Literary and environmental education with non-fiction picture books

Strategies that facilitate cognitive and emotional responses

Authors

  • Rubén Cristóbal Hornillos Universidad de Zaragoza https://orcid.org/0000-0002-1354-6956
  • Diana Muela Bermejo Universidad de Zaragoza
  • José Antonio Escrig Aparicio Universidad de Zaragoza

Keywords:

literary education; environmental education; eco-literature; nonfiction picture books; teaching strategies

Abstract

This paper analyzes the textual and graphic discursive keys of two non-fiction picture books focused on nature from the award-winning collection “Los ciclos del universo”, by Zahori Books. Infinito (2020) and Opposites (2021) present similar proposals that allow cognitive and emotional factors. This proposal develops a case study of a didactic intervention that combines dialogue strategies (Tough, 1976) with active methodologies strategies (Goodwin et al., 2019) to promote sustainable literary and environmental education in line with the Agenda 2030 and the SDGs facilitating both cognitive and emotional responses. This research also constitutes a cycle of broader research, which included a previous study (Cristóbal and Sanjuán, 2023) and which is being continued during the year 2024 with a mixed methodology research in two classrooms with two others later books from the same collection. This cycle has allowed us to confirm the adequacy of these works both from a cognitive and emotional point of view. Likewise, a progressive assimilation, both cognitive and emotional, has been observed and an improvement in the response between the two phases of this proposal when it comes to differentiating between facts, questions, feelings and personal connections.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Caamaño, M. J. (2017). Educación literaria y educación ambiental: posibilidades de conexión a través del agua en la literatura infantil y juvenil gallega, Revista AGALI Journal, 7, 9-26

Campos-F.-Fígares, M., y García-Rivera, G. (2017). Aproximación a la ecocrítica y la ecoliteratura: literatura juvenil clásica e imaginarios del agua. Ocnos, 16(2), 95-106. http://dx.doi.org/10.18239/ocnos_2017.16.2.1511

Craik. M. & Lockhart R. S. (1972). Levels of Processing: A Framework for Memory Research. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 11, 671-684.

Cristóbal, R. y Sanjuán, M. (2023). Análisis de los procesos emocionales y atencionales en obras de no-ficción sobre la naturaleza: Con Calma e Infinito. En M. Becerra Quero (Eds.). La educación lectora: ciencia para la sociedad (pp. 109-139). Octaedro.

Cristóbal, R., Sanjuán, M. y Villar, E. M (2023). Análisis y evaluación de una estrategia didáctica para la explotación de libros álbum de no-ficción en Educación Primaria. Estudios ?ambda Teoría y práctica de la didáctica en lengua y literatura. Vol. 8 (1), 17-43. https://doi.org/10.36799/el.v8i1.129

Escrig, J. A. (2023). Reseña de Leer para un mundo mejor. Literatura Infantil y Juvenil y Objetivos de Desarrollo Sostenible. Ondina/Ondine. Revista de Literatura Comparada Infantil y Juvenil. Investigación en Educación, 9, 268 – 273

Balça, A. y Azevedo, F. (2017). Os primórdios da relação entre literatura para a infância e ambiente em Portugal. Textura, 39, 19-34.

Elliott, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción. Morata.

García, J. (2017). Ecocrítica, ecologismo y educación literaria: una relación problemática. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 90, 79-90.

Goga, N. Guanio-Uluru, L., Oddrun Halas, B. y Nyrnes, A. (2018). Ecocritical perspectives on children’s texts and cultures. Palgrave Macmillan.

Goodwin, B., Silver, H. F., Kreisman. S. y Perini, M. J. (2019). Tools for Igniting Curiosity: Classroom-Ready Techniques for Increasing Engagement and Inspiring the Love of Learning. Silver Strong & Associates.

Gordon, T. (1974). T.E.T.: Teacher Effectiveness Training. Fodor's Travel Publications.

García Única, J. (2017). Ecocrítica, ecologismo y educación literaria: una relación problemática. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 90, 79-90.

