Visual evidence of cisheterosexism in Secondary Education.

The case of EFL textbooks

Authors

Keywords:

Hidden curriculum, LGBTIQ , Textbook, Cisheterosexism, Images, Queer

Abstract

The new Education Law promotes equality between men and women and affective- sexual diversity (Ley Orgánica 3/2020). This article analyses a representative sample of the most popular EFL1 textbooks used in Spanish secondary schools in the last years in order to discover explicit representation of the LGBTIQ+ community. The results show pervasive silence about these people, as well as numerous hidden messages when (mis)representing women. Significant images from the original sample are analysed according to visual grammar (Kress & van Leeuwen, 2006), which allows the author to suggest broadening the concept of gender hidden curriculum (Lovering & Sierra, 1998), naming it cisheterosexist hidden curriculum instead, thus including compulsory heterosexuality (Rich, 1996), too. The data shed light on the urgent need for publishers to update their school resources, not only to abide by the current legislation but, first and foremost, to achieve truer and fairer representation of diverse human realities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Esteban Francisco López Medina, Universidad Complutense de Madrid

Inició su formación y labor docente en Argentina. Al volver a España, completó sus estudios originales obteniendo los títulos de Maestro en Lengua Extranjera: Inglés (UCM, 2006), Licenciado en Ciencias Religiosas (Facultad de Teología San Dámaso, 2011), Licenciado en Filología Inglesa (UNED, 2014) y Doctor en Estudios Feministas y de Género (UCM, 2020). Cuenta con amplia experiencia docente en todos los niveles educativos, habiendo impartido clase de inglés y de asignaturas bilingües desde Educación Infantil hasta Bachillerato. Desde 2015, es profesor asociado en la Facultad de Educación de la UCM, labor que complementa con docencia en el departamento de Filología Inglesa de la UAM y el máster en Educación Bilingüe de la VIU. Su interés principal se centra en la línea de investigación denominada “Comunicación, Lenguajes y Representaciones”, más concretamente, la representación del género y sexualidad en los recursos didácticos. Destaca su impulso a las iniciativas por la visibilización del colectivo LGTBI+ en contextos escolares.

References

Addison, C. y Norcott, R. (2011a). Advanced Real English 1. Workbook. Burlington Books.

Addison, C. y Norcott, R. (2011b). Advanced Real English 4. Student’s Book. Burlington Books.

Alves, M. y Martínez, J. (2009). El Currículo: presencias y ausencias. Cuadernos de Pedagogía, 389, 84–88.

Atienza, E. (2007). Discurso e ideología en los libros de texto de ciencias sociales. Discurso & Sociedad, 1(4), 543–574.

Borraz, M. (3 de septiembre de 2017). Nuevo curso, nuevos libros y la familia heterosexual de siempre: "El resto estamos excluidas". Eldiario.es.

Butler, J. (2006). Deshacer el género. Paidós.

Carnie, A. (2007). Syntax. A Generative Introduction. Blackwell.

Cornford, A. y Lynda, E. (2016). Gateway. A2. Workbook (second edition). MacMillan Education.

Escribano, A. (2004). Aprender a Enseñar. Fundamentos de Didáctica General. Universidad de Castilla-La Mancha.

Falla, T., Davies, P. , Kelly, P., Wenholt, H. y Wheeldon, S. (2017). Solutions. Upper Intermediate. Workbook (third edition). Oxford University Press.

García, L., Ruiz, M. y García, M. (2009). Claves para la educación: actores, agentes y escenarios en la sociedad actual. Narcea y UNED.

Gimeno, J. (2010). Saberes e incertidumbre sobre el currículum. Morata.

Goldstein, B. (2015). LGBT Invisibility in Language Learning Materials. Language Issues: The ESOL Journal, 26(2), 35–40.

Gray, J. (2013). LGBT Invisibility and Heteronormativity in ELT Materials. En J. Gray (Ed.), Critical Perspectives on Language Teaching Materials (pp. 40–63). Palgrave Macmillan. https://doi.org/https://doi.org/10.1057/9781137384263_3

Halliwell, H. (2014). Mosaic 1. Workbook. Oxford University Press.

Haraway, D. (1995). Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza. Cátedra.

Jackson, S. y Ludlow, K. (2018). New Pulse 3. Workbook. MacMillan Education

Kress, G. y van Leeuwen, T. (2006). Reading Images. The Grammar of Visual Design. Routledge.

Ley Orgánica 2/2006, de 3 mayo, de Educación. BOE número 106, de 4 de mayo de 2006, pp. 17158-17207.

Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica, de 3 de mayo, de Educación. BOE número 340, de 30 de diciembre de 2020, pp. 122868-122953.

Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. BOE número 295, de 10 de diciembre de 2013, pp. 97858-97921.

