Socio-educational interrelationships, on-line education and wellbeing during Covid-19 confinement.

Authors

Keywords:

Wellbeing;, socio-educational interactions;, on-line education;, México;, Covid-19

Abstract

In this study, socio-educational interactions of parents, teachers and students are approached regarding distance education in the context of the Programa Aprende en Casa (Learn at Home Program) during the COVID-19 confinement. The distance learning setting is approached as a space for interactions in which emotional, communicative and cognitive factors intervene and revisit factors emanating from a psychosocial line in the role of social interactions to configure wellbeing conditions. Eight hundred and ninety-nine (899) people took part in an electronic survey for the study (parents) from 17 municipalities in the state of Morelos, Mexico. A Multivariate Factor Analysis was applied to analyze relationships between the perception of wellbeing and the different variables dependent on socio-educational interactions as well as an ANOVA test to identify differences between groups. It was detected that wellbeing during distance classes is associated significantly with all socio-educational interactions. Differences were also observed depending on the technology dominance of parents and interactions. Lastly, educational implications were discussed on results regarding the relational character of learning, its impact on wellbeing, and interactions such as the key element in the socio-educational sphere.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Erika Rivero Espinosa, Centro Regional de Investigaciones Multidisciplinarias. Universidad Nacional Autónoma de México

Filiación institucional: Centro Regional de Investigaciones Multidisciplinarias de la Universidad Nacional Autónoma de México. Cuernavaca, México.

Principal línea de investigación: Pedagogía de la convivencia

Articulos de referencia: Rivero, E. (11 de mayo de 2020). Convivencia en bienestar: un reto
de la crisis ante la pandemia del nuevo Coronavirus. Notas de coyuntura del crim No. 13,
México, crim-unam, 5 pp.https://doi.org//10.22201/crim.001r.2020.13

Rivero Espinosa, E. (2019). La gestión de la convivencia escolar: una aproximación desde las líneas de política educativa en México. PeníNsula, 14(2). http://www.revistas.unam.mx/index.php/peninsula/article/view/70000

Alejandro Bahena Rivera, Universidad de Glasgow. Escuela de Educación. Glasgow, Reino Unido

institutional affiliation:

Universidad de Glasgow. Escuela de Educación. Glasgow, Reino Unido.

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6618-4031

Address:11 Eldon St.Glasgow G3 &NH. St. Andrews Building. Scotland.

Email:Alejandro.bahena-rivera@glasgow.ac.uk

Researche line: Psychosocial interventions in well-being and mental health

References

Alatorre, E. P; Arias, J. L. (2011). Presencia social en foros de discusión. Apertura, 3 (2),1-21 https://bit.ly/3c3aVWx

Alcántara, A. (2020). Educación superior y COVID-19: una perspectiva comparada. En ISSUE (Ed), Educación y pandemia. Una visión académica (pp.75-82) Universidad Nacional Autónoma de México. http://bit.ly/3o3cQN5

Alloatti, M. N (2014,29 agosto). Una discusión sobre la técnica de bola de nieve a partir de la experiencia de investigación en migraciones internacionales [sesión de conferencia]. IV Encuentro Latinoamericano de Metodología de las Ciencias Sociales, Heredia, Costa Rica. https://bit.ly/3iFTmwM

Amaya, A., Cantú Cervantes, D., Marreros, J. G. (2021). Análisis de las competencias didácticas virtuales en la impartición de clases universitarias en línea, durante la contingencia del COVID-19. Revista De Educación a Distancia (RED), 21(65), 1-20. http://bit.ly/3itXsIr

Arango, C. (2001). Hacia una psicología de la convivencia. Revista colombiana de psicología, 10, 79-89. http://bit.ly/3sYwyxg

Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión. (2019). Ley General de Educación. Nueva Ley publicada en el Diario Oficial de la Federación el 30 de septiembre de 2019. México.

Comisión Económica para América Latina y el Caribe - Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2020). Informe Covid-19. La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19 (pp.1-21). http://bit.ly/3o3VnnD

Condie, R. y Livingston, K. (2007). Blending Online Learning with Traditional Approaches: Changing Practices. British Journal of Educational Technology, 38, 337-348. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2006.00630.x

Cruz, G. (2020) El hogar y la escuela: lógicas en tensión ante la COVID-19. En ISSUE (Ed), Educación y pandemia. Una visión académica (pp.39-46) Universidad Nacional Autónoma de México. http://bit.ly/3o3cQN5

Fernández-Rouco, N; Fallas-Vargas, M.A y García-Martínez, J.A. (2020) Voces protagónicas para el bienestar en la escuela: análisis cualitativo de la perspectiva de los agentes implicados. Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación, 11 (2), 49-66. https://doi.org/10.18175/VyS11.2.2020.3

Fierro-Evans, C., Carbajal-Padilla, P. (2019). Convivencia escolar: Una revisión del concepto. Psicoperspectivas, 18(1), 1-14. https://bit.ly/3abp5Cn

Gálvez Mozo, A.M. (2005). Sociabilidad en pantalla. Un estudio de la interacción en los entornos virtuales. AIBR. Revista de Antropología Iberoamericana, (esp),0, 1-29. https://bit.ly/3iw7fOf

García Aretio, L. (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 9-32. http://dx.doi.org/10.5944/ried.24.1.28080

García-Holgado A., García-Peñalvo,F.J. (2018). Human Interaction in Learning Ecosystems Based on Open Source Solutions. In: Zaphiris P., Ioannou A. (eds), Learning and Collaboration Technologies. Design, Development and Technological Innovation. LCT 2018. Lecture Notes in Computer Science, vol 10924. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-91743-6_17

