Avatars and the real world: Studying personal and organizational impact of virtual identities
Keywords:
avatar, metaverse, youth, brands, psychology, impact, virtual realityAbstract
This research is proposed according to the main goal of analyzing the impact of avatars in the building of a digital identity and social interactions in the metaverse. In order to achieve it, a mix of methods has been applied (interviews, survey and content analysis), from an exploratory approach and from a triple perspective: perceptions of brands, users and psychology experts. Findings reflect a concordance between avatars and personal identities, a less marked trend to try new identities, and the persistence of physical stereotypes. From brands perspective, avatars allow them to connect with their audiences and simplify commercial transactions. For its part, from a psychological point of view, avatars can strengthen self-image and make socialization easier, but also generate a social pressure about appearance and encourage virtual bullying. The study concludes that the metaverse is still in an early stage of development. It has the potential to transform social and commercial interactions, but needs accessibility, inclusion and security improvements in order to allow a safe and equity experience for users.
Downloads
References
Acevedo, A. & Ortiz, Z. (2021). Videojuegos y subjetividades: Una reflexión desde Hispanoamérica. Revista de Ciencias Sociales, 37(4). https://www.redalyc.org/journal/280/28069360029/28069360029.pdf
Alvarado, M.C. y Supo, D. (2022). Metaverso y Non-Fungible Tokens (NFTs): Retos y Oportunidades desde la perspectiva del derecho de marcas. Derecho Mercantil y nuevas tendencias, 64. https://doi.org/10.18800/iusetveritas.202201.006
Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55(5), 469-480. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.5.469
Ball, M. (2022). El metaverso. Y cómo lo revolucionará todo. Deusto.
Basu, T. (2021). The metaverse is the next venue for body dysmorphia online. MIT TechnologyReview. https://www.technologyreview.com/2021/11/16/1040174/facebook-metaverse-body-dysmorphia/
Bonales-Daimiel, G., Martínez-Estrella, E. C. y Liberal-Ormaechea, S. (2022). Análisis del uso del advergaming y metaverso en España y México. Revista Latina De Comunicación Social, (80), 155–178. https://doi.org/10.4185/RLCS-2022-1802
Buell, P. (2022). Adventures in the metaverse. Journal of Business Strategy, 43(5), 332-336. https://doi/org/10.1108/JBS-06-2022-0101
Castelló-Martínez, A. y Plaza-Chica, S. (2022). Contenidos de marca dirigidos a la generación Z en el sector de la moda de lujo. Gucci y el metaverso. Communication papers: Media Literacy & Gender Studies, 11(23), 96-111. https://doi.org/10.33115/udg_bib/cp.v11i23.22826
Castillo-Abdul, B., Pérez-Escoda, A. y Núñez-Barriopedro, E. (2022). Promoting Social Media Engagement via Branded Content Communication: a Fashion Brands Study on Instagram. Media and Communication, 10(1), 185-197. https://doi.org/10.17645/mac.v10i1.4728
Chen, D., Jiang, T., Li, X. y Zhang, Y. (2022). Luxury and the Metaverse. BCP Business & Management, 34, 533-539.
