Preparing for transition from residential centres in Andalusia

Authors

Keywords:

socio-educational intervention, residential care, preparing for adulthood, transition to adulthood, independent life, care leavers, professionals, qualitative

Abstract

Minors between 15 and 17 years old are the majority age group in residential care in Andalusia, Spain. These minors will have to face adult life at the age of 18. The aim of this qualitative study is to describe the factors that influence the preparation for adult life and the impact on young people after leaving residential care. Semi-structured open-ended interviews were conducted with 17 professionals in Andalusia. The results show that the process of preparation depends on the characteristics of the child, the intervention strategies of the professionals and the difficulties they encounter. These factors influence the success of the transition to adulthood of the care leavers.
It concludes on the need to reformulate intervention strategies to give more importance to the management of emotions, the role of the family and the development of independent living skills. Finally, we present several proposals to improve both the policies and the management of residential centres. Some of these proposals are the promotion of assisted flats for children under 16 years and professional support after leaving the residential centres.

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Author Biographies

Verónica Sevillano-Monje, Universidad de Sevilla

Contratada Predoctoral (Ref: FPU16/02941) y doctoranda en el departamento de Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social, Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Sevilla. C/Pirotecnia, s/n 41013 Sevilla (España). Email de contacto: vsevillano@us.es. Principales líneas de investigación: transición a la vida adulta, juventud tutelada y extutelada, orientación profesional, educación inclusiva e intercultural, educación comparada, política educativa, formación inicial del profesorado e investigación cualitativa.

 

José González-Monteagudo, Departamento de Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía social, Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Sevilla

Profesor Titular en el departamento de Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social, Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Sevilla. C/Pirotecnia, s/n 41013 Sevilla (España). Email de contacto: monteagu@us.es. Principales líneas de investigación: investigación cualitativa y biográfico-narrativa, teorías educativas contemporáneas, educación de adultos y Lifelong learning, diversidad cultural, migraciones, movilidades académicas, educación comparada e internacional, políticas educativas, estudiantes no tradicionales y mediación social. Participación en diferentes proyectos europeos y trasnacionales de investigación e intervención.

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Published

2022-07-29

How to Cite

Sevillano-Monje, V., & González-Monteagudo, J. (2022). Preparing for transition from residential centres in Andalusia. Revista Prisma Social, (38), 179–200. Retrieved from https://revistaprismasocial.es/article/view/4598