Participatory and transformative research and action based on driving groups
Keywords:
Citizen participation; social participation; participatory methodologies, driving groups; participatory action research; socio-praxisAbstract
Participatory processes, practices and methodologies have reached an important level of presence, compared to past decades, in the social, academic, research and political spheres. Different aspects of social and citizen participation have been addressed and analysed, but the driving forces are not sufficiently conceptualised, defined, evaluated and categorised. Therefore, this article focuses on such a figure in order to dimension it within a broad participatory process. The emphasis is usually placed more on the application of group dynamics and qualitative or, to a lesser extent, participatory techniques, where the role of the "expert" (technical and/or academic) continues to be more important than the role assumed by the citizenry, especially the unorganised. Based on the analysis of five case studies developed over the last two decades, in which the authors have participated and which are considered revealing, an assessment and exploration is made of the figure of the driving group, what it is and what it is for, how it is integrated into a participatory process and what results it produces.
Downloads
References
Ahedo Gurrutxaga, I. (2021). Más allá de los márgenes del neoliberalismo: fundamentos biológicos y neurológicos de la investigación-acción. IJAR–Revista Internacional de Investigación Acción, 17(2), 115-137. https://www.budrich-journals.de/index.php/ijar/article/view/37801
Austin, J. R. (2003). Transactive memory in organizational groups: The effects of content, consensus, specialization, and accuracy on group performance. Journal of Applied Psychology, 88, 866-878. https://www.researchgate.net/publication/9075175_Transactive_Memory_in_Organizational_Groups_The_Effects_of_Content_Consensus_Specialization_and_Accuracy_on_Group_Performance
Azorín, F. y Sánchez Crespo, J.L. (1986). Métodos y aplicaciones de muestreo. Alianza.
Azulai, A. (2021). Are grounded theory and action research compatible? Considerations for methodological triangulation. Canadian Journal of Action Research, 21(2), 4-24. https://doi.org/10.33524/cjar.v21i2.485
Basagoiti, M. y Bru, P. (2000). “Mira quién habla”. El trabajo con grupos en la IAP. En T.R. Villasante; Montañés, M. y Martí, J. (coords.), La investigación social participativa, 125-142. El Viejo Topo. https://studylib.es/doc/6732784/-mira-quien-habla-.—el-trabajo-con-grupos-en-la-iap-1
Canto, J. M. (2000). Dinámica de grupos. Aspectos técnicos, ámbitos de intervención y fundamentos teóricos. Ediciones Aljibe.
Cembranos, F. y Medina, J. A. (2003). Grupos inteligentes. Popular.
CIMAS (VV.AA.) (2015). Metodologías participativas: sociopraxis para la creatividad social. Dextra Editorial.
Chambers, R. (1983). Rural Development. Putting The Last First. Longman.
Chevalier, J. & Buckles, D. (2019). Handbook for Participatory Action Research, planning and evaluation. SAS2 Dialogue. https://www.betterevaluation.org/sites/default/files/Toolkit_En_March7_2013-S.pdf
Cota, A. S.; Álvarez Veinguer, A.; Olmos Alcaraz, A.; Sebastiani, L.; García Soto, R. y Fernández Alberdi, B. (2017). La construcción de comunes en la lucha por la vivienda: etnografía colaborativa junto al colectivo Stop Desahucios 15M Granada y la PAH de Barcelona, 119-136. En: VV.AA., Rebeldías en común. Sobre comunales, nuevos comunes y economías cooperativas. Libros en Acción (Cartografías del vivir; 7). http://hdl.handle.net/10481/47253
Denzau, A. & North, D. (1994). Shared Mental Models: Ideologies and Institutions. Kyklos, 47(1), 3-31.https://doi.org/10.1111/j.1467-6435.1994.tb02246.x
Fals Borda, O. (1970). Ciencia propia y colonialismo intelectual. Nuestro Tiempo.