https://doi.org/10.54691/bcpbm.v34i.3061
Crespo-Pereira, V., Sánchez-Amboage, E., y Membiela-Pollán , M. (2023). Facing the challenges of metaverse: a systematic literature review from social sciences and marketing and communication. Profesional De La información, 32(1). https://doi.org/10.3145/epi.2023.ene.02
De Aguilera-Moyano, J., Baños-González, M., y Ramírez-Perdiguero, J. (2015). Branded entertainment. Los contenidos de entretenimiento como herramienta de comunicación de marketing. Un estudio de su situación actual en España. Revista Latina de Comunicación Social, 70(5), 519-538. https://doi/org/10.4185/RLCS-2015-1057
Duan, H., Li, J., Fan, S., Lin, Z., Wu, X., y Wei, C. (2021). Metaverse for Social Good: A University Campus Prototype. En Proceedings of the 29th ACM International Conference on Multimedia, China. https://doi.org/10.1145/3474085.3479238
Du, Y., Grace, TD., Jagannath, K. y Salen-Tekinbas, K. (2012). Connected Play in Virtual Worlds: Communication and Control Mechanisms in Virtual Worlds for Children and Adolescents. Multimodal Technologies and Interaction, 5(5). https://doi.org/10.3390/mti5050027
Ellison, N., Heino, R. y Gibbs, J. (2006). Managing Impressions Online: Self-Presentation Processes in the Online Dating Environment. Journal of Computer-Mediated Communication. 11. 415-441. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2006.00020.x
Erazo, J. y Sulbarán, P. (2022). Metaverso: más allá de la realidad inmersiva. Revista Electrónica Conocimiento Libre y Licenciamiento (CLIC), 25, 129-140. https://convite.cenditel.gob.ve/publicaciones/revistaclic/article/view/1132
Garcés-Mora, M.R, Vítores-Chero, C.M., Sanisaca-Vélez, V.K., y Carranza-Bernardino, J.J. (2024). Explorando el metaverso educativo: cambiando la forma de enseñar a través de entornos virtuales y métodos interactivos de aprendizaje. Polo del Conocimiento, 9(4), 2698-2715. https://doi.org/10.23857/pc.v9i4.7086
García, J.M. (2018). Lenguajes audiovisuales en el periodismo. Universitat Oberta de Catalunya.
Gillet, S., y Jung, J. (2023). The Role of Digital Avatars in the Metaverse: Identity, Personalization, and AI. Journal of Virtual Reality and AI Integration, 12(1), 95-112.
González-Ramírez, T., y López-García, A. (2018). La identidad digital de los adolescentes: usos y riesgos de las Tecnologías de la Información y la Comunicación. Revista Latinoamericana De Tecnología Educativa - RELATEC, 17(2), 73-85. https://doi.org/10.17398/1695-288X.17.2.73
González-Villa, Ángela, & Gewerc, A. (2022). Controversias público-privado en redes sociales y adolescencia: Estudio de encuesta. Revista Prisma Social, (39), 289–310. Recuperado a partir de https://revistaprismasocial.es/article/view/4854
Hamurcu, A.U. (2022). The metaverse, online communities and (real) urban space. Urbani Izziv, 33, 73-81. https://doi.org/urbani-izziv-en-2022-33-02-01
Han, J., Liu, G., & Gao, Y. (2023). Learners in the Metaverse: A Systematic Review on the Use of Roblox in Learning. Education Sciences, 13(3), 296. https://doi.org/10.3390/educsci13030296
Hennig-Thurau, T., Aliman, D.N., y Herting, A.M. (2023). Social interactions in the metaverse: Framework, initial evidence, and research roadmap. Journal of the Academic Marketing Science, 51, 889-913. https://doi.org/10.1007/s11747-022-00908-0
Hernández-Serrano, M.J., Renés-Arrellano, P., Campos, R. A. y González-Larrea, B. (2021). Privacidad en redes sociales: análisis de los riesgos de auto-representación digital de adolescentes españoles. Revista Latina de Comunicación Social, 79, 133-154. https://doi.org/10.4185/RLCS-2021-1528
Hessler, J. (2021). From Social Content Ratings to Sentiment Analysis: The cultivation and commodification of affective television engagement. Participations: Journal of Audience & Reception Studies, 18(2), 269-293.
