Mamani, U. Q., y Sucari, Y. V. S. (2022). Tecnologias convergentes en la industria 4.0 (I4. 0). Waynarroque-Revista de ciencias sociales aplicadas, 2(4), 63-74. https://doi.org/10.47190/rcsaw.v2i4.40

Manzanarez, B. A. J. (2025). Transformación digital en la comunicación: nuevas herramientas y retos profesionales. Revista Multi-Ensayos, 11(21), 76-84. https://doi.org/10.5377/multiensayos.v11i21.20083

Martí-Testón, A., Muñoz, A., Gracia, L., y Solanes, J. E. (2023). Using WebXR metaverse platforms to create touristic services and cultural promotion. Applied Sciences, 13(14), 8544. https://doi.org/10.3390/app13148544

Matahari, T. (2022). WebXR asset management in developing virtual reality learning media. Indonesian Journal of Computing, Engineering, and Design (IJoCED), 4(1), 38-46. https://doi.org/10.35806/ijoced.v4i1.253

Mendoza, G. A. A., Lewis, F., Plante, P., y Brassard, C. (2023). Estado del arte sobre el uso de la realidad virtual, la realidad augmentada y el video 360 en educación superior. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (84), 35-51. https://doi.org/10.21556/edutec.2023.84.2769

Monroy Andrade, J. (2024). El uso de las nuevas tecnologías en la enseñanza de las matemáticas: una revisión sistemática. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, 28, 115-140. https://doi.org/10.51302/tce.2024.18987

Morales, J. E. (2020). Utilidad y aplicaciones de las tecnologías convergentes. Revista Ciencia Multidisciplinaria CUNORI, 4(1), 43-53. https://doi.org/10.36314/cunori.v4i1.108

Moreno-Lumbreras, D., Minelli, R., Villaverde, A., Gonzalez-Barahona, J. M., y Lanza, M. (2023). CodeCity: A comparison of on-screen and virtual reality. Information and Software Technology, 153, 107064. https://doi.org/10.1016/j.infsof.2022.107064

Murillo, J. (2006). Cuestionarios y escalas de actitudes. Facultad de Formación de profesorado y Educación. https://www.uam.es/Profesorado/Docimoteca/1242658057334.htm?language=es&pid=1234889793579

Mystakidis, S. (2022). Metaverse. Encyclopedia, 2(1), 486-497. https://doi.org/10.3390/encyclopedia2010031

Ocampo-Eyzaguirre, D., Vélez-Jiménez, D., y Gutierrez-De Gracia, N. (2024). Tecnologías convergentes, impacto de la inteligencia artificial y las neurociencias en la formación de investigadores: Una revisión sistemática. Revista Sociedad & Tecnología, 7(S1), 210-230. https://doi.org/10.51247/st.v7iS1.502

Pandit, K., Mogare, A., Shah, A., Thete, P., y Patil, M. (2023). Building a Virtual Reality-Based Framework for the Education of Autistic Kids. Evolution and Applications of Quantum Computing, 67-92. https://doi.org/10.1002/9781119905172.ch5

Pérez-Domínguez, L.A. (2024). Las principales tecnologías de la era de la industria 5.0. Revista Ingenio, 21(1), 60-70. https://doi.org/10.22463/2011642X.4352

Piccarozzi, M., Silvestri, C., Fici, L., y Silvestri, L. (2024). Metaverse: a possible sustainability enabler in the transition from Industry 4.0 to 5.0. Procedia Computer Science, 232, 1839-1848. https://doi.org/10.1016/j.procs.2024.02.006

Prodigioso Volcán (s.f.). Qué es la Comunicación Clara. https://comunicacionclara.com/que-es-la-comunicacion-clara.html

Raya, L., García-Rueda, J. J., López-Fernández, D., y Mayor, J. (2021). Virtual reality application for fostering interest in art. IEEE Computer Graphics and Applications, 41(2), 106-113. https://doi.org/10.1109/MCG.2021.3055685

Rinaudo, M. C.; Chiecher, A. y Danilo Donolo. (2003). Motivación y uso de estrategias en estudiantes universitarios. Su evaluación a partir del Motivated Strategies Learning Questionnaire. Anales de Psicología, 19, 107–119. https://www.um.es/analesps/v19/v19_1/11-19_1.pdf

Rivas, B., Gertrudix, F., y Gértrudix-Barrio, M. (2021). Análisis sistemático sobre el uso de la Realidad Aumentada en Educación Infantil. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (76), 53-73. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.2053

Rocha-Ibarra, J. E., Rodríguez-Sánchez, C. A., Guzmán-Álvarez, M. G., Robles-Hernández, K. L., y Cisneros-Reyes, Y. D. (2024). Ergonomía cognitiva, metaversos y economía: revisión documental. Revista Tecnología, Ciencia Y Educación, (28), 141–162. https://doi.org/10.51302/tce.2024.18671