Fals Borda, O. y Rodríguez Brandao, C. (1986). Investigación participativa. Instituto del Hombre.
Fernández-Martínez, J.L.; García-Espín, P.y Jiménez-Sánchez, M. (2020). Frustración participativa: el efecto cultural no deseado de las innovaciones democráticas locales. Administración y Sociedad, 52(5), 718–748. https://doi.org/10.1177/0095399719833628
Freire, P. (1967). La educación como práctica de la libertad. Paz e Terra.
Galtung, J. (2004). Trascender y transformar: una introducción al trabajo de conflictos. UNAM-Quimera.
Ganuza, E. y Mendiharat, A. (2020). La democracia es posible. Sorteo cívico y deliberación para rescatar el poder de la ciudadanía. Consonni.
García Borrego, I. (2006). El método cualitativo aplicado a la investigación medioambiental: grupos de discusión y entrevistas. En L. Camarero (coord.), Medio Ambiente y Sociedad. Thomson.
García-Jaramillo, L. y Palacio-Jaramillo, J.I. (2022). Participación ciudadana en procesos de gobernanza regulatoria local. Análisis de la construcción normativa en la Alcaldía de Medellín (Colombia) (2017-2018). Revista Derecho del Estado (51), 103-135. https://doi.org/10.18601/01229893.n51.04
Granovetter (2000). La fuerza de los vínculos débiles. En Análisis de Redes Sociales. Monográfico de Política y Sociedad, 33. UCM. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=154588
Greenwood, D. J., & Levin, M. (1998). Action research, science, and the co-optation of social research. Studies in cultures, organizations and societies, 4(2), 237-261. https://scirp.org/reference/referencespapers.aspx?referenceid=1773272
Guattari, F; Lapassade, G.; Lourau, R.; Mendel, G.; Ardoino, J.; Dubost, J.; Levy, A. y Mier Garza, R. (1981). La intervención institucional. Folios Ediciones.
Hackman, J.R. & Morris, C.G. (1975). Group tasks, group interaction process, and group performance: a review and proposed integration. In L. Berkowitz (Ed.), Advances in Experimental Social Psychology, 8, 45-49. Academic Press.
Haraway, D. (1991). Simians, Cyborgs and Women. Routledge.
Hare, A. P. (1976). Handbook of Small Group Research. The Free Press.
Homans, G. C. (1950), The Human Group. Harcourt, Brace & Co.
Ilgen, D. R.; Hollenbeck, J. R.; Johnson, M. & Jundt, D. (2005). Teams in organizations: From I-P-O models to IMOI models. Annual Review of Psychology, 56, 517-544. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.56.091103.070250
Jaime Ruiz, E.D. (ed.) (2020). Actores sociales, acciones colectivas y transformación social. USTA.
Ibáñez, J. (1986): Del algoritmo al sujeto. Perspectivas de la investigación social. Siglo XXI.
— (1990). Nuevos avances en la investigación social: la investigación social de segundo orden. Suplemento de Anthropos, Nº 22.
Kozlowski, S. W. J.; Gully, S. M.; Nason, E. R. & Smith, E.M. (1999). Developing adaptative teams: A theory of compilation and performance across levels and time. In D. R. Ilgen y E. D. Pulatos (Eds.), The Changing Nature of Work and Performance: Implications for Staffing, Personnel Actions, and Development. Jossey-Bass.
Kropotkin, P. (1902). Mutual Aid: A Factor of Evolution. Heinemann.
Lenette, C. (2022). Participatory Action Research. Ethics and Decolonization. Oxford University Press.
Lewin, K. (1951). Field theory in social science: selected theoretical papers (Edited by Dorwin Cartwright). Harper & Row.
López de Ceballos, P. (1993). La IAP: un enfoque integral. Documentación Social, 92, 71-78.
Marchioni, M. (2006). Democracia participativa y crisis de la política. La experiencia de los planes comunitarios. Cuadernos de Trabajo Social , 19, 213-224.