Google for education (2020). Estrategia de Educación a Distancia: transformación e innovación para México “Propuesta integral frente al COVID-19”. https://bit.ly/3ivVCGL

Greener, S. (2020). Student wellbeing in the learning zone. Interactive Learning Environments, 28 (7), 806-807. https://doi.org/10.1080/10494820.2020.1832718

Instituto de Investigaciones para el Desarrollo con Equidad; Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia México y la Organización de Estados Iberoamericanos. (2020). Resultados de la Encuesta de Seguimiento de los Efectos del COVID-19 en el Bienestar de las Niñas, Niños y Adolescentes en México. https://uni.cf/2XW6gNR

Katsikopoulos P. (2020). Individual and community resilience in natural disaster risks and pandemics (covid-19): risk and crisis communication. Mind & Society, 1-6. https://doi.org/10.1007/s11299-020-00254-0

Kumar-Basak, S., Wotto, M., y Bélanger, P. (2018). E-learning, M-learning and D-learning: Conceptual definition and comparative analysis. E-Learning and Digital Media, 15(4), 191–216. https://doi.org/10.1177/2042753018785180

Littlecott,H. J., Moore G. F., y Murphy, S. M. (2018). Student health and well-being in secondary schools: the role of school support staff alongside teaching staff. Pastoral Care in Education. 36(4), 297-312. https://doi.org/10.1080/02643944.2018.1528624

Liu, Y. (2010). Social media tools as a learning resource. Journal of Educational Technology Development and Exchange, 3(1), 101-11. http://aquila.usm.edu/jetde/vol3/iss1/8

MacDonald, F. J., Bottrell, D., & Johnson, B. (2019). Socially transformative wellbeing practices in flexible learning environments: Invoking an education of hope. Health Education Journal, 78(4), 377–387. https://doi.org/10.1177/0017896918777005

Maldonado Gómez, G., de los Ángeles Miró, M., Stratta, A. E., Antonio Barreda Mendoza, A. B. M., Zingaretti, L. (2020). La educación superior en tiempos de covid-19: análisis comparativo México - Argentina. Revista De Investigación En Gestión Industrial, Ambiental, Seguridad Y Salud En El Trabajo - GISST, 2(2), 35-60. https://doi.org/10.34893/gisst.v2i2.79

Martín-Cuadrado, A. M., González-Fernández, R., Méndez Zaballos, L., Malik Liévano, B. (2020). Competencias tutoriales de los/as responsables de prácticas profesionales en contextos de enseñanza a distancia. Revista Prisma Social, 28, 176-200.http://bit.ly/3o5KgKW

Molina, N. (2015). Contra la amnesia y la ingenuidad académica. En J. E, Moncayo y Díaz. A. (Ed.) III libro de psicología social crítica e intervención psicosocial. Reflexiones y experiencias de investigación (pp.13-19). https://bit.ly/391tF6P

Ordorika, I. (2020). Pandemia y educación superior. Revista De La Educación Superior, 49(194), 1-8. https://doi.org/10.36857/resu.2020.194.1120

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2020) Policy Brief: The Impact of COVID-19 on children. http://bit.ly/3bYgiWO

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2020) Adverse consequences of school closures. http://bit.ly/3o5H55U

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2020) Mapa interactivo. seguimiento mundial de los cierres de escuelas causados por el COVID-19.http://bit.ly/392YgRa

Pérez Alcalá, M.S (2009). La comunicación y la interacción en contextos virtuales de aprendizaje. Apertura, 1(1), 1-17. http://bit.ly/3qv2Bmi

Pérez-López, E., Vázquez Atochero, A., Cambero Rivero, S. (2021). Educación a distancia en tiempos de COVID-19: Análisis desde la perspectiva de los estudiantes universitarios. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), pp. 331-350. http://dx.doi.org/10.5944/ried.24.1.27855

Ruiz, M.R; Aguirre, G. (2015). Etnografía virtual, un acercamiento al método y a sus aplicaciones. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, 41,67-96. https://bit.ly/2XUvlIZ

Sánchez, M; Martínez A.P; Torres, R; de Agüero Servín, M; Hernández, A.K; Benavides, M. A; Rendon, V. J; Jaimes, C.A. (2020). Retos educativos durante la pandemia de COVID-19: una encuesta a profesores de la UNAM. Revista Digital Universitaria (RDU) 21(3), 1-23 http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2020.v21n3.a12

Secretaría de Educación Pública. (2020). Programa Aprende en casa. https://aprendeencasa.sep.gob.mx/

Sistema Nacional de Información Municipal. Instituto para el Federalismo y el Desarrollo Municipal. Enciclopedia Morelos (2018) https://bit.ly/3sF3nPu

Van Petegem, K., Aelterman, A., Van Keer, Hilde Van Keer y Yves Rosseel.(2008). The influence of student characteristics and interpersonal teacher behaviour in the classroom on student 's wellbeing. Social Indicator Research. 85, 279–291. https://doi.org/10.1007/s11205-007-9093-7

Vayre, E., & Vonthron, A.-M. (2017). Psychological Engagement of Students in Distance and Online Learning: Effects of Self-Efficacy and Psychosocial Processes. Journal of Educational Computing Research, 55(2), 197–218. https://doi.org/10.1177/0735633116656849

Win,J; Cuervo, H y Landstedt, E. (2014) The limits of wellbeing. En K. Wright y McLeod (Eds), Rethinking youth wellbeing: critical perspectives.55-70 Springer

Published

2021-04-29

How to Cite

Rivero Espinosa, E., & Bahena Rivera, A. (2021). Socio-educational interrelationships, on-line education and wellbeing during Covid-19 confinement. Revista Prisma Social, (33), 119–136. Retrieved from https://revistaprismasocial.es/article/view/4231