+Digital citizenship: youth activism on e-petitions platforms

Authors

  • María Dolores Cáceres Universidad Complutense de Madrid
  • Gaspar Brändle Universidad de Murcia
  • José Antonio Ruiz San Román Universidad Complutense
  • Enrique Morales Corral U-TAD

Keywords:

e-petitions; youth; solidarity participation; clickactivism; cyberactivism; online participation

Abstract

This work addresses the issue of youth solidarity participation through the signing of e-petitions on online platforms. From a questionnaire of own elaboration to 463 university students of both sexes, it has been tried to prove if the signing of e-petitions is a generalized practice or not among young people, what are the motivations when they sign the e-petitions and if it is a clickactivism behavior or there is a more committed involvement. The results show that e-petition signing is a widespread form of social participation, with no gender differences, although young people do not fully identify with it. They are idealistic and altruistic when they sign, although they doubt that it has a lot of social repercussion and serves to change the world. The psychological and emotional proximity of the causes they sign is what motivates them to support some causes or others. The profile of these young people who sign e-petitions is characterized by a self-perception of more socially committed than those who do not usually sign, with a more left-wing ideological tendency and for exhibiting their social activism mainly through the Internet.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Dolores Cáceres, Universidad Complutense de Madrid

Catedrática en el Departamento de Sociología: Metodología y Teoría de la Universidad Complutense de Madrid. Directora del Grupo de Investigación Complutense MDCS (Mediación Dialéctica de la Comunicación Social). Presidenta de la Asociación Madrileña de Sociología. Ha sido profesora invitada en la Universidades de Montreal (Canadá) y Puebla (México). Entre sus líneas preferentes de investigación está la Teoría y Sociología de la Comunicación, la comunicación interpersonal y los procesos de participación digital y sociabilidad virtual. 

Gaspar Brändle, Universidad de Murcia

Departamento de Sociología

Facultad de Economía y Empresa

Universidad de Murcia

Tlf. 868 88 9317

gbrandle@um.es

https://orcid.org/0000-0002-7554-3611

Doctor en Sociología por la Universidad Complutense de Madrid y Especialista en investigación social aplicada y análisis de datos por el Centro de Investigaciones Sociológicas. Actualmente es Profesor Titular en la Universidad de Murcia, donde también es Coordinador del Grado en Sociología. Ha sido investigador visitante en distintas universidades internacionales. Entre sus líneas preferentes de investigación está el estudio de los procesos comunicativos, la participación y la sociabilidad virtual en los entornos digitales.

José Antonio Ruiz San Román, Universidad Complutense

Facultad de Ciencias de la Información.

Universidad Complutense de Madrid.

Avda. Complutense, 3, 28040 Madrid

jars@ucm.es

https://orcid.org/0000-0003-3161-0330

Profesor Titular en el Departamento de Sociología Aplicada de la Universidad Complutense de Madrid. Director del Grupo de Investigación Complutense sobre Comunicación Responsable y Públicos Vulnerables. Presidente de la Asociación Iberoamericana de Investigación en Sociología de las Organizaciones y Comunicación. Sus líneas de investigación se vinculan a Opinión Pública y Sociología de la Comunicación. 

Enrique Morales Corral, U-TAD

Facultad Humanidades y Ciencias Sociales

U-TAD Centro adscrito a la U. Camilo José Cela

Parque Europa Empresarial. Calle Playa de Liencres, 2 dupdo., edificio Madrid 28290 Las Rozas, Madrid.

enrique.mors800@gmail.com

http://orcid.org/0000-0001-5886-2672

Doctor en C. C. de la Información por la Universidad Complutense de Madrid. Actualmente es Profesor Contratado Doctor en U-TAD. Ha sido investigador visitante en Westminster University (UK) y profesor visitante en Malmö University (Suecia). Entre sus líneas preferentes de investigación está el estudio de la sociedad digital, la comunicación del cambio climático y los estudios culturales sobre nuevas tecnologías multimedia.

References

Álvaro, A. y Rubio, R. (2016). Las TIC en la participación política de los jóvenes. INJUVE.

Arroyo, L. (2014). ¿La ciberutopía era esto? Softactivismo, tribalismo, nueva censura y trivialización del espacio público. En R. Cotarelo y J. Olmeda (Eds.), La democracia del siglo XXI. Política, medios de comunicación, internet y redes sociales (pp. 137-154). Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.

Baek, Y. M., Wojcieszak, M. y Delli Carpini, M. X. (2012). Online versus face-to-face deliberation: Who? Why? What? With what effects? New Media & Society, 14(3), 363–383. doi:10.1177/1461444811413191

Beck, U. (1997). The Reinvention of Politics: Rethinking Modernity in the Global Society Order. Polity Press.

Bennett, W. L. (2012). The Personalization of Politics: Political Identity, Social Media, and Changing Patterns of Participation. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 644(1), 20–39. doi:10.1177/0002716212451428

Boulianne, S. (2009). Does Internet Use Affect Engagement? A Meta-Analysis of Research. Political Communication, 26(2), 193–211.

Cáceres, M.D., Brändle, G. y Ruiz-San Román, J.A. (2015). Hacia la construcción de una ciudadanía digital. Nuevos modelos de participación y empoderamiento a través de Internet. Prisma Social, 15, 643-684.