Hollister, J. M. (2025). Virtual libraries in the new metaverse: An exploratory study on community libraries in Meta Horizon Worlds. International Journal of Knowledge Content Development & Technology, 14(4), 113–133. https://ijkcdt.journals.publicknowledgeproject.org/index.php/ijkcdt/article/view/1147
Ingram, G.P.D. (2023). Adolescent Use of New Media and Internet Technologies: Debating Risks and Opportunities in the Digital Age. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003019459
Jaramillo, J.A. y Abadía, N. (2017). La publicidad online y su uso pedagógico. Revista Grafías, 38. https://doi.org/10.31908/grafias.v0i38-39.1370
Jung, J., Oh, H. y Kim, Y. (2021). Personalizing Digital Spaces: Avatars and the New Forms of Digital Identity in Virtual Worlds. Journal of Digital Communication, 45(2), 75-89. https://doi.org/10.1177/1354856514531532
Kretchmer, S.B. (2008). Advertainment. The evolution of product placement as a mass media marketing strategy. Journal of Promotion Management, 10(1). https://doi.org/10.1300/J057v10n01_04
Lee, L.-H., Braud, T., Zhou, P., Wang, L., Xu, D., Lin, Z., Kumar, A., Bermejo, C. y Hui, P. (2021). All one needs to know about metaverse: A complete survey on technological singularity, virtual ecosystem, and research agenda. arXiv. https://doi.org/10.48550/ARXIV.2110.05352
Li, Z., & Jia, L. (2025). Bridging the Virtual and the Real: The Impact of Metaverse Sports Event Characteristics on Event Marketing Communication Effectiveness. Communication & Sport, 0(0). https://doi.org/10.1177/21674795251321754
Martín-Ramallal, P. y Merchán-Murillo, A. (2019). I-Learning: Realidad aumentada como ciberapoyo inmersivo para la educación. En G.O. Rodríguez Garay; M.P. Álvarez-Chávez y C. Martín-Jiménez (Eds.) Tecnologías emergentes y realidad virtual: Experiencias lúdicas e inmersivas (pp. 73-90). Egregius.
Mohamed, E., Naqishbandi, T., y Veronese, G. (2023). Metaverse!: Possible potential opportunities and trends in E-healthcare and education. International Journal of E-Adoption, 15(2), 1-21. https://doi.org/10.4018/IJEA.316537
Moreno-Albarracín, B. (2024). Branded content en el metaverso. Análisis de las acciones de las organizaciones destacadas en la primera Guía de Metaverso y Branded Content. AdResearch. International Journal of Communication Research, 30. https://doi.org/10.7263/adresic-30-263
Nebot, S. (2021). Nunca la marca ha estado tan cerca del consumidor. Ctrl: control & estrategias, 690, 30-34. https://controlpublicidad.com/uploads/2021/07/ctrllite690.pdf
Ñaupas-Paitán, H., Valdivia-Dueñas, M., Palacios-Vilela, J. y Romero-Delgado, H. (2018). Metodologías de investigación cualitativa-cuantitativa y redacción de la tesis. Ediciones de la U.
Oh, H. J., Ozkaya, E. y LaRose, R. (2014). How does online social networking enhance life satisfaction? The relationships among online supportive interaction, affect, perceived social support, sense of community, and life satisfaction. Computers in Human Behavior, 30, 69-78.
https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.07.053
Pardo Ríos, M., López López, C. A., Castro Delgado, R., Morales Moreno, I., Guillén Martínez, D., López Guardiola, P., ... & Nicolás Carrillo, A. (2025). Meta-health: A national SWOT analysis for the development of a metaverse and virtual reality in health sciences education. Teaching and Learning in Nursing. https://doi.org/10.1016/j.teln.2025.01.009
Piaget, J. (1972). The psychology of the child. Basic Books.
Plangger, K., y Campbell, C. (2022). Managing in an era of falsity: Falsity from the metaverse to fake news to fake endorsement to synthetic influence to false agendas. Business Horizons, 65(6), 713-717. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2022.08.003
Puig Borràs, N. (2022). Del “Being Digital” a “El metaverso. Un viaje hacia la Tierra digital”. Communication Papers. Media Literacy and Gender Studies, 11(23), 190–193. https://doi.org/10.33115/udg_bib/cp.v11i23.22856
Reeves, B., Commings, J., Scarborough, J. y Yeykelis, L. (2013). Increasing Energy Efficiency With Entertainment Media. Environment and Behaviour, 47(1), 102-115. https://doi.org/10.1177/0013916513506442
Ríos-Llamas, C. (2022). Arquitectura, metaverso y la amplificación de corporalidades en espacios online y offline. Communication Papers, 11(23). https://doi.org/10.33115/udg_bib/cp.v11i23.22832
Roblox. (2025). Roblox Reports Fourth Quarter and Full Year 2024 Financial Results. Roblox. https://ir.roblox.com/news/news-details/2025/Roblox-Reports-Fourth-Quarter-and-Full-Year-2024-Financial-Results/default.aspx
Salanqueda, M. y Puntí, M. (2022). Los eventos corporativos y la digitalización de los sentidos en el metaverso. Estudio de caso de la marca de moda Gucci. Communication papers: media literacy and gender studies, 11(23), 81-95. https://doi.org/10.33115/udg_bib/cp.v11i23.22827
Seymour, R. (2020). The Twittering Machine. Akal, Pensamiento Crítico.
