Process of critical and computational thinking in the learning of Mathematics in secondary education

Authors

Keywords:

Computational thinking, critical thinking, learning level, mathematical competence, secondary education.

Abstract

The COVID-19 pandemic has transformed the ways of teaching and learning mathematics in high school, leading to the implementation of new teaching strategies aimed at achieving meaningful learning in the area of mathematics, with the mediation of digital technology and other pedagogical resources of the 21st century. The objective of this work is to analyze and explain the incidence of critical and computational thinking in the learning of mathematical concepts and procedures in secondary school students. The research approach is mixed, combining qualitative and quantitative sources of information and perspectives of analysis; the design is non-experimental; the data collection instruments are: Likert-type questionnaire and cognitive test; the data analysis is carried out by means of descriptive statistics. The results of the work show a sustained development of critical and computational thinking in the students during the mathematics learning activities, expressed in the fluency in the handling of concepts and logical procedures in problem solving; statistically, there is a correlation between the level of learning achieved and the development of critical and computational thinking of 0.545 and 0.823, respectively. It is concluded that the computational and critical thinking developed by secondary school students significantly influences learning and the development of mathematical competencies, with implications in the level of satisfaction with their academic and personal achievements.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jesús Vilchez Guizado, Universidad Hermilio Valdizán de Huánuco

Docente

References

Adell, J. S., Llopis, M. A. N., Esteve, M. F. M., & Valdeolivas, N. M. G. (2019). El debate sobre el pensamiento computacional en educación. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), 171-186. http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.1.22303

Basogain, X., & Olmedo, M.E. (2020). Integración de Pensamiento Computacional en Educación Básica. Dos Experiencias Pedagógicas de Aprendizaje Colaborativo online. RED. Revista de Educación a Distancia, 63(20). http://dx.doi.org/10.6018/red.409481

Cabrera Delgado, J. M. (2017). Las Ciencias de la Computación en el currículo educativo. Avances en Supervisión Educativa, (27). https://doi.org/10.23824/ase.v0i27.584

Cangalaya, L. (2020). Habilidades del pensamiento crítico en estudiantes universitarios a través de la investigación. Revista Desde el Sur, 12(1), 141-153. 10.21142/DES-1201-2020-0009

Carrasco, J. (2018). Medición del desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes chilenos/as de Educación Superior. [Tesis de maestría, Universidad de Concepción, Chile]. http://repositorio.udec.cl/jspui/handle/11594/3062.

Castillo, R. (2020). El Pensamiento Crítico como competencia básica. Una propuesta de nuevos estándares pedagógicos. Ixtli. Revista Latinoamericana de Filosofía de la Educación. 7(14), 127-148. http://ixtli.org/revista/index.php/ixtli/article/view/138

Collazo, L. (2017). Avanzar en la educación para la sostenibilidad. Combinación de metodologías para trabajar el pensamiento crítico y autónomo, la reflexión y la capacidad de transformación del sistema. Revista IBERO AMERICANA de Educación, 73 (.), 131-154. https://doi.org/10.35362/rie730295

Coutinho, C. P. (2018). Metodologia de Investigação em Ciências Sociais e Humanas - Teoria e Prática. Edições Almedina.

Cummins, K. (25 de mayo de 2016). Cinco razones por las que el pensamiento computacional es una herramienta esencial para profesores y estudiantes. https://innovativeteachingideas.com/blog/five-reasons-why-computational-thinking-is-an-essential-tool-for-teachers-and-students

Cuny, J., Snyder, L., & Wing, J. M. (2010). Demystifying computational thinking for non-computer scientists. http://www.cs.cmu.edu/~CompThink/resources/TheLinkWing.pdf

Dainez, D., & Smolka, A. (2019). A função social da escola em discussão, sob a perspectiva da educação inclusiva. Educ. Pesqui, 45(.), 1-18. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201945187853

Denning, P.J. (2017). Puntos problemáticos restantes con el pensamiento computacional. Communications of the ACM, 60(6), 33-39. https://dl.acm.org/doi/10.1145/2998438

Facione, P. (2015). Pensamiento crítico ¿Qué es y por qué es importante? Researchgate.1-22.

https://www.researchgate.net/publication/237469559

Flick, U. (2015). El Diseño de Investigación Cualitativa. Ediciones Morata S.L. https://dpp2017blog.files.wordpress.com/2017/08/disec3b1o-de-la-investigacic3b3n-cualitativa.pdf

Friz, M., Panes, R., Salcedo, P., & Sanhueza, S. (2018). El proceso de enseñanza y aprendizaje de las Matemáticas. Concepciones de los futuros profesores del sur de Chile. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 59-68. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1455