Calvo, D. (2017). Características formales de las plataformas de peticiones online: sistemas públicos anglosajones, opciones privadas en España. Área abierta, 17(2), 241-258. doi 10.5209/ARAB.51992

Calvo, D. y Campos, E. (2017). De los medios a la participación: la presencia de las peticiones electrónicas en los diarios digitales españoles. Animus. Revista Interamericana de Comunicação Midiática, 16(31), 38-55. doi: 10.5902/2175497723789

Calvo, D. (2016). Empresa privada y participación digital: modelo de negocio y derecho de petición en Change.org. OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 11(1), 97-128. doi: 10.14198/OBETS2016.11.1.05

CIS (2012-2018). Estudios 2960; 2984; 3001; 3021; 3041; 3080; 3114; 3156; 3173 y 3210. Disponibles en www.cis.es.

Dahlgren, P. (2012). Mejorar la participación: la democracia y el cambiante entorno de la web. En D. Innerarity y S. Champagne (Eds.), Internet y el futuro de la democracia (pp. 45–67). Paidós.

García-Galera, M.C., Del-Hoyo, M. y Fernández, C. (2014). Jóvenes comprometidos en la Red: El papel de las redes sociales en la participación social activa. Comunicar, 43(XXII), 35-43. doi: 10.3916/c43-2014-03

García-Galera, M.C., Fernández-Muñoz, C. y Porto-Pedrosa, L. (2017). Empoderamiento de los jóvenes a través de las redes sociales. Construcción de una ciudadanía digital comprometida. Communication & Society 30(3), 129-140.

Irvin, A. y Stansbury, J. (2004). Citizen participation in decision making: is it worth the effort? Public Administration Review, 64(1), 55-65. doi: 10.1111/j.1540-6210.2004.00346.x

Jenkins, H. (2014). Participatory culture: From co-creating brand meaning to changing the world. GfK Marketing Intelligence Review, 6(2), 34-39. doi: 10.2478/gfkmir-2014-0096

Joyce, M. (ed.) (2010). Digital activism decoded: the new mechanics of change. Idebate Press.

Kersting, N. (2014). Online participation: from 'invited' to 'invented' spaces. Internatinal Journal of Electronic Governance, 6(4) 270-280. doi: 10.1504/IJEG.2013.060650

Lewis, K., Gray, K., y Meierhenrich, J. (2014). The Structure of Online Activism. Sociological Science, 1, 1-9. doi: 10.15195/v1.a1

Lizaso, I., Sánchez-Queija, I., Parra, A. y Arranz, E. (2018). La participación social online y offline de estudiantes universitarios españoles. OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 13(2), 547-567. doi: 10.14198/OBETS2018.13.2.04

Loncle, P., Cuconato, M., Muniglia, V., y Walther, A. (Eds.) (2012). Youth Participation in Europe: Beyond Discourses, Practices and Realities. The Policy Press.

Marqués, J. (2015). Los criterios de noticiabilidad como factor de éxito del clickactivismo. El caso de Change.org. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 21(2), 883-898. doi: 10.5209/rev_ESMP.2015.v21.n2.50890

Micheletti, M. (2003). Political virtue and shopping: individuals, consumerism and collective action. Macmillan.

Micheletti, M. y Stolle, D. (2009). Consumers as political actors. En L. Walter (Ed.), Critical food issues: problems and state-of-the-art solutions worldwide (pp. 56-87). ABC-CLIO.

Novo, A. (2014). “Consumocracia”. El consumo político como forma de participación de la ciudadanía. Política y Sociedad, 51(1), 121–146. doi: 10.5209/rev_POSO.2014.v51.n1.42481

Pariser, E. (2017). El filtro burbuja: cómo la red decide lo que leemos y lo que pensamos. Taurus.

Putnam, R. (2000). Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community. Simon and Schuster.

Rodríguez de Dios, I., van Oosten, J. M. F. e Igartua, J. J. (2018). A study of the relationship between parental mediation and adolescents’ digital skills, online risks and online opportunities. Computers in Human Behavior, 82, 186–198. doi: 10.1016/j.chb.2018.01.012

Saglie, J. (2009). Size and e‐Democracy: Online Participation in Norwegian Local Politics. Scandinavian Political Studies, 32(4), 382-401. doi: 10.1111/j.1467-9477.2009.00235

Valenzuela, K. (2007). Colectivos juveniles: ¿inmadurez política o afirmación de otras políticas posibles? Última Década, 26, 31-52.

Vázquez, T., Torrecillas, T. y Suárez, R. (2020). Diferencias de género en las oportunidades de la digitalización para la participación sociopolítica de los adolescentes. Revista Mediterránea de Comunicación, 11(1), 155-168. doi: 10.14198/MEDCOM2020.11.1.10

Ward, S., Gibson, R. y Lusoli, W. (2003). Online Participation and Mobilisation in Britain: Hype, Hope and Reality. Parliamentary Affairs, Volume 56 (4), pp. 652–668. doi: 10.1093/pa/gsg108

Zamwel, E., Sasson-Levy, O., y Ben-Porat, G. (2014). Voluntary simplifiers as political consumers: Individuals practicing politics through reduced consumption. Journal of Consumer Culture, 14(2), 199–217. doi: 10.1177/1469540514526277

Published

2020-10-30

How to Cite

Cáceres, M. D., Brändle, G., Ruiz San Román, J. A. ., & Morales Corral, E. (2020). +Digital citizenship: youth activism on e-petitions platforms. Revista Prisma Social, (31), 328–351. Retrieved from https://revistaprismasocial.es/article/view/3859