Shaw, I.G. y Warf, B. (2009). Worlds of Affect: Virtual Geographies of Video Games. Environmental and Planning, 41(6), 1332-1343. https://doi.org/10.1068/a41284
Sibilia, P. (2008). La intimidad como espectáculo. Fondo de Cultura Económica.
Steinberg, L. (2014). Age of opportunity: Lessons from the new science of adolescence. Houghton Mifflin Harcourt.
Steptoe, W., Julier, S., y Steed, A. (2014). Presence and discernability in conventional and non-photorealistic immersive augmented reality. En 2014 IEEE International Symposium on Mixed and Augmented Reality (ISMAR), Londres. https://doi.org/10.1109/ISMAR.2014.6948430
Sui, D. y Shaw, S.L. (2022). New Human Dynamics in the Emerging Metaverse: towards a quantum phygital approach by integrating space and place. Dagstuhl Research Online Publication.
https://doi.org/10.4230/LIPIcs.COSIT.2022.11
Taleb, N.N. (2021). Bitcoin, Currencies, and Fragility. Quantitative Finance, 21(8), 1-6. https://doi.org/10.1080/14697688.2021.1952702
Trabelsi, A. y Touzani, M. (2019). How real are virtual experiences? For a better understanding of virtual experiences and their impact on consumers’ real life. European Journal of Marketing, 53(8), 1612-1636.
https://doi.org/10.1108/EJM-10-2017-0776
Wang, Y. F., Hsu, Y. F. y Fang, K. (2022). The key elements of gamification in corporate training. The Delphi method. Entertainment Computing, 40.
https://doi.org/10.1016/j.entcom.2021.100463
We Are Social y Hootsuite. (2022). Digital 2022 Global Overview Report. https://wearesocial.com/es/blog/2022/01/digital-2022/
Weiss, C. (2022). Fashion retailing in the metaverse. Fashion, Style & Popular Culture, 9(4), 523-538. https://doi.org/10.1386/fspc_00159_1
Zimmermann, D., Wehler, A. y Kaspar, K. (2023). Self-representation through avatars in digital environments. Current Psychology, 42, 21775–21789. https://doi.org/10.1007/s12144-022-03232-6
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Prisma Social

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los derechos de edición pertenecen a la Fundación iS+D para la Investigación Social Avanzada, entidad que edita la Revista Prisma Social, y es necesario su permiso para cualquier reproducción. En todo caso, será necesario citar la procedencia de cualquier reproducción total o parcial.
La publicación de artículos o reseñas en la Revista Prisma Social no da derecho a remuneración alguna.
Política de acceso abierto
La publicación de la Revista Prisma Social y su difusión se realiza de forma abierta a través de Internet.
La Revista Prisma Social ofrece acceso libre y abierto inmediato a su contenido de forma totalmente gratuita con el fin de hacer llegar la investigación científica a toda la sociedad y con el objetivo de crear una cultura reflexiva encaminada a la comprensión de los comportamientos sociales desde una perspectiva global.
Todos los contenidos digitales de la Revista Prisma Social son de acceso libre y gratuito y se publican bajo una licencia de Creative Commons:

está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España License.
Creado a partir de la obra en www.isdfundacion.org
Bajo esta licencia, está permitida la reproducción y difusión de los contenidos de la revista con fines educativos o de investigación, sin ánimo de lucro, siempre y cuando estos no se modifiquen, se cite la procedencia (Prisma Social, Revista de ciencias sociales), y la autoría.
Esta licencia a la que se acoge la Revista Prisma Social permite copiar, distribuir, exhibir los textos e imágenes de la revista, siempre que se cumplan las siguientes condiciones:
- Reconocimiento: Debe reconocerse y respetarse la autoría de la obra de la manera especificada por el autor y la entidad editora (Revista Prisma Social – Fundación iS+D).
- No comercial: No se puede utilizar esta obra para fines comerciales.
- No derivados: No se puