Cinema and social media: the impact of Instagram in the promotion of Spanish films

Authors

Keywords:

film promotion, Instagram, engagement, production companies, Spain, marketing, feature film

Abstract

Social media has transformed the way we communicate and consume content, and the film industry is no exception to these changes. Film production companies have embraced these platforms, using them to promote their productions. Instagram has become a key tool for Spanish production companies, allowing them to connect with audiences more directly. This study analyzes the film promotion strategies on Instagram employed by the production companies responsible for the 10 highest-grossing Spanish films of 2023. Through a quantitative analysis of 449 posts, variables such as content type and format, posting frequency, and generated engagement are examined. The results show that content type significantly influences the interactions obtained, with metatextual content being the most effective for generating likes and comments. The relationship between posting frequency and the promotion cycle of the films reveals that independent production companies tend to extend their campaigns over longer periods than media corporations. These findings reinforce the importance of content planning on social media to optimize the impact and visibility of film productions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Julieti-Sussi de Oliveira, Universidad de Sevilla

Profesora Substituta Interina, departamento de Periodismo II, Facultad de Comunicación, Universidad de Sevilla. Avda. Américo Vespucio S/N, La Cartuja, 41092, Sevilla, España. jdeoliveira@us.es. Sus principales líneas de investigación abarcan las industrias culturales, la comunicación y el poder y las redes sociales. Miembro del grupo de investigación Comunicación, Poder y Pensamiento crítico ante el cambio (ComPoder, SEJ 675), secretaria del  laboratorio de estudios en comunicación-  Ladecom. Investigadora visitante de las universidades Federal de Santa Catarina - UFSC y de la Universidad Feevale

Victoria García-Prieto, Universidad de Sevilla

Profesora Ayudante Doctora, departamento de Periodismo II, Facultad de Comunicación, Universidad de Sevilla. Avda. Américo Vespucio S/N, La Cartuja, 41092, Sevilla, España. vgarcia8@us.es. Sus principales líneas de investigación abarcan la accesibilidad audiovisual, el pluralismo mediático cultural y la representación mediática de la discapacidad. Miembro del grupo de investigación Medios, Políticas de Comunicación y Democracia en la Unión Europea (DemocMedia, SEJ528), de la red iberoamericana de investigadores Alfamed y del grupo Comunicar. Miembro del proyecto de investigación I+D ‘Yougrammers’ 2019-2022 (RTI2018-093303-B-I00). Investigadora visitante de las universidades de Cambridge, Westminster y NOVA de Lisboa.

References

Almeida, S., Ramires, A., & Marinho, J. (2022). Hashtags – a keystone of Instagram in the hotel digital strategy. An Iberian case study. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 24, 311 - 329. https://doi.org/10.1080/1528008X.2022.2050876

Barker, S. (2024, 5 de diciembre). 62 Influencer Marketing Statistics You Need to Know in 2024. https://acortar.link/8JuBje

Batlle Beltrán, M., & Doll, M. M. (2023). Evolución de las plataformas streaming versus salas de cine en España durante y posteriormente a la COVID 19. Dirección y Organización, (81), 39-51. https://doi.org/10.37610/dyo.v0i81.651

Bonilla-del-Río, M., Figuereo-Benítez, J. C., & García-Prieto, V. (2022). Influencers with physical disabilities on Instagram: Features, visibility and business collaboration. Profesional de la información, 31(6). https://doi.org/10.3145/epi.2022.nov.12

Celuch, K. (2021). Hashtag usage and user engagement on Instagram: the case of [hashtag]foodfestivals. Journal of Physical Education and Sport, 21 suppl. 2, 966–973. https://doi.org/10.7752/jpes.2021.s2120

Fernández-Rodríguez, C., Romero-Rodríguez, L. M., & Puebla-Martínez, B. (2023). Audiovisual content viewing practices and the psychosocial sentiment of political efficacy in younger audiences from Spain and Mexico. Revista de Comunicación, 22(2), 117-133. https://doi.org/10.26441/RC22.2-2023-3145

García Fernández, E. M. (Ed.) (2015). Marca e identidad del cine español: proyección nacional e internacional entre 1980 y 2014. Fragua.

Gauthier, P. (2018). Inmersion, social media and transmedia storytelling: the “inclusive” mode of reception. Comunicación y medios, 37, 11-23. http://dx.doi.org/10.5354/0719-1529.2018.46952

Gómez-Pérez, F. J., Castro-Higueras, A., & Pérez-Rufí, J. P. (2022). Producción cinematográfica de Netflix en España: políticas de comunicación y relaciones con la estructura de la producción de cine español. ZER: Revista De Estudios De Comunicación, 27(53), 145-164. https://doi.org/10.1387/zer.23784

ICAA (2024). Boletín informativo: películas, recaudación, espectadores 2023. https://acortar.link/T56jwR

Juhász, S., Tóth, G., & Lengyel, B. (2020). Brokering the core and the periphery: Creative success and collaboration networks in the film industry. PLoS ONE, 15. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0229436

