Process of critical and computational thinking in the learning of Mathematics in secondary education
Keywords:
Computational thinking, critical thinking, learning level, mathematical competence, secondary education.Abstract
The COVID-19 pandemic has transformed the ways of teaching and learning mathematics in high school, leading to the implementation of new teaching strategies aimed at achieving meaningful learning in the area of mathematics, with the mediation of digital technology and other pedagogical resources of the 21st century. The objective of this work is to analyze and explain the incidence of critical and computational thinking in the learning of mathematical concepts and procedures in secondary school students. The research approach is mixed, combining qualitative and quantitative sources of information and perspectives of analysis; the design is non-experimental; the data collection instruments are: Likert-type questionnaire and cognitive test; the data analysis is carried out by means of descriptive statistics. The results of the work show a sustained development of critical and computational thinking in the students during the mathematics learning activities, expressed in the fluency in the handling of concepts and logical procedures in problem solving; statistically, there is a correlation between the level of learning achieved and the development of critical and computational thinking of 0.545 and 0.823, respectively. It is concluded that the computational and critical thinking developed by secondary school students significantly influences learning and the development of mathematical competencies, with implications in the level of satisfaction with their academic and personal achievements.
Downloads
References
Adell, J. S., Llopis, M. A. N., Esteve, M. F. M., & Valdeolivas, N. M. G. (2019). El debate sobre el pensamiento computacional en educación. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), 171-186. http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.1.22303
Basogain, X., & Olmedo, M.E. (2020). Integración de Pensamiento Computacional en Educación Básica. Dos Experiencias Pedagógicas de Aprendizaje Colaborativo online. RED. Revista de Educación a Distancia, 63(20). http://dx.doi.org/10.6018/red.409481
Cabrera Delgado, J. M. (2017). Las Ciencias de la Computación en el currículo educativo. Avances en Supervisión Educativa, (27). https://doi.org/10.23824/ase.v0i27.584
Cangalaya, L. (2020). Habilidades del pensamiento crítico en estudiantes universitarios a través de la investigación. Revista Desde el Sur, 12(1), 141-153. 10.21142/DES-1201-2020-0009
Carrasco, J. (2018). Medición del desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes chilenos/as de Educación Superior. [Tesis de maestría, Universidad de Concepción, Chile]. http://repositorio.udec.cl/jspui/handle/11594/3062.
Castillo, R. (2020). El Pensamiento Crítico como competencia básica. Una propuesta de nuevos estándares pedagógicos. Ixtli. Revista Latinoamericana de Filosofía de la Educación. 7(14), 127-148. http://ixtli.org/revista/index.php/ixtli/article/view/138
Collazo, L. (2017). Avanzar en la educación para la sostenibilidad. Combinación de metodologías para trabajar el pensamiento crítico y autónomo, la reflexión y la capacidad de transformación del sistema. Revista IBERO AMERICANA de Educación, 73 (.), 131-154. https://doi.org/10.35362/rie730295
Coutinho, C. P. (2018). Metodologia de Investigação em Ciências Sociais e Humanas - Teoria e Prática. Edições Almedina.
Cummins, K. (25 de mayo de 2016). Cinco razones por las que el pensamiento computacional es una herramienta esencial para profesores y estudiantes. https://innovativeteachingideas.com/blog/five-reasons-why-computational-thinking-is-an-essential-tool-for-teachers-and-students
Cuny, J., Snyder, L., & Wing, J. M. (2010). Demystifying computational thinking for non-computer scientists. http://www.cs.cmu.edu/~CompThink/resources/TheLinkWing.pdf
Dainez, D., & Smolka, A. (2019). A função social da escola em discussão, sob a perspectiva da educação inclusiva. Educ. Pesqui, 45(.), 1-18. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201945187853
Denning, P.J. (2017). Puntos problemáticos restantes con el pensamiento computacional. Communications of the ACM, 60(6), 33-39. https://dl.acm.org/doi/10.1145/2998438
Facione, P. (2015). Pensamiento crítico ¿Qué es y por qué es importante? Researchgate.1-22.