Rodríguez-Correa, P. A., Echeverri-Gutiérrez, C. A., Valencia-Arias, A., Acosta-Agudelo, L. C., y Echeverri-Gutiérrez, M. (2023). Tendencias en tecnologías convergentes en la industria 4.0: una revisión de literatura. Revista Ion, 36(2). https://doi.org/10.18273/revion.v36n2-2023006

Rozo-García, F. (2020). Revisión de las tecnologías presentes en la industria 4.0. Revista UIS Ingenierías, 19(2), 177-191. https://doi.org/10.18273/revuin.v19n2-2020019

Sánchez, A., Illana, S., Casado, P., Ruano, I. y Estévez, E., 2024. Unity-Based Approach for Digital Modelling of Automation Systems. Jornadas de Automática, 45. https://doi.org/10.17979/ja-cea.2024.45.10897

Sanchez-Acedo, A., Carbonell-Alcocer, A., Gertrudix, M., y Rubio-Tamayo, J. L. (2023). Metaverse and extended realities in immersive journalism: a systematic literature review. Multimodal Technologies and Interaction, 7(10), 96. https://doi.org/10.3390/mti7100096

Sánchez, M. C., y Revuelta, F.I. (2005). El proceso de transcripción en el marco de la metodología de investigación cualitativa actual. Enseñanza & teaching, 23, 367-386. https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/70794/El_proceso_de_transcripcion_en_el_marco_.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Santos, S. G., y Cardoso, J. C. (2019). Web-based virtual reality with a-frame. 2019 14th Iberian conference on information systems and technologies (CISTI). https://doi.org/10.23919/CISTI.2019.8760795

Solórzano, H. J. R. (2020). El reto de educar en tiempos de la digitalización de la vida: hacia una pedagogía de las relaciones entre cuerpo, texto y tecnología. Revista Boletín Redipe, 9(4), 90-113. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i4.951

Somavarapu, D. H., Landon, P., Busato, J., Kaiser, M., Martin, K., Miskioglu, E., y Guzzetti, D. (2021). Virtual-realitybased astrodynamics applications using A-Frame: a tutorial. AAS/AIAA Astrodynamics Specialists Conference, 2021. https://bit.ly/47ZqGJ3

Stephenson, N. (1992). Snow crash. Bantam Books.

Suh, A., y Prophet, J. (2018). The state of immersive technology research: A literature analysis. Computers in Human behavior, 86, 77-90. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.04.019

Takac, M. (2020). Application of web-based immersive virtual reality in mathematics education. 2020 21th International Carpathian Control Conference (ICCC), 1-6. https://doi.org/10.1109/ICCC49264.2020.9257276

Trazos (2025). Carrera en Videojuegos Madrid. https://trazos.net/carreras/carrera-en-videojuegos/

U-Tad (2020). Unity y Unreal, lo que necesitas saber para desarrollar un videojuego. https://u-tad.com/unity-unreal-videojuego

Vasarainen, M., Paavola, S., y Vetoshkina, L. (2021). A systematic literature review on extended reality: Virtual, augmented and mixed reality in working life. International Journal of Virtual Reality, 21(2), 1-28. https://doi.org/10.20870/IJVR.2021.21.2.4620

Villalobos López, J. A. (2024). Marco teórico de realidad aumentada, realidad virtual e inteligencia artificial: Usos en educación y otras actividades. Emerging trends in education (México, Villahermosa), 6(12), 1-17. https://doi.org/10.19136/etie.a6n12.5695

Villarreal Satama, F. L. (2022). Metaverso-implicaciones de la industria del futuro. Communication Papers, 11(23), 47-59. https://doi.org/10.33115/udg_bib/cp.v11i23.22830

Yang, C. (2021). Online art design education system based on 3D virtual simulation technology. Journal of internet technology, 22(6), 1419-1428. https://doi.org/10.53106/160792642021112206018

Zaman, A., Abir, M. R., y Mursalin, S. (2024). Extended reality in education and training: Enhancing trustworthiness. International Journal of Science and Research Archive, 11(1), 1705-1720. https://doi.org/10.30574/ijsra.2024.11.1.0206

Zhang, Y. (2021). Application of intelligent virtual reality technology in college art creation and design teaching. Journal of Internet Technology, 22(6), 1397-1408. https://doi.org/10.53106/160792642021112206016

Published

2025-04-30

How to Cite

Sanchez-Acedo, A., Carbonell-Alcocer , A., Cascarano, P., & Gertrudix, M. (2025). A-Frame and Metaverse Training for Developing New Professional Profiles in Communication. Revista Prisma Social, (49), 105–134. Retrieved from https://revistaprismasocial.es/article/view/5764