Corporate values from main Spanish banks: measurement and evaluation

Authors

Keywords:

Strategic communication, values, measurement, advertising

Abstract

This research measures the charge of values transmitted by the 4 main Spanish banks: CaixaBank, Banco de Sabadell, Banco de Santander and BBVA, through an on-line procedure based on reception tests. It starts from a deep contextual and theoretical approach to research in social values, from an ethical, psychosocial, sociotechnical and communicological perspective.

The test consisted of an online questionnaire to 147 participants (87 Spanish and 60 Latin American), who watched 4 advertising spots shown on You-tube and broadcasted on open TV by the 4 main Spanish banks, all were aired during April 2018.

The study locates the values ??transmitted by each bank spot, compares them and measures their respective transmission capability.

With the support of in-depth interviews with the heads of communication of the 4 banks, our study also explores the coherence that banks achieve between their strategic communication and the values ??transmitted by their spots.

Downloads

Download data is not yet available.

References

variables, values and corporate social responsibility. RAE Revista de Administracao de Empresas, 56(1), 8. Retrieved from http://mendeley.csuc.cat/fitxers/3265a154bffb631d49bae330ea726123

Druet Domínguez, N. V., Escalante Torres, R. H., Cisneros Concha, I. A., & Guerrero, G. J. (2018). Validez y confiabilidad de la escala de valores de Schwartz para población mexicana. Academo Revista de Investigación En Ciencias Sociales y Humanidades. https://doi.org/10.30545/academo.2017.jul-dic.6

Giusta, M. Della, Hashimzade, N., & Myles, G. D. (2017). Schooling and the Intergenerational Transmission of Values. Journal of Public Economic Theory. https://doi.org/10.1111/jpet.12184

Gutiérrez-Guerrero, M. D., Méndiz-Noguero, A., & Repiso, R. (2018). Los valores en la publicidad impresa. Análisis de “XLSemanal.” Revista Mediterránea de Comunicación, 9(1), 411–422. https://doi.org/https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM2018.9.1.26

Guzman-Obando, Javier; González, Gustavo; de la Rosa, Josep Lluís; Aciar , Silvana V.; Ruiz, Ronald U.; Castan, J. A. (2016). Una aproximación de la escala de valores a partir de los smart user. In AGECOMP2005, Memorias del 4to Congreso de Computo AGECOMP (pp. 96–109).

Guzmán-Obando, J., Chávez-Meléndez, J., Zavala-Arce, M., Zavala-Arce, E., & Carlos Guzmán-García, J. (2016). Metodología para obtener la Escala de Valores Humanos A partir de las fuentes electrónicas de información de la organización. Revista Iberoamericana de Ciencias. Retrieved from www.reibci.org

Hernández Olmedo, J. L. (2016). El camino persuasivo de los valores en la propaganda televisiva. Comunicación y Sociedad. Departamento de Estudios de La Comunicación Social. Universidad de Guadalajara, 145–172.

Kant, I. (1786). Grundlegung des Metaphysik der Sitten. Riga: Hartkoch.

Lage Fombuena, A. (2016). Modelos de deseo. Modelado de los rasgos visuales y evaluación de valores de los estereotipos mujer objeto de deseo en las revistas de moda. Tesis Doctoral. Universidad Autónoma de Barcelona. Retrieved from http://mendeley.csuc.cat/fitxers/73d3b927bc787a3d4a8f679646f4649c

Mas-Manchón, L., Rodríguez-Bravo, Á., Montoya-Vilar, N., Morales-Morante, F., Lopes, E., Añaños, E., … Grau, A. (2015). Valores percibidos en la publicidad de alimentos por jóvenes con y sin trastornos de la conducta alimentaria. Salud Colectiva, 11(3), 423. https://doi.org/10.18294/sc.2015.729

Mas Manchón, L., Bravo, À. R., Vilar, N. M., Morante, F. M., Lopes, E., & Salgado, A. W. (2016). Values perception in food commercials with dietary strategies. Revista Prisma Social, 0(0), 29–59. Retrieved from http://revistaprismasocial.es/article/view/1313/1377

