Application of scientific knowledge and the prevention of COVID-19 in México in post-truth times

Authors

  • María del Carmen Sánchez Mora Universidad Nacional Autónoma de México
  • Patricia Aguilera Jiménez Universidad Nacional Autónoma de México
  • María Yazmín Hernández UNAM
  • Ma. de Lourdes Patiño Barba Fibonacci - Innovación y Cultura Científica, A.C. https://orcid.org/0000-0003-1399-6786

Keywords:

science communication, science education, scientific culture, post-truth, COVID-19 pandemic, México

Abstract

As a result of the COVID-19 pandemic, Mexicans faced a large amount of information with different opinions (some erroneous) about preventive measures, which could´ve affected the control of the epidemic. Possessing knowledge and information does not mean understanding a phenomenon such as this and acting up accordingly. Based on a study that recorded the naive ideas of children and young people about microbes and hygiene practices, an online survey (SurveyMonkey platform) of 21 questions about attitudes and behaviours about the pandemic was conducted. It was spread on two social networks for a month. A national sample was obtained, made up of 701 people with schooling from basic to university level.

Under the hypothesis that observance of preventive measures to avoid acquiring coronavirus recommended by the Mexican health authorities depends on the educational level of the population, it was found that schooling did not largely affect its implementation. However, a significant difference was evident with university students, who knowing more precisely the characteristics of microbes and having a better understanding of the transmission of infectious diseases, provided them with elements to apply critical thinking to make decisions related to self-care behaviours during the pandemic.

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Author Biographies

María del Carmen Sánchez Mora, Universidad Nacional Autónoma de México

Tiene más de 30 años dedicada a la divulgación y enseñanza de las ciencias y desde hace 25 años funge como Coordinadora de Formación y extensión en comunicación de la ciencia. Sus líneas de investigación actuales son el Aprendizaje informal de la Ciencia y la Evaluación de Museos y Centros de Ciencia. Es fundadora del Seminario de Investigación en Museos y Centros de Ciencia y pertenece al padrón de tutores del Posgrado en Filosofía de la Ciencia de la UNAM donde ha dirigido más de 20 tesis entre maestría y doctorado. Es autora de numerosos libros y artículos sobre divulgación de la ciencia en museos

Patricia Aguilera Jiménez, Universidad Nacional Autónoma de México

Responsable de Ameyalli, Repositorio Especializado en Comunicación Pública de la Ciencia, en la Dirección de Formación e Investigación (DiFI) que forma parte de la Dirección General de Divulgación de la Ciencia (DGDC). Tiene un doctorado en Filosofía de la Ciencia con orientación en comunicación de la ciencia. Su principal línea de investigación son los procesos de interacción social guía-visitante en museos y centros de ciencia interactivos desde hace dieciséis años, y la investigación teórica empírica en Comunicación Pública de la Ciencia. Trabajó para los museos Universum, Museo de la Luz y Trompo Mágico

Ma. de Lourdes Patiño Barba , Fibonacci - Innovación y Cultura Científica, A.C.

Desde 1996 se dedica a la comunicación pública de la ciencia. Tiene estudios de Licenciatura y Maestría en Psicología, y otra Maestría en Innovación. Ha sido investigadora en estudios sobre cultura y apropiación social de la ciencia, impacto de programas de enseñanza de la ciencia y divulgación en varios estados de México. Lideró el Diagnóstico de la divulgación de la Ciencia y la Tecnología en América Latina, auspiciado por Red Pop, UNESCO y otras organizaciones. Fue directora de Servicios Educativos durante trece años en el Centro de Ciencias Explora

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Published

2020-10-30

How to Cite

Sánchez Mora, M. del C. ., Aguilera Jiménez, P. ., Hernández, M. Y., & Patiño Barba , M. de L. . (2020). Application of scientific knowledge and the prevention of COVID-19 in México in post-truth times. Revista Prisma Social, (31), 82–109. Retrieved from https://revistaprismasocial.es/article/view/3904