Educating in the social interest of the social sciences: A didactic intervention

Authors

Keywords:

Didactics; Social Sciences; High school; Utility; Motivation; Qualitative research

Abstract

Baccalaureate students are at a key moment in the educational process, since they must opt for a type of study that will mark their academic and professional future. The present study analyses a didactic intervention carried out in this stage, whose main objective is to motivate students in choosing the modality of social science, showing its social interest.
It is based on the verification that students value social sciences less than science in the pre-university stage. This finding is based on data such as the choice of modality in Baccalaureate and EBAU (more than 50% opts for science) or the selection of university degrees most demanded by students.

This intervention, designed in three phases, has been applied to a sample of 121 students in 1st year of Baccalaureate. To analyze the results of the experiences, a qualitative methodology has been applied, with WebQDA analysis software. Of textual analysis.

The results obtained indicate that the incidence of the intervention favours the modification of the vision that students have about the usefulness of the social sciences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mario Corrales Serrano, Colegio Sancta Maria Assumpta (ESO y Bachillerato)

Docente en Educación secundaria (Áreade humanidades y Ciencias Sociales)

Jesús Sánchez Martín, Universidad de Extremadura

Profesor titular del Dpto de Didáctica de las Ciencias experimentales de la Universidad de Extremadura

José Moreno Losada, Universidad de Extremadura

Profesor del dpto de Didáctica de las Ciencias Sociales, Lenguasy Literaturas e la Universidad de Extremadura

Francisco Zamora Polo, Universidad de Sevilla

Profesor Ayudante Doctor en el Departamento de Ingeniería del Diseño de la Universidad de Sevilla.

References

Adorno, T. W. (2001). Epistemología y ciencias sociales. Universitat de València.

Ayuso, M. L. (2006). Genealogía de una categoría: los Saberes Socialmente Productivos (SSP). Educação Unisinos, 10(2), 91–101. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=449644423002

Barraza, A. (2010). Elaboración de propuestas de intervención educativa. México. Universidad Pedagógica de Durango. Recuperado de: Http://Www. Upd. Edu. Mx/Librospub/Libros/Elabora Cion_de_propuestas. Pdf.

Bravo G., & Vergara, M. A. (2018). Factores que determinan la elección de carrera profesional: en estudiantes de undécimo grado de colegios públicos y privados de Barrancabermeja. Psicoespacios, 12(20), 35–48.

Bunge, M. (2011). Las ciencias sociales en discusión. Sudamericana.

Carrión, E. (2018). El uso de la gamificación y los recursos digitales en el aprendizaje de las ciencias sociales en la educación superior. DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, 36 1-14. http://dimglobal.net/revista.htm

Corrales, M., Sánchez, J., Moreno, J., & Zamora, F. (2018). Las motivaciones de los jóvenes para el estudio: raíces y consecuencias. Cuadernos de Investigación En Juventud, 4, 60–79. https://doi.org/10.22400/cij.4.e020

Corrales Serrano, M., Moreno Losada, J., Sánchez Martín, J., Zamora Polo, F. (2020). Estudio cualitativo de las motivaciones del alumnado de Bachillerato en referencia a la modalidad de estudios. Campo Abierto. Revista de Educación, 39(1), 85–99. DOI: https://doi.org/10.17398/0213-9529.39.1.85

Corrales Serrano, M., Sánchez-Martín, J., Moreno Losada, J., & Zamora Polo, F. (2021). The Role of the Social Sciences When Choosing University Studies: Motivations in Life Stories. Education Sciences, 11(8), 420. https://doi.org/10.3390/educsci11080420

Cortizo-Pérez, J. C., Carrero-García, F. M., Monsalve-Piqueras, B., Velasco- Collado, A., Díaz del Dedo, L. I., & Pérez-Martín, J. (2011). Gamificación y Docencia: Lo que la Universidad tiene que aprender de los Videojuegos. En VIII Jornadas Internacionales de Innovación Universitaria Retos y oportunidades del desarrollo de los nuevos títulos en educación superior.

De CAMILLONI, A. (1994): Epistemología de la didáctica de las Ciencias Sociales, en Aisenberg, b. y Alderoqui, S. (comps. ), Didáctica de las Ciencias Sociales. Aportes y refexzonos (25-41). Buenos Aires: Paidós

De Pro Bueno, A., & Pérez Manzano, A. (2014). Actitudes de los alumnos de Primaria y Secundaria ante la visión dicotómica de la Ciencia. Enseñanza de Las Ciencias, 32(3), 111–132.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2010). Intrinsic motivation. The Corsini Encyclopedia of Psychology, 1–2.