Hartsfield, D. E. (2021) “Not Just For Us Nerds”: Examining Elementary Teachers' Perspectives of Contemporary Children's Nonfiction. International Journal of Research in Education and Science, 7 (1), 1-26. https://www.ijres.net/index.php/ijres/article/view/1786

Kesler, T. (2012). Evoking the World of Poetic Nonfiction Picture Books. Children's Literature in Education, 43, 338-354. https://www.researchgate.net/publication/257547840_Evoking_the_World_of_Poetic_Nonfiction_Picture_Books

Karlsen, G. (2018). Aesthetic Appreciation in Nature and Literature. En N. Goga, B. O. Hallås, L. Guanio-Uluru y A. Nyrnes (Eds.). Ecocritical Perspectives on Children’s Texts and Cultures (pp. 41-56). Palgrave-Macmillan.

Kuhn, K. E.; Rausch, C. M.; McCarthy, T. G.; Montgomery, S. E., & Rule, A. C. (2017) Utilizing Nonfiction Texts to Enhance Reading Comprehension and Vocabulary in Primary Grades. Early Childhood Education Journal, 45(2), 285-296. https://www.deepdyve.com/lp/springer-journals/utilizing-nonfiction-texts-to-enhance-reading-comprehension-and-zqgO5FbB0B

Latorre, A. (2003). La investigación acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Graó.

Lledó, E. (2018). Sobre la educación. La necesidad de la literatura y la vigencia de la filosofía (versión Kindle). Editorial Taurus

Martos, E. (2023). Tendencias emergentes en la Literatura Infantil y Juvenil: las corrientes ecológicas y su vinculación con los ODS. En Bermejo, Encinas y Ibarluzea (coord.) Leer para un mundo mejor. Literatura infantil y juvenil y objetivos de desarrollo sostenible (pp. 17-34). Tirant lo Blanch.

Quiles, M. C. y Sánchez, R. (2017). Educación medioambiental a través de la LIJ Claves para la formación del profesorado en los grados de magisterio, Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 90, 65-77.

Sanjuán, M. (2013). La dimensión emocional en la educación literaria. Prensas Universitarias de Zaragoza.

Sanjuán, M., Manrique, N. y Tabernero, R (2022). Instruir deleitando con libros ilustrados de no ficción en el aula de Educación Infantil. En Asiáin, Alfredo y López, María Victoria (coords.), Multimodalidad y didáctica de las literaturas, 131-153. Graó.

Silver, H. F., Strong, W. y Perini, M. J (2007). The Strategic Teacher. Pearson.

Simons, H. (2011) El estudio de caso: Teoría y práctica. Morata

Strong R. W., Silver, H. F., Perini, M. J. & Tuculescu, G. M. (2003). Boredom and its opposite. Educational Leadership, 61 (1), 24-29.

Tabernero, R. (2019). Descubriendo lo oculto: el espacio del lector en los libros de solapas. En Tabernero, R. (ed.). El objeto libro en el universo infantil. La materialidad en la construcción del discurso (pp. 73-85). PUZ.

Tabernero, R. (coord.) (2022). Leer por curiosidad. Los libros de no ficción en la formación de lectores. Grao.

Tough, J. (1976). Listening to children talking: a guide to the appraisal of children's use of language. Ward Lock Educational.

Tough, J. (1977). Talking and Learning. Schools Council Communication Skills in Early Childhood Project. Ward Lock Educational.

Wolcott, H. F. (1994), Transforming Qualitative Data: Description, Analysis and Interpretation, Sage.

Zahorí (2021). Entrevista a las autoras: “Los niños y las niñas son los grandes filósofos de la sociedad”. https://zahorideideas.com/wp-content/uploads/2021/07/Entrevista-Sole-M-Cabassa-ES-def-OK.pdf

Published

2024-10-31

How to Cite

Cristóbal Hornillos , R. ., Muela Bermejo, D., & Escrig Aparicio , J. A. . (2024). Literary and environmental education with non-fiction picture books: Strategies that facilitate cognitive and emotional responses. Revista Prisma Social, (47), 200–218. Retrieved from https://revistaprismasocial.es/article/view/5394