Conceptions in initial teacher education

SDGs and non-fiction picture books

Authors

Keywords:

educational policy, initial training, informational books, Agenda 2030, reader training

Abstract

The inclusion of Agenda 2023 in higher education has urged universities to include competencies in their training programs for environmental and sustainability awareness. Thus, the main objective is to know the beliefs of future teachers regarding the integration of the Sustainable Development Goals (SDGs) in classroom practices and non-fiction picture books as an educational resource that addresses "more complex, diverse and current issues that concern the society of the 21st century" (Sampériz y Margarida, 2023, p. 135). The exploratory type of research adopted a non-probabilistic convenience sampling (n=176) among students of the degrees in Early Childhood Education and Primary Education of the University of Cadiz in their last years of initial training, using a questionnaire created ad hoc and with content validity based on Herández Nieto (2002). The results showed a great lack of knowledge regarding these issues, which justifies the need to develop teaching strategies in university education to address the proposals of Horizon 2030 from a critical and reflective view of reality.

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Author Biographies

Manuel Francisco Romero Oliva, Universidad de Cádiz

Manuel Francisco Romero Oliva, Profesor Titular de Universidad y perteneciente al grupo de investigación  HUM1041Investigación e Innovación educativa en Didáctica de la Lengua y la Literatura. Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Cádiz, Avda. República Saharaui s/n Campus de Puerto Real 11519 Puerto Real (Cádiz) Dirección postal. manuelfrancisco.romero@uca.es. Destaca la pertenencia al proyecto I+D+i PID2021-126392OB-I00 “Lecturas no ficcionales para la integración de ciudadanas y ciudadanos críticos en el nuevo ecosistema cultural” (LENFICEC).

Blanca Florido Zarazaga, Universidad de Cádiz

Blanca Florido Zarazaga, Profesora Sustituta Interina  y perteneciente al grupo de investigación  HUM1041 Investigación e Innovación educativa en Didáctica de la Lengua y la Literatura. Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Cádiz, Avda. República Saharaui s/n Campus de Puerto Real 11519 Puerto Real (Cádiz) Dirección postal. blanca.florido@uca.es . Las líneas de investigación actualmente están relacionadas con los libros ilustrados de no ficción, los ODS y las nubetecas.

Hugo Heredia Ponce, Universidad de Cádiz

Hugo Heredia Ponce, Profesora Ayudante Doctor  y perteneciente al grupo de investigación  HUM1041 Investigación e Innovación educativa en Didáctica de la Lengua y la Literatura. Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Cádiz, Avda. República Saharaui s/n Campus de Puerto Real 11519 Puerto Real (Cádiz) Dirección postal. hugo.heredia@uca.es . Mis líneas de investigación son los libros ilustrados de no ficción, la promoción a la lectura y el uso de las tecnologías en el ámbito de la Didáctica de la Lengua y la Literatura. Destaca la pertenencia al proyecto I+D+i PID2021-126392OB-I00 “Lecturas no ficcionales para la integración de ciudadanas y ciudadanos críticos en el nuevo ecosistema cultural” (LENFICEC).

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Published

2024-04-30

How to Cite

Romero Oliva, M. F., Florido Zarazaga, B., & Heredia Ponce, H. (2024). Conceptions in initial teacher education: SDGs and non-fiction picture books. Revista Prisma Social, (45), 22–46. Retrieved from https://revistaprismasocial.es/article/view/5427