Decreto 98/2016, de 5 de julio, por el que se establecen la ordenación y el currículo de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato para la Comunidad Autónoma de Extremadura.

Díez Hernando, C. (2008). La competencia social y ciudadana en la LOE. Avances en supevisión educativa, 9, 1-10.

Drucker, P. F. (2000). La productividad del trabajador del conocimiento: máximo desafío. Harvard Deusto Business Review, 98, 4–17.

Feito Alonso, R. (2010). De las competencias básicas al currículum integrado. Revista Qurriculum, 23,55-79. http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/13343

Garcés, L., & Lavall, C. (2007). De las competencias a los saberes socialmente productivos. ¿De La Escuela Al Trabajo?: La Educación y El Futuro Laboral de Los Jóvenes En Tiempos de Globalización. Signo.

García de la Vega, A. (2010). Aprendizaje basado en problemas: aplicaciones a la didáctica de las ciencias sociales en la formación superior. CIDd: II Congrés Internacional de Didactiques. Girona: Universitat de Girona.

García, N. (2006). PRODUCTIVIDAD: Una propuesta desde la gestión del conocimiento. Revista Escuela de Administración de Negocios, 58, 87–106.

Gargallo López, B. (1995). Estrategias de aprendizaje. Estado de la cuestión. Propuestas para la intervención educativa. Teoría de La Educación, 7, 53–75. http://hdl.handle.net/10366/71756

Gilbert, I. (2005). Motivar para aprender en el aula: las siete claves de la motivación escolar. Paidós.

González, M. C., Bethencourt, J. T., Álvarez R., & Cabrera. L. (2002). La toma de decisiones académicas del estudiantado de la Universidad de La Laguna en la elección de los créditos de libre configuración. Contextos Educativos: Revista de Educación, 5, 123–140.

González-Gaudiano, E. G. (2008). Los saberes socialmente productivos. Entrevista a Adriana Puiggrós. Trayectorias, 10(27), 111–122.

Grant, S. G., & Vansledright, B. A. (1996). The dubious connection: Citizenship education and the social studies. The Social Studies, 87(2), 56–59. https://doi.org/10.1080/00377996.1996.9958413

Henry, M. (1997). La barbarie. Caparrós editores.

Ibarra-Colado, E. (1999). Evaluación, productividad y conocimiento: barreras institucionales al desarrollo académico. Sociológica, 14(41), 41–59.

Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (1999). Aprender juntos y solos. Aprendizaje cooperativo, competitivo e individualista. Aique.

Latasa, I., Lozano, P., & Ocerinjauregi, N. (2012). Aprendizaje basado en problemas en currículos tradicionales: Beneficios e inconvenientes. Formación Universitaria, 5(5), 15–26. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062012000500003

Latouche, S. (2014). Salir de la sociedad de consumo: voces y vías del decrecimiento. Ediciones Octaedro.

Lucero-Martínez, J. A. (2019). La clase de geografía e historia al revés: mi experiencia con el flipped learning. Revista UNES. Universidad, Escuela y Sociedad, 6, 156–168. https://revistaseug.ugr.es/index.php/revistaunes/article/view/12126

Marina, J. A. (2013). Talento, motivación e inteligencia: Las claves para una educación eficaz. Grupo Planeta.

Martínez, A. , Zurita, F., Castro, M., Chacón, R., Hinojo, M. A., & Espejo, T. (2016). La elección de estudio superiores universitarios en estudiantes de último curso de bachillerato y ciclos formativos. Revista Electrónica Educare, 20(1), 13. http://dx.doi.org/10.15359/ree.20-1.14

Mateos, M., Palmero, F., Fernández-Abascal, E., Martínez, F., & Choliz, M. (2002). Teorías Motivacionales Psicología de la de la Motivación y la Emoción (pp. 155-186). Mc Graw Hill.

Morales, P., & Landa, V. (2004). Aprendizaje basado en problemas. Theoria, 13(1).

Moreno, C. F. (2002). La visión de las historia por los adolescentes: revisión del estado de la cuestión en Estados Unidos y el Reino Unido. Enseñanza de Las Ciencias Sociales: Revista de Investigación, 1, 55–68.

Moreno Losada, J. (2015). Estudio" con-sentido" en la Universidad. Motivación del estudio en los universitarios extremeños y el bien interno de las profesiones. Universida de Extremadura.

Nussbaum, M. C. (2005). El cultivo de la humanidad: una defensa clásica de la reforma en la educación liberal. Katz Editores.

Nussbaum, M. C. (2010). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. Katz Editores.

