Attitudes and use of Internet and social networks in university students in Galicia: personal and social implications

Authors

Keywords:

Internet, social networks, university students, uses, attitudes, problems

Abstract

The use of the Internet and social networks is a fact in today's society, it is part of the lives of people, especially young people. Obtaining knowledge about the use they make and the attitudes they have towards these tools will allow us to obtain the profile of the current university student and to identify possible actions that can lead to problems at a personal, family and social level. This study analyzes the frequency and types of uses of the Internet and social networks, attitudes and gender incidence. An adaptation of the scale of attitudes towards Internet and social networks for adolescents (Rial, Gómez, Braña & Varela, 2014) was administered to 396 students of first and second year of four grades (Pedagogy, Social Education, Infant and Primary Education Teacher). 99.5% of students connect daily, between 16 and 24 hours (86.9%), via mobile (95.7%), to search for information related to studies, check email and visit networks social. In relation to gender, men connect more frequently to participate in online games or enter betting websites. Women, neglect more their study tasks or get in a bad mood for not connecting. The results confirmed that students access and use social networks and the Internet regularly, being able to generate some personal and family problems in the future.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

J. Carmen Fernández de la Iglesia, Universidade de Santiago de Compostela

Miembro del Grupo de Investigación en Tecnología Educativa de la Universidad de Santiago de Compostela y de la red interuniversitaria de investigación RIES. Sus líneas de investigación giran en torno a la tecnología educativa y a la inclusión. Desde el año 2014 es vicedecana de Organización Académica de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Santiago de Compostela.

Lorena Casal Otero, Universidade de Santiago de Compostela

Miembro del Grupo de Investigación en Tecnología Educativa de la Universidad de Santiago de Compostela. Hasta el año 2018, técnico e-Learning en el Centro de Tecnologías de Aprendizaje de la USC, responsable de la gestión del Campus Virtual de la Universidad. Docente en diferentes actividades formativas relacionadas con uso didáctico de las TIC realizadas a través del Plan de Formación en Innovación Docente de la USC

M. Carmen Fernández Morante, Universidade de Santiago de Compostela

Decana de la Facultad de Ciencias de la Educación de la USC. Fue Vicerrectora de Titulaciones y Personal Docente e Investigador de la USC, responsable de la política académica, de profesorado y de formación e innovación docente entre 2010-2013. Fue Jefa de la sección de Tecnología Educativa de Instituto de Ciencias de la Educación de la USC. Miembro del Grupo de Investigación en Tecnología Educativa de la Universidad de Santiago de Compostela Especialista en Tecnología Educativa.

Beatriz Cebreiro, Universidade de Santiago de Compostela

Directora del Grupo de Investigación Tecnología Educativa (tecnoeduc) con código GI-1438. Experta en Tecnología Educativa. Líneas investigación e-learning, innovación con TIC. Fue directora del Campus Virtual y del Plan de Formación del Profesorado Universitario de la Universidad de Santiago de Compostela. Miembro de la Asociación Internacional para el desarrollo la Tecnología Educativa y de las Nuevas Tecnologías aplicadas a la educación (Edutec) y del observatorio Gallego de elearning.

References

Atas, A.H. y Çelik, B. (2019). Smartphone Use of University Students: Patterns, Purposes, and Situations. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 7 (2), 59-70. doi: 10.17220/mojet.2019.02.004

Ayar, D., Özalp, G., Özdemir, E., y Bektaş, M. (2018). The Effect of Problematic Internet Use, Social Appearance Anxiety, and Social Media Use on Nursing Students' Nomophobia Levels. CIN: Computers, Informatics, Nursing, 36(12), 589-595. doi: 10.1097/CIN.0000000000000458

Carbonell, X., Chamarro, A., Oberst, U., Rodrigo, B. y Prades, M. (2018). Problematic Use of the Internet and Smartphones in University Students: 2006–2017. Int. J. Environ. Res. Public Health 15(3). doi: 10.3390/ijerph15030475.

Colás-Bravo, P., González, T. y de Pablos, J. (2013). Young People and Social Networks: Motivations and Preferred Uses. [Juventud y redes sociales: Motivaciones y usos preferentes]. Comunicar, 40, 15-23. https://doi.org/10.3916/C40-2013-02-01

Domínguez, R. y López, R. (2015). Uso de las redes sociales digitales entre los jóvenes universitarios en México. Hacia la construcción de un estado del conocimiento. Revista de Comunicación, 14, 48-69.

Dumrique, D. y Castillo, J. (2018), “Online Gaming: Impact on the Academic Performance and Social. Behavior of the Students in Polytechnic University of the Philippines Laboratory High School” in 4th International Research Conference on Higher Education, KnE Social Sciences, 1205–1210. doi:10.18502/kss.v3i6.2447

Escario, J.J. y Wilkinson, A. (2020). Exploring predictors of online gambling in a nationally representative sample of Spanish adolescents. Computers in Human Behavior, 102, 287-292. doi: https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.09.002

Fernández, T. (2016). Patrones de uso de las tecnologías de la información y comunicación en estudiantes universitarios. (Tesis doctoral), Universidad de Granada.