Matus, C. (1987). Política, Planificación y Gobierno. Fundación ALTADIR, Instituto Latinoamericano y del Caribe de Planificación Económica y Social.
McGrath, J.E. (1964). Social Psychology: A Brief Introduction. Holt, Rinehart & Winston.
Montañés. M. (2009). Metodología y Técnica participativa (Teoría y práctica de una estrategia de investigación participativa). Universitat Oberta de Catalunya.
Noboa, A. (2019). Caminos de confluencias entre el pensamiento complejo y la Investigación Acción Participativa en Latinoamérica. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social, 9(17), 50-68. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7879346
Paño Yáñez, P. (2022). Etnografías críticas de acción participativa. Propuesta por la confluencia de la etnografía y las metodologías de investigación acción participativa. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 12(2), e114. https:// doi.org/10.24215/18537863e114
Pichon-Rivière, E. (1970). Del psicoanálisis a la psicología social. Galerna. 2 vol.
— (1985). El proceso creador. Nueva Visión.
Rappaport, J. (2007). Más allá de la escritura: la epistemología de la etnografía en colaboración. Revista Colombiana de Antropología, 43, 197-229. https://revistas.icanh.gov.co/index.php/rca/article/view/1108
Rico, R.; Alcover, C.M., y Tabernero, C. (2010). Efectividad de los Equipos de Trabajo: una Revisión de la última década de investigación (1999-2009). Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 26(1), 47-71. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1576-59622010000100004&lng=es&tlng=es
Rodríguez, C. y Jara-Iñiguez, I. (2020). El proceso de presupuesto participativo ¿adhesión o decepción ciudadana? Caso: Gobierno Autónomo Descentralizado de la Concordia. Revista Española de la Transparencia, 11, 267-292. https:// doi.org/10.51915/ret.108
Smith, J.; Flowers, P. & Michael, L. (2009). Interpretative phenomenological analysis: Theory, method and research. Sage. https://www.researchgate.net/publication/221670349_Interpretative_Phenomenological_Analysis_Theory_Method_and_Research
Smith, J. y Shinebourne, P. (2012). Análisis fenomenológico interpretativo. En H. Cooper (Ed.), Manual APA de Métodos de Investigación en Psicología. Asociación Americana de Psicología.
Stake, R.R. (1999). Investigación con estudio de casos. Ediciones Morata.
Suárez, M. (2021). Teoría y práctica de las metodologías participativas. Análisis de su utilización para la elaboración de agendas de desarrollo territorial en Uruguay. De Prácticas y Discursos, Cuadernos de Ciencias Sociales, 10(15). https://revistas.unne.edu.ar/index.php/dpd/article/view/4818
Villasante, T.R. (2006). Desbordes creativos. Estilos y estrategias para la transformación social. La Catarata.
— (2014). Redes de vida desbordantes. Fundamentos para el cambio de la vida cotidiana (capítulo 6). La Catarata.
— (2017) Democracias transformadoras. Experiencias emergentes y alternativas desde los comunes (capítulo 7). El Viejo Topo.
Wood, L. (2020). Participatory action learning and action research: Theory, practice and process. Routledge.
Zambrano Constanzo, A.; Henríquez Fernández, D. y Saldías Alarcón, A. (2021). Evaluación participativa de la dinámica psicosocial comunitaria desde la perspectiva del fortalecimiento comunitario. Psicoperspectivas, 20(2), 5-17. https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol20-issue2-fulltext-2210
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Prisma Social

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
-
Authors retain copyright.
-
Authors transfer to the journal the right of first publication. The journal also owns the publishing rights.
-
All published contents are governed by an Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Access the informative version and legal text of the license. By virtue of this, third parties are allowed to use what is published as long as they mention the authorship of the work and the first publication in this journal. If you transform the material, you may not distribute the modified work. -
Authors may make other independent and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), following the publication of, and referencing the journal, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).











