Comparative analysis of academic productivity of social sciences, humanities and engineering and technology

Authors

  • Diana Cristina Ramírez Martínez Universidad Nacional de Colombia https://orcid.org/0000-0001-9923-5931
  • Janneth-A. Palacios-Chavarro Investigadora Grupo Comunicación, Cultura y Tecnología - Fundación Universitaria Los Libertadores
  • Óscar Fernando Castellanos Domínguez Líder - Grupo de Investigación BioGestión. Profesor asociado - Universidad Nacional de Colombia

Abstract

The dynamics of academic productivity in Higher Education Institutions is relevant since it reflects the result of the research presented to society. Although scientific articles are as one of the main means for the dissemination of research results, there are academic products that propose other ways of communicating the results. This article analyzes the dynamics of publication in social sciences, humanities and engineering and technology, in order to recognize the existence of other products and their way of valuing them. Through a quantitative and correlational approach, the productivity data of three areas in the years 2017 and 2018 of a Colombian public university and, in particular, of the graphic design discipline of the year 2018 of two universities (one private and a public one) is studied. The results suggest that in engineering, scientific articles are published primarily in indexed journals that are evaluated through their academic impact; in the social sciences, the publication of books and book chapters prevails; and in humanities, where the arts are found, the existence of impact products is identified, such as creative works, which poses a challenge for evaluation systems since these products are not sufficiently recognized.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Diana Cristina Ramírez Martínez, Universidad Nacional de Colombia

Es M.Sc. en Ingeniería Industrial y candidata a Ph.D. en Ingeniería – Industria y Organizaciones en la Universidad Nacional de Colombia. Ha sido docente en la Universidad Nacional de Colombia, Universidad Central y Universidad Sergio Arboleda. Ha participado en la asesoría de revistas científicas desde hace 15 años. Lideró la fundación de la Red Colombiana de Revistas de Ingeniería. Fue jefe de edición de la revista Ingeniería e Investigación durante 10 años, coordinadora del Centro de Apoyo a Publicaciones de la Dirección de Investigación de la Universidad Nacional de Colombia sede Bogotá, jefe de la Oficina editorial de la Editorial Universidad Nacional de Colombia y jefe de oficina del grupo de apoyo a la secretaría técnica del Comité de Asignación de Puntaje.

Es autora del libro “Divulgación y Difusión de Conocimiento: las revistas científicas” el cual publicó su primera edición en 2012 y la segunda edición en 2016.

References

Adams, J. (2014). The citation game. Nature, 510, 470–471.

Alvarado, R. U. (2005). La productividad científica de los autores. Información, Cultura y Sociedad, (12), 51–73. Tomado de: http://search.ebscohost.com.ezproxy.unal.edu.co/login.aspx?direct=true&db=a9h&AN=17471912&lang=es&site=ehost-live

Álvarez, R., Cahué, E., Clemente-Gallardo, J., Ferrer, A., Iñíguez, D., Mellado, X., Rivero, A., Ruiz, G., Sanz, F., Serrano, E., Tarancón, A., Vergara, Y. (2015). Analysis of academic productivity based on complex networks. Scientometrics, 104, 651–672.

Arimoto, A. (2015). Declining symptom of academic productivity in the Japanese research university sector. Higher Education, 70(2), 155–172. Disponible en: https://doi-org.ezproxy.unal.edu.co/10.1007/s10734-014-9848-4

Bonaccorsi, A., & Cicero, T. (2015). Distributed or concentrated research excellence? Evidence from a large-scale research assessment exercise. Journal of the Association for Information Science and Technology, 1–16.

Bordonsa, M., & Zulueta, M. A. (1999). Evaluación de la actividad científica a través de indicadores bibliométricos. Rev Esp Cardiol ., 52, 790–800.

Buela-Casal, G. (2003). Evaluación de la calidad de los artículos y de las revistas científicas: Propuesta del factor de impacto ponderado y de un índice de calidad. Psicothema, 15(1), 23–35.

Colciencias. (2017). Resultados de la medición de grupo de investigación en Colombia. Disponible en: https://www.datos.gov.co/d/evhp-hmsp/visualization

Decreto 1279 del 19 de junio de 2002. Por el cual se establece el régimen salarial y prestacional de los docentes de la Universidades Estatales. Presidencia de la República de Colombia.

García-Cepero, M. (2010). El estudio de productividad académica de profesores universitarios a través de análisis factorial confirmatorio; el caso de psicología en Estados Unidos de América. Universitas Psychologica, 9(1), 13-26. Disponible en: https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy9-1.epap

Hicks, D., Wouters, P., Waltman, L., de Rijcke, S., & Rafols, I. (2015). The Leiden Manifesto for research metrics. Nature, 520, 429–431.

Milanés Guisado, Y., Solís Cabrera, F. M., & Navarrete Cortés, J. (2010). Aproximaciones a la evaluación del impacto social de la ciencia, la tecnología y la innovación. Acimed., 21(2), 161–183. http://www.acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/19/19

Moed, H. F. (2009). New developments in the use of citation analysis in research evaluation. Arch. Immunol. Ther. Exp., 57(1), 13–18.

Ramírez, D.C., Lozano, E., Castellanos, O. (2012). Retos de las facultades de ingeniería en la medición de la calidad de grupos de investigación y revistas científicas en Colombia. In Reunión Nacional de Facultades de Ingeniería ACOFI.

Soto, C. (2015). Productividad académica de Docentes Investigadores de dedicación exclusiva de la Universidad Nacional de Asunción, categorizados en el Programa Nacional de Incentivo a Investigadores, Paraguay. Revista Internacional de Investigación En Ciencias Sociales, 11(1), 21–34. Disponible en: https://doi-org.ezproxy.unal.edu.co/10.18004/riics.2015.julio.21-34

Spinak, E. (1996). Los análisis cuantitativos de la literatura científica y su validez para juzgar la producción latinoamericana. Bol. Oficina Sanit Panam, 120(139-147).

Spinak, E. (2001). Indicadores cienciométricos. ACIMED, 9(Supl. 4), 16-18. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352001000400007&lng=es&tlng=es.

Túñez López, M., & de Pablos Coello, J. M. (2014). El “Índice H” en las estrategias de visibilidad, posicionamiento y medición de impacto de artículos y revistas de investigación. In Actas del 2o Congreso Nacional sobre Metodología de la Investigación en Comunicación (pp. 133–150).

Published

2019-10-30

How to Cite

Ramírez Martínez, D. C., Palacios-Chavarro, J.-A. ., & Castellanos Domínguez, Óscar F. . (2019). Comparative analysis of academic productivity of social sciences, humanities and engineering and technology. Revista Prisma Social, (27), 20–39. Retrieved from https://revistaprismasocial.es/article/view/3248