Fernández de la Iglesia, J. C., Fernández Morante, M. C., & Cebreiro López, B. (2016). Desarrollo de un cuestionario de competencias en TIC para profesores de distintos niveles educativos. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, 48, 135-148.

Fernández-Villa, T., Alguacil Ojeda, J., Almaraz Gómez, A., Cancela Carral, J., Delgado-Rodríguez, M., García-Martín, M., Jiménez-Mejías, E., Llorca, J., Molina, A., Ortíz Moncada, R., Valero-Juan, L. y Martín, V. (2015). Uso problemático de Internet en estudiantes universitarios: factores asociados y diferencias de género. Adicciones, 27(4), 265-275. doi:http://dx.doi.org/10.20882/adicciones.751

Gallardo, E.E., Marqués, L. y Bullen, M. (2014). Usos académicos y sociales de las tecnologías digitales del estudiante universitario de primer año. Tendencias pedagógicas, 23, 191-204. Recuperado de: https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/2079

Gallardo, EE., Marqués, L. y Bullen, M. (2015). Students in higher education: Social and academic uses of digital technology. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 12(1), 25-37. doi: http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v12i1.2078

Gao, Q., y Feng, C. (2016). Branding with social media: User gratifications, usage patterns, and brand message content strategies. Computers in Human Behavior, 63, 868-890. doi: https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.06.022

García-Ruiz, R., Tirado, R. y Hernando, A. (2018). Redes sociales y estudiantes: motivos de uso y gratificaciones para el aprendizaje. Aula Abierta, 47(3), 291-298. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6723280.pdf

Garrote-Rojas, D., Jiménez-Fernández, S. y Gómez-Barreto, I. M. (2018). Problemas Derivados del Uso de Internet y el Teléfono Móvil en Estudiantes Universitarios. Formación universitaria, 11(2), 99-108. doi: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000200099

Gómez, M., Roses, S. y Farias, P. (2012) El uso académico de las redes sociales en universitarios. Comunicar, 38, 131-138. doi: https://doi.org/10.3916/C38-2012-03-04

González-Martínez, J., Lleixà, M. & Espuny, C. (2016). Las redes sociales y la educación superior: las actitudes de los estudiantes universitarios hacia el uso educativo de las redes sociales, de nuevo a examen. Education in the Knowledge Society, 17(2), 21-38. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=535554762003

Gutiérrez-Porlán, I., Román-García, M. y Sánchez-Vera, MM. (2018). Strategies for the Communication and Collaborative Online Work by University Students. Comunicar, 26(54), 91-99. doi: https://doi.org/10.3916/C54-2018-09

Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J. y Anderson, R. E. (2010). Multivariate data analysis (7th Ed.). Englewood Cliffs: Prentice Hall.

Hu, L. T. y Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55. doi: 10.1080/10705519909540118

Isada, Y. y Isada, F. (2019). "An empirical study of Instagram addiction among university students in Japan," Proceedings of International Academic Conferences 9811989, International Institute of Social and Economic Sciences. doi: 10.20472/IAC.2019.049.022

Jorgensen, T. D., Pornprasertmanit, S., Schoemann, A. M., y Rosseel, Y. (2018). semTools: Useful tools for structural equation modeling. R package version 0.5-1. Retrieved from https://CRAN.R-project.org/package=semTools

Li, J. y Mau, W.C.J. (2018). Application of an Ecological Approach to Examine Online Activities and Internet Addiction among College Students. Journal of Counselor Practice, 9(2), 1-22. doi: 10.22229/wct902108

Krasnova, H., Veltri, N. F., Eling, N., y Buxmann, P. (2017). Why men and women continue to use social networking sites: The role of gender differences. The Journal of Strategic Information Systems, 26(4), 261-284. https://doi.org/10.1016/j.jsis.2017.01.004

Kumar, J. (2018). Relationship among smartphone usage, addiction, academic performance and the moderating role of gender: A study of higher education students in India. Computers & Education, 123, 164-173. doi: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.05.007

Labrador, F. J. y Vallejo-Achón, M. (2019). Prevalence and Characteristics of Sports Betting in a Population of Young Students in Madrid. Journal of Gambling Studies. doi: https://doi.org/10.1007/s10899-019-09863-y

Lishinski, A. (2018). lavaanPlot: Path Diagrams for Lavaan Models via DiagrammeR. R package version 0.5.1. https://CRAN.R-project.org/package=lavaanPlot

Maldonado, G., García, J. y Sampedro-Requena, B. (2019). El efecto de las TIC y redes sociales en estudiantes universitarios. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(2), 153-176. doi: http://dx.doi.org/10.5944/ ried.22.2.23178