Krauss, J., Nann, S., Simon, D., Fischbach, K., & Gloor, P. (2008). Predicting Movie Success and Academy Awards through Sentiment and Social Network Analysis. ECIS 2008 Proceedings. https://acortar.link/STYz1G

Li, M. (2024). Analysis Of Social Media Promotion and Marketing Strategies for Disney Movies: A Case Study on Zootopia & Frozen 2. Highlights in Business, Economics and Management, 41, 171-178. https://doi.org/10.54097/4ngbjg57

López-Ferrer, M., Perruchas, F., Sanchez-Barrioluengo, M., & Escoto-Simó, N. (2014). Las redes sociales en la industria cinematográfica española: ¿existe relación entre la posición en la red y el reconocimiento social obtenido? REDES - Revista hispana para el análisis de redes sociales, 25(2), 61-85.

Martín-Quevedo, J., Fernández-Gómez, E., & Segado-Boj, F. (2021). La estrategia promocional de Netflix y HBO en Instagram en un escenario de competencia. Análisis de sus perfiles en España y en EE. UU. Obra Digital, (20). https://doi.org/10.25029/od.2021.290.20

Mas, J. M., Carrero, O., & Fernández-Lores, S. (2024). Influencers y peers en la comunicación sexualizada en Instragram. ¿Influye el género del receptor, en el nivel de engagement de esta comunicación? Comunicación y Hombre, (20), 127-148. https://doi.org/10.32466/eufv-cyh.2024.20.789.127-148

Mena Roa, M. (2023, 11 de agosto). Netflix y Prime Video, las plataformas de streaming preferidas en España. Statista. https://acortar.link/Jr6OXA

Monterde, J. E. (2019). La producción cinematográfica. Elementos para la reflexión. En C. F. Heredero (Ed.), Industria del cine y el audiovisual en España. Estado de la cuestión. 2015-2018 (pp. 23-114). Festival de Cine de Málaga e Iniciativas Audiovisuales.

Neira, E. (2015). Las redes sociales en la promoción cinematográfica. En J. Herbera, R. Linares, & E. Neira (Coord.), Marketing cinematográfico: cómo promocionar una película en el entorno digital (pp. 109-177). Editorial UOC.

Noriega, M. (2017). Posicionamiento del cine español en el mercado nacional (2005-2015) [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. https://hdl.handle.net/20.500.14352/16494

Ortega Fernández, E. & Santos Herrero, N. (2020). Comunicación y engagement en Instagram de las plataformas de televisión a la carta: Netflix, HBO y Movistar+. ADResearch ESIC International Journal of Communication Research, 23(23), 108-125. https://doi.org/10.7263/adresic-023-06

Packard, G., Aribarg, A., Eliashberg, J., & Foutz, N. (2016). The role of network embeddedness in film success. International Journal of Research in Marketing, 33, 328-342. https://doi.org/10.1016/J.IJRESMAR.2015.06.007

Pattanayak, S., Khan, S., Malik, F., & Shukla, V. (2023, 9-10 de marzo). Exploring The Role of Instagram in Bollywood Film Promotion. 2023 International Conference on Computational Intelligence and Knowledge Economy (ICCIKE), Dubai, Emiratos Árabes Unidos. https://doi.org/10.1109/ICCIKE58312.2023.10131764

Pérez-Rufí, J. P., & Castro-Higueras, A. (2020). Producción de cine en España: el éxito condicionado por las empresas participantes. Revista Mediterránea de Comunicación, 11(1), 169-178. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2020.11.1.3

Sánchez-Romero, E. I., Giménez-Gualdo, A. M., & Vidal-Martínez, E. (2024). ¿Predice el miedo a sentirse excluido (FOMO) el uso problemático de internet?: Análisis en universitarios/as españoles/as. Revista Prisma Social, (47), 240–259. https://acortar.link/Z694Qe

Thomas, M. (2022, 8 de abril). The Best Types of Instagram Posts for Engagement: Carousel, Image, or Video? Later Blog. https://acortar.link/VLhiDO

Villén Higueras, S. J. (2020). Film promotion in social networks: an approach from Spanish filmmakers. IROCAMM, 2(3), 96-108. https://dx.doi.org/10.12795/IROCAMM.2020.v02.i03.07

We Are Social (2024). Global Digital Report 2024. https://acortar.link/Xi4cnw

Yoo, J. (2021). Hashtags for #fashion on Instagram: Examining hashtag utilization and customer engagement. Fashion, Style & Popular Culture, 11(3-4), 573-600. https://doi.org/10.1386/fspc_00093_1

Zhang, H. (2023). Research of Social Media Marketing Strategies of Chinese Domestic Films. BCP Business & Management, 38, 1726-1730. https://doi.org/10.54691/bcpbm.v38i.3958

Published

2025-01-31

How to Cite

de Oliveira, J.-S., & García-Prieto, V. (2025). Cinema and social media: the impact of Instagram in the promotion of Spanish films. Revista Prisma Social, (48), 154–177. Retrieved from https://revistaprismasocial.es/article/view/5678