Collective Imagery and Graphic Representation of the SARS-CoV-2 Virion in the Spanish Media in the Beginning of the Pandemic

Authors

  • Francisco-José García-Ramos Universidad Complutense de Madrid
  • Gema Bonales Daimiel Universidad Complutense de Madrid
  • Isidro Jiménez-Gómez Universidad Complutense de Madrid
  • Jaime López Díez Universidad Complutense de Madrid

Keywords:

SARS-CoV-2, informativos de televisión, prensa escrita, imaginario, medios de comunicación, COVID-19, ilustración científica, pandemia

Abstract

The media have played a leading role on COVID-19 news coverage in Spain. After the first cases were detected, they were forced to urgently develop  graphic representations of the SARS-CoV-2 virion in order to talk about an invisible and unknown enemy. This study starts from the analysis of these early media representations to determine how they have contributed to the visual imagery of the virus in the Spanish population during the first wave. For this, a valid sample of 369 SARS-CoV-2 virion drawings made by adults during June and July 2020 was analysed and compared with the graphic representations offered by television news and print media between January and April 2020 in Spain and also with the main SARS-CoV-2 images released by the scientific community. The study concludes that the predominant imagery is closer to the representative patterns offered by television news, despite being a less scientific representation of the virus than the offered by the newspapers. Likewise, the representational patterns present two specificities to be highlighted: peplomers with a sharp ending giving aggressiveness to the virion and expressive facial features which are characteristic of humanisation or animalisation in the representation of the virion.

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Author Biographies

Francisco-José García-Ramos, Universidad Complutense de Madrid

Licenciado en Publicidad (UCM), Licenciado en Historia del Arte (UCM), Máster en Arte Contemporáneo y Cultura Visual por el Museo Reina Sofía-UCM/UAM y Doctor en Historia del Arte por la Universidad Complutense de Madrid. Es PDI Ayudante Doctor en el Departamento de Ciencias de la Comunicación Aplicada de la Facultad de Ciencias de la Información de la UCM para los estudios de grado y postgrado de Publicidad y Comunicación Audiovisual. Es miembro del Grupo de Investigación Complutense GECA (Género, Estética y Cultura Audiovisual) y de la red internacional «UNESCO UnitWIN Network on Gender Media, and ICTs».

Gema Bonales Daimiel, Universidad Complutense de Madrid

Licenciada en Publicidad y Relaciones Públicas y Doctora Cum laude en Comunicación Audiovisual, Publicidad y Relaciones Públicas por la Universidad Complutense de Madrid (UCM). Máster universitario en Gestión Comercial por ESIC y Máster en Dirección de Marketing por la URJC. Es profesora asociada en el Departamento de Ciencias de la Comunicación Aplicada de la Facultad de Ciencias de la Información de la Universidad Complutense de Madrid y miembro del grupo de investigación COMEIN de la UCM.

Isidro Jiménez-Gómez, Universidad Complutense de Madrid

Licenciado en Filosofía y Doctor en Comunicación Audiovisual y Publicidad por la Universidad
Complutense de Madrid (UCM), es profesor Ayudante Doctor en la Facultad de Ciencias de la
Información de la UCM y profesor colaborador en la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).
Forma parte del Media and Climate Change Observatory (MeCCO) de la Universidad de
Colorado y del Grupo de investigación GECA de la UCM.

Jaime López Díez, Universidad Complutense de Madrid

Licenciado en Ciencias de la Información por la Universidad Complutense de Madrid (UCM) y
Doctor en Comunicación Audiovisual y Publicidad por la Universidad de Valladolid. Es profesor Ayudante Doctor del departamento de Ciencias de la Comunicación Aplicada de la Facultad de Ciencias de la Información de la UCM. Forma parte del grupo de investigación GECA de la UCM.

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Published

2021-07-30

How to Cite

García-Ramos, F.-J., Bonales Daimiel, G. ., Jiménez-Gómez, I. ., & López Díez, J. (2021). Collective Imagery and Graphic Representation of the SARS-CoV-2 Virion in the Spanish Media in the Beginning of the Pandemic. Revista Prisma Social, (34), 208–235. Retrieved from https://revistaprismasocial.es/article/view/3927