Marín-Díaz, V., Vega-Gea, E. y Passey, D. (2019). Determination of problematic use of social networks by university students. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(2), 135-152. doi: http://dx.doi.org/10.5944/ ried.22.2.23289

Martinez-Pecino, R. y Garcia-Gavilán, M. (2019). Likes and Problematic Instagram Use: The Moderating Role of Self-Esteem. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 22(6). doi: https://doi.org/10.1089/cyber.2018.0701

Mohammadi, S., Valinejadi, A., Saman, J. A., Karimpour,H., Kaivanfar, M., Safaeipour, M. … Kawyannejad, R. (2018). Assessment of addiction to Internet, smartphone and social networks among students of medical sciences: a cross sectional study. Electron J Gen Med, 15(4), 1-8. doi: https://doi.org/10.29333/ejgm/85685

Mond, J., Skromanis, S., Purton, T. Cooling, F., Harris, F. Bridgman, H. y Rodgers, B. (2019). Gambling Behaviour, Problem Gambling and Reasons for Gambling Among International Students in Tasmania, Australia. Journal of Gambling Studies, 35(1), 155–170. doi: https://doi.org/10.1007/s10899-018-09819-8

Peña, M. A., Rueda, E. y Pegalajar, M. C. (2018). Posibilidades didácticas de las redes sociales en el desarrollo de competencias de educación superior: Percepciones del alumnado. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 53, 239-252. doi: https://doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i53.16

R Core Team (2019). R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria. https://www.R-project.org/.

Rial, A., Gómez, P. Braña, T. y Varela, J. (2014). Actitudes, percepciones y uso de Internet y las redes sociales entre los adolescentes de la comunidad gallega (España). Anales de Psicología, 30(2), 642-655. doi: http://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.2.159111

Romero, J. M., Campos, N. y Gómez, G. (2019). Follow me y dame like. Hábitos de uso de Instagram de los futuros maestros. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 94, 83-96.

Rosseel, Y. (2012). lavaan: An R Package for Structural Equation Modeling. Journal of Statistical Software, 48(2), 1-36. http://www.jstatsoft.org/v48/i02/.

Rostaminezhad, M. A., Porshafei, H. y Ahamdi, A. A. (2019). Can Effective Study Approaches Mediate the Negative Effect of Social Networking on Academic Performance? Education and Information Technologies, 24(1), 205-217. doi: https://doi.org/10.1007/s10639-018-9770-y

Sánchez, J., Ruiz, J. y Sánchez, E. (2015). Uso problemático de las redes sociales en estudiantes universitarios. Revista complutense de educación, 26(1), 159-174. doi: https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.46360

Santana-Vega, L., Gómez-Muñoz, A. y Feliciano-García, L. (2019). Adolescents problematic mobile phone use, Fear of Missing Out and family communication. [Uso problemático del móvil, fobia a sentirse excluido y comunicación familiar de los adolescentes]. Comunicar, 59, 39-47. doi: https://doi.org/10.3916/C59-2019-04

Segado-Boj, F., Díaz-Campo, J., Fernández-Gómez, E., y Chaparro-Domínguez, M. Á. (2019). Spanish academics and social networking sites: Use, non-use, and the perceived advantages and drawbacks of Facebook, Twitter, LinkedIn, ResearchGate, and Academia. edu. First Monday, 24(5). doi: http://dx.doi.org/10.5210/fm.v24i5.7296

Simsek, A., Elciyar, K. y Kizilhan, T. (2019). A Comparative Study on Social Media Addiction of High School and University Students. Contemporary Educational Technology, 10(2), 106-119. doi: https://doi.org/10.30935/cet.554452

Stankovska, G., Angelkovska, S. y Grncarovska, S. P. (2016). Social networks use, loneliness and academic performance among university students. BCES Conference Books, 14(1), 255-261.

Sawyer, S., Azzopardi, P., Wickremarathne, D. y Patton, G. (2018). The age of adolescence. The Lancet (Child & Adolescent Health), 2(3), 223-228. DOI: https://doi.org/10.1016/S2352-4642(18)30022-1

Torres-Díaz, J. C., Duart, J. M., Gómez-Alvarado, H. F., Marín-Gutiérrez, I. y Segarra-Faggioni, V. (2016). Usos de Internet y éxito académico en estudiantes universitarios. Comunicar, 24(48), 61-70. doi: https://doi.org/10.3916/C48-2016-06

Published

2020-01-30

How to Cite

Fernández de la Iglesia, J. C., Casal Otero, L., Fernández Morante, M. C., & Cebreiro, B. (2020). Attitudes and use of Internet and social networks in university students in Galicia: personal and social implications. Revista Prisma Social, (28), 145–160. Retrieved from https://revistaprismasocial.es/article/view/3372