https://www.researchgate.net/publication/237469559
Flick, U. (2015). El Diseño de Investigación Cualitativa. Ediciones Morata S.L. https://dpp2017blog.files.wordpress.com/2017/08/disec3b1o-de-la-investigacic3b3n-cualitativa.pdf
Friz, M., Panes, R., Salcedo, P., & Sanhueza, S. (2018). El proceso de enseñanza y aprendizaje de las Matemáticas. Concepciones de los futuros profesores del sur de Chile. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 59-68. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1455
García-Peñalvo, F. J. (2016). What computational thinking is. Journal of Information Technology Research, 9(3), v-viii. https://repositorio.grial.eu/bitstream/grial/679/1/CT.pdf
Guichot, V. (2013). La capacidad reflexiva, factor esencial de la identidad profesional del profesorado: Reflexiones en torno a las propuestas de John Dewey y Martha Nussbaum. Cuestiones Pedagógicas Revista de Ciencias de La Educación, (22), 183–202. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4514784
López-Ruiz, C., Flores-Flores, R., Galindo-Quispe, A., & Huayta-Franco, Y. (2021). Pensamiento crítico en estudiantes de educación superior: una revisión sistemática. Revista Innova Educación, 3(2), 374-385. https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.02.006
Mackay, R., Franco, D. E., & Villacis, P. W. (2018). El pensamiento crítico aplicado a la investigación. Universidad y Sociedad, 10(1), 336-342. http://rus.ucf.edu.cu/index.php/ru
Marín, E. (2020). Desarrollo del pensamiento computacional en estudiantes de ingenierías para la comprensión óptima de la matemática. [Tesis de Maestría, Universidad Nacional San Agustín de Arequipa]. https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/3268170?show=full
Matienzo, R. (2020). Evolución de la teoría del aprendizaje significativo y su aplicación en la educación superior. Dialektika: Revista De Investigación Filosófica Y Teoría Social, 2(3), 17-26. https://journal.dialektika.org/ojs/index.php/logos/article/view/15
MINEDU (2018). RV.N°178-2018-MINEDU. Lineamientos académicos generales para los IES y EESTP. http://www.minedu.gob.pe/ley-de-institutos/pdf/lineamientos-academicos-generales-2018.PDF
Núñez, A., Gallardo, M., Aliaga, A., & Díaz, J. (2020). Estrategias didácticas en el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes de educación básica. Revista Eleuthera, 22(2), 31-50. https://doi.org/10.17151/eleu.2020.22.2.3.
OCDE (2003). The PISA 2003 Assessment Framework. Mathematics, Reading, Science and Problem Solving Knowledge and Skills. OCDE. https://www.oecd.org/education/school/programmefo rinternationalstudentassessmentpisa/33694881.pdf
Ortega, B. (2017). Pensamiento computacional y resolución de problemas. [Tesis doctoral en la Universidad Autónoma de Madrid]. https://repositorio.uam.es/handle/10486/683810
Ossa-Cornejo, C., Palma-Luengo, M., Martín, N., & Díaz-Larenas, C. (2018). Evaluación del pensamiento crítico y científico en estudiantes de pedagogía de una universidad chilena. Revista Electrónica Educare, 22(2), 1–18. https://doi.org/10.15359/ree.22-2.12
Paul, R., & Elder, L. (2005). Estándares de Competencia para el pensamiento Crítico. Fundación para el Pensamiento Crítico. https://www.criticalthinking.org/resources/PDF/SPComp_Standards.pdf
Plancarte, P. A. (2017). Inclusión educativa y cultura inclusiva. Revista de Educación Inclusiva, 10(2), 213-226. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6545223
Polanco, N., Ferrer, S., & Fernández, M. (2021). Aproximación a una definición de pensamiento computacional. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 55-76. http://dx.doi.org/10.5944/ried.24.1.27419
Robles, P. (2019). La formación del pensamiento crítico: habilidades básicas, características y modelos de aplicación en contextos innovadores. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 4(2), 13-24. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/article/view/1725
Sarmiento, M. (2016). Análisis de experiencias y estrategias educativas con TIC para el desarrollo del pensamiento computacional en estudiantes de secundaria y primeros años de universidad en Iberoamérica. [trabajo de especialización, Universidad Nacional de La Plata]. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/60186
Shute, V., Dun, C., & Asbell-Clarke, J. (2017). Demystifying computational thinking. Educational Research Review, 22, 142-158. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2017.09.003
Vendrell, M., & Rodríguez, J. (2020). Pensamiento crítico: Conceptualización y relevancia en el seno de la educación superior. Revista de la Educación Superior, 49(9), 9–25. https://doi.org/10.36857/resu.2020.194.1121
Wing, J. M. (2006). Computational Thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33–35. https://www.cs.cmu.edu/~15110-s13/Wing06-ct.pdf
Zapotecatl, J. L. (2018). Introducción al pensamiento computacional: conceptos básicos para todos. Academia Mexicana de Computación, A. C.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Prisma Social

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
-
Authors retain copyright.
-
Authors transfer to the journal the right of first publication. The journal also owns the publishing rights.
-
All published contents are governed by an Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Access the informative version and legal text of the license. By virtue of this, third parties are allowed to use what is published as long as they mention the authorship of the work and the first publication in this journal. If you transform the material, you may not distribute the modified work. -
Authors may make other independent and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), following the publication of, and referencing the journal, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).