López Medina, E. F. (2020). Libros y armarios: la diversidad silenciada. Los libros de texto de inglés en Educación Secundaria y su currículum oculto, herramientas eficaces del cisheterosexismo. (Tesis Doctoral). Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/id/eprint/64112/

López Medina, E. F. (2021a). Lecturas queer: estrategia didáctica contra el cisheterosexismo en el aula de inglés como lengua extranjera. En F. Morales y R. Clares (eds.), Atención a la diversidad afectivo-sexual, corporal y de género. Evidencias recientes, 42-54. Universidad de Granada.

López Medina, E. F. (2021b). Understanding Hidden Gender Curriculum in EFL Textbooks as Cisheterosexism. En T. Sola Martínez, S. Alonso García, M. G. Fernández Almenara y J. C. de la Cruz Campos (Eds.), Estudios sobre innovación e investigación educativa (pp. 629–641). Dykinson.

Lovering, A. y Sierra, G. (1998). El currículum oculto de género. Educar. Revista de Educación, 7, 1–7.

Marks, L. y Addison, C. (2014). English in Use 1. Workbook. Burlington Books. Marks, L. y Devlin, E. (2011). English World 1. Student’s Book. Burlington Books. Martínez, B. (2019). La representación de la mujer en los manuales escolares de la Segunda República y del primer Franquismo (1931-1945). Investigaciones Feministas, 10(1),149–166. https://doi.org/https://doi.org/10.5209/infe.62375

McKee, R. (2009). Teoría Queer. En Diccionario de estudios culturales latinoamericanos (pp. 264-268). Instituto Mora y Siglo XXI.

Moore, A. (2020). Understanding heteronormativity in ELT textbooks: A practical taxonomy. ELT Journal, 74(2), 116–125. https://doi.org/10.1093/ELT/CCZ058

Motschenbacher, H. y Stegu, M. (2013). Queer Linguistic approaches to discourse. Discourse and Society, 24(5), 519–535. https://doi.org/10.1177/0957926513486069

Nemi, J. (2018). Queer pedagogy: Approaches to inclusive teaching. Policy Features in Education, 0(0), 1–16. https://doi.org/10.1177/1478210317751273

Pelteret, C. (2014). Mosaic 1. Student’s Book. Oxford University Press

Penna, M. (2012). Formación del profesorado en la atención a la diversidad sexual. (Tesis Doctoral). Universidad Complutense de Madrid.

Pérez, C. y Gargallo, B. (2008). Sexismo y estereotipos de género en los textos escolares. IV Lectura y Género: Leyendo La Invisibilidad, 627–636.

Pichardo, J. I., de Stéfano Barbero, M., Faure, J., Sáenz, M. y Williams, J. (2015). Abrazar la diversidad: propuestas para una educación libre de acoso homofóbico y transfóbico. Instituto de la Mujer y para la Igualdad de Oportunidades.

Prat, M. y Camacho-Miñano, M. J. (2018). La voz del futuro profesorado de Educación Primaria sobre sus experiencias previas en Educación Física: de los contextos de participación a los de exclusión. Profesorado. Revista de Currículum y Formación Del Profesorado, 22(3), 433–452. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i3.8010

Rich, A. (1996). Heterosexualidad obligatoria y existencia lesbiana. DUODA: Estudis de La Diferència Sexual, 10, 15–48.

Sánchez, M. (2019). Pedagogías queer. ¿Nos arriesgamos a hacer otra educación? Catarata.

Sanders, S. y López Medina, E. F. (2022). “Usualizar” la diversidad para superar los silencios del currículum en torno al género y la sexualidad. RELIES. Revista del Laboratorio Iberoamericano para el Estudio Sociohistórico de las Sexualidades, 7, 1-17. https://doi.org/10.46661/relies.6150

Sarramona, J. (1989). Fundamentos de educación. CEAC.

Seburn, T. (2021). How to write inclusive materials. ELT Teacher 2 Writer.

Sinclair, J. (1995). Corpus Typology: A Framework for Classification. En G. Melchers y B. Warren (Eds.), Studies in Anglistics (pp. 17–34). Almquist and Wiksell International.

Spencer, D. (2016). Gateway B2. Student’s Book (second edition). MacMillan Education.

Sunderland, J. (2015). Gender (Representation) in Foreign Language Textbooks. Avoiding Pitfalls and Moving On. En S. Mills y A. S. Mustapha (Eds.), Gender Representation in Learning Materials (pp. 19-34). Routledge.

Sunderland, J. y McGlashan, M. (2015). Heteronormativity in EFL textbooks and in two genres of children’s literature (Harry Potter and same-sex parent family picturebooks). Language Issues: The ESOL Journal, 26(2), 17–26.

Torres, J. (1998). El currículum oculto. Morata.

Vallance, E. (1989). Currículum oculto. En Enciclopedia Internacional de la Educación (Vol. 2, pp. 1051–1054). Ministerio de Educación y Ciencia y Vicens Vives.

Published

2022-04-29

How to Cite

López Medina, E. F. (2022). Visual evidence of cisheterosexism in Secondary Education. : The case of EFL textbooks. Revista Prisma Social, (37), 36–57. Retrieved from https://revistaprismasocial.es/article/view/4601