OCDE (2008). Definición y significado de competencias clave. http://comclave.educarex.es/pluginfile.php/130/mod_resource/content/3/DESECO.pdf

Ordine, N. (2013). La utilidad de lo inútil. Manifiesto. Acantilado, 12.

Pagès, J. (2009). Competencia social y ciudadana. Aula de Innovación Educativa, 187, 7–11. https://core.ac.uk/reader/132092910

Pintrich, P. R., Schunk, D. H., & Luque, M. L. (2006). Motivación en contextos educativos: teoría, investigación y aplicaciones. Pearson Prentice Hall.

Prats, J. (2000). Dificultades para la enseñanza de la historia en la educación secundaria: reflexiones ante la situación española. Revista de Teoría y Didáctica de Las Ciencias Sociales, 5, 71–98.

Prats, J., & Santacana, J. (2009). Ciudad, educación y valores patrimoniales: la ciudad educadora: un espacio para aprender a ser ciudadanos. Íber: Didáctica de Las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 59, 8-21 http://hdl.handle.net/11162/86584

Rivero-Gracia, M. P. R. (2017). Procesos de gamificación en el aula de ciencias sociales. Iber: Didáctica de Las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 86, 4–6.

Rodríguez, L. (2011). Saberes, saberes socialmente productivos y educación de adultos. Revista Decisio. Saberes Para La Acción En Educación de Adultos, 55–60.

Rodríguez, L. (2006). Paulo Freire, saberes socialmente productivos y saberes del trabajo. Anales de La Educación Común, 5, 51,55.

Rodríguez Menéndez, M. del C., Torío López, S., & Fernández García, C. M. (2006). El impacto del género en las elecciones académicas de los estudiantes asturianos que finalizan la ESO. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 17(2) 239-260.

Salvatierra Rojas, J. E., & Reyna González, M. M. (2018). La motivación en el aprendizaje significativo. Universidad de Guayaquil.

Sánchez-García, M. F. (2001). La orientación universitaria y las circunstancias de elección de los estudios. Revista de investigación educativa, 19(1), 39–61.

Sánchez-Rosas, J., Sebastián Correa, P., & Daniel Díaz, I. (2019). Revisión de las intervenciones que mejoran la utilidad percibida del aprendizaje de los estudiantes. Revista Digital de Investigación En Docencia Universitaria, 13(2), 45–56. http://dx.doi.org/10.19083ridu.2019.1077

Santisteban, A. (2009). Cómo trabajar en clase la competencia social y ciudadana. Aula de Innovación Educativa, 187, 12–15.

Schmidt, J. (1995). Civil society and social things: Setting the boundaries of the social sciences. Social Research, 899–932. https://www.jstor.org/stable/40971129

Solbes, J., & Vilches, A. (2002). Visiones de los estudiantes de secundaria acerca de las interacciones Ciencia, Tecnología y Sociedad. Revista Electrónica de Enseñanza de Las Ciencias, 1(2), 80–91.

Soler, C. E., Prados, F., García, J. P., & Soler, J. (2009). La competencia" El trabajo colaborativo": una oportunidad para incorporar las TIC en la didáctica universitaria. Descripción de la experiencia con la plataforma ACME (UdG). UOC Papers: Revista Sobre La Sociedad Del Conocimiento, 8, 3.

Souza, F., Costa, A., Moreira, A., Souza, D. & Freitas, F. (2016). webQDA: manual de utilização rápida. UA Editora.

Tapia, J. A. (2005). Motivación para el aprendizaje: la perspectiva de los alumnos. En Ministerio de Educación y Ciencia, La orientación escolar en centros educativos. (págs. 209-242). Madrid: MEC

Tourón, J., Santiago, R., & Díez, A. (2014). The Flipped Classroom: Cómo convertir la escuela en un espacio de aprendizaje. Grupo Océano.

Tudela, A. S., & Hernández, M. de la E. C. (2016). Epistemología de las Ciencias Sociales: características, concepto y ámbitos del conocimiento social. Didáctica de Las Ciencias Sociales: Fundamentos, Contextos y Propuestas, 23–46.

Valle-Baeza, A. (1991). Productividad: Las visiones neoclásica y marxista. Investigación Económica, 50(198), 45–69.

Published

2021-10-30 — Updated on 2021-11-01

Versions

How to Cite

Corrales Serrano, M., Sánchez Martín, J., Moreno Losada, J., & Zamora Polo, F. (2021). Educating in the social interest of the social sciences: A didactic intervention. Revista Prisma Social, (35), 249–276. Retrieved from https://revistaprismasocial.es/article/view/4357 (Original work published October 30, 2021)