Neher, A., Jungmeister, A., Wang, C., & Burmeister, O. (2018). Chapter 10 The Effect of Embedded Managerial Values on Corporate Financial Outcomes (pp. 165–204). https://doi.org/10.1108/S1529-209620180000019010

Noguero, A. M. (2010). Los valores en la publicidad : Un nuevo planteamiento ético y comercial. ICmedianet. Federacion de Asociaciones de Consumidores y Usuarios de Los Medios. Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/descarga/libro/653380.pdf

Rodriguez Bravo, A., Montoya Vilar, N., Mas Manchón, L., Morales Morante, F., Lopes, E., Martins, G., … Müller, K. (2013). Medición y evaluación de valores en contenidos audiovisuales desde un abordaje interdisciplinar. Prisma Social. Revista de Ciencias Sociales, No 11, 158–204. Retrieved from http://www.isdfundacion.org/publicaciones/revista/numeros/11/secciones/tematica/t-06-evaluacion-contenidos-audiovisuales.html

Rodríguez Bravo, Á., Montoya Vilar, N., Morales Morante, F., Mas Manchón, L., & Lopes da Silva, E. A. (2017). ProtocoloEva : desarrollo y validación de una herramienta científica para la medición y evaluación de valores en contenidos audiovisuales. Cerdanyola del Vallés (Barcelona): Laboratorio de Analisis Instrumental de la Comunicación (LAICOM, 2017SGR115). Dto. de Publicidad Relaciones Públicas y Comunicación Audiovisual. Retrieved from https://ddd.uab.cat/record/199488?ln=ca#.XH7J-WaHsfM.mendeley

Rokeach, M. (1973). The nature of human values. The nature of human values. New York, NY, US: Free Press.

Salim Saji, B. (2015). Selection of Tourism Destination as a Representation of Human Values. Business Perspectives and Research, 3(2), 95. Retrieved from http://mendeley.csuc.cat/fitxers/cd1b19dd20d3d94bb7c4ea1b00f016d9

Schwartz, S. H. (1992). Universals in the content and structure of values: theoretical advances and empirical tests in 20 countries. Advances in Experimental Social Psychology, 25(January 1992), 1–65.

Sepúlveda Ríos, Irma Janett, autor. (2017). Los estereotipos de la mujer mexicana en los mensajes gráficos electorales : análisis de percepción de valores del elector : elecciones municipales de Guadalajara, Jalisco, México 2015 / Irma Janett Sepúlveda Ríos ; director: Ángel Rodríguez Bravo. Retrieved from https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb2007239__SJanett sepulveda rios__Orightresult__U__X4?lang=cat

Sheler, M. (1916). Der Formalismus in der Ethik und die materiale Wertethik. Freiburg: Halle a. d. S. Verlag Von Max Niemeyer.

van Baaren, R. B., & Ruivenkamp, M. (2007). Self‐construal and values expressed in advertising. Social Influence, 2(2), 136–144. https://doi.org/10.1080/15534510701279722

Vegas, J. M. (1992). Introducción al pensamiento de Max Scheler. (INSTITUTO EMMANUEL MOUNIER. & 8QD. 28005-MADRID. C/ Melilla, 10, Eds.) (Vol. 14). Madrid. Retrieved from http://www.mounier.es/cuadernos/Scheler.pdf

Walls, J. L. (2018). Identifying human values reflected in “Digitoral” marketing campaigns. Dissertation Abstracts International: Section B: The Sciences and Engineering, 79(10-B(E)). Retrieved from http://mendeley.csuc.cat/fitxers/c94a958cb908314232e91985708a52b3

Zasuwa, G. (2016). Do the ends justify the means? How altruistic values moderate consumer responses to corporate social initiatives. Journal of Business Research, 69(9), 3714. Retrieved from http://mendeley.csuc.cat/fitxers/2ad1677ebbe17e8541b87744ee54371b

Published

2020-01-30

How to Cite

Rodriguez Bravo, Ángel, Montoya Vilar, N., Ladaga, S. A. C. ., Paredes Bedoya, P., & Ruiz Castillo, E. M. . (2020). Corporate values from main Spanish banks: measurement and evaluation. Revista Prisma Social, (28), 44–73. Retrieved from https://revistaprismasocial.es/article/view/3329

Most read articles by the same author(s)