García-Peñalvo, F. J. (2016). What computational thinking is. Journal of Information Technology Research, 9(3), v-viii. https://repositorio.grial.eu/bitstream/grial/679/1/CT.pdf

Guichot, V. (2013). La capacidad reflexiva, factor esencial de la identidad profesional del profesorado: Reflexiones en torno a las propuestas de John Dewey y Martha Nussbaum. Cuestiones Pedagógicas Revista de Ciencias de La Educación, (22), 183–202. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4514784

López-Ruiz, C., Flores-Flores, R., Galindo-Quispe, A., & Huayta-Franco, Y. (2021). Pensamiento crítico en estudiantes de educación superior: una revisión sistemática. Revista Innova Educación, 3(2), 374-385. https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.02.006

Mackay, R., Franco, D. E., & Villacis, P. W. (2018). El pensamiento crítico aplicado a la investigación. Universidad y Sociedad, 10(1), 336-342. http://rus.ucf.edu.cu/index.php/ru

Marín, E. (2020). Desarrollo del pensamiento computacional en estudiantes de ingenierías para la comprensión óptima de la matemática. [Tesis de Maestría, Universidad Nacional San Agustín de Arequipa]. https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/3268170?show=full

Matienzo, R. (2020). Evolución de la teoría del aprendizaje significativo y su aplicación en la educación superior. Dialektika: Revista De Investigación Filosófica Y Teoría Social, 2(3), 17-26. https://journal.dialektika.org/ojs/index.php/logos/article/view/15

MINEDU (2018). RV.N°178-2018-MINEDU. Lineamientos académicos generales para los IES y EESTP. http://www.minedu.gob.pe/ley-de-institutos/pdf/lineamientos-academicos-generales-2018.PDF

Núñez, A., Gallardo, M., Aliaga, A., & Díaz, J. (2020). Estrategias didácticas en el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes de educación básica. Revista Eleuthera, 22(2), 31-50. https://doi.org/10.17151/eleu.2020.22.2.3.

OCDE (2003). The PISA 2003 Assessment Framework. Mathematics, Reading, Science and Problem Solving Knowledge and Skills. OCDE. https://www.oecd.org/education/school/programmefo rinternationalstudentassessmentpisa/33694881.pdf

Ortega, B. (2017). Pensamiento computacional y resolución de problemas. [Tesis doctoral en la Universidad Autónoma de Madrid]. https://repositorio.uam.es/handle/10486/683810

Ossa-Cornejo, C., Palma-Luengo, M., Martín, N., & Díaz-Larenas, C. (2018). Evaluación del pensamiento crítico y científico en estudiantes de pedagogía de una universidad chilena. Revista Electrónica Educare, 22(2), 1–18. https://doi.org/10.15359/ree.22-2.12

Paul, R., & Elder, L. (2005). Estándares de Competencia para el pensamiento Crítico. Fundación para el Pensamiento Crítico. https://www.criticalthinking.org/resources/PDF/SPComp_Standards.pdf

Plancarte, P. A. (2017). Inclusión educativa y cultura inclusiva. Revista de Educación Inclusiva, 10(2), 213-226. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6545223

Polanco, N., Ferrer, S., & Fernández, M. (2021). Aproximación a una definición de pensamiento computacional. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 55-76. http://dx.doi.org/10.5944/ried.24.1.27419

Robles, P. (2019). La formación del pensamiento crítico: habilidades básicas, características y modelos de aplicación en contextos innovadores. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 4(2), 13-24. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/article/view/1725

Sarmiento, M. (2016). Análisis de experiencias y estrategias educativas con TIC para el desarrollo del pensamiento computacional en estudiantes de secundaria y primeros años de universidad en Iberoamérica. [trabajo de especialización, Universidad Nacional de La Plata]. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/60186

Shute, V., Dun, C., & Asbell-Clarke, J. (2017). Demystifying computational thinking. Educational Research Review, 22, 142-158. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2017.09.003

Vendrell, M., & Rodríguez, J. (2020). Pensamiento crítico: Conceptualización y relevancia en el seno de la educación superior. Revista de la Educación Superior, 49(9), 9–25. https://doi.org/10.36857/resu.2020.194.1121

Wing, J. M. (2006). Computational Thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33–35. https://www.cs.cmu.edu/~15110-s13/Wing06-ct.pdf

Zapotecatl, J. L. (2018). Introducción al pensamiento computacional: conceptos básicos para todos. Academia Mexicana de Computación, A. C.

Published

2023-04-29

How to Cite

Ramón Ortiz, J. Ángela, & Vilchez Guizado, J. (2023). Process of critical and computational thinking in the learning of Mathematics in secondary education. Revista Prisma Social, (41), 194–211. Retrieved from https://revistaprismasocial.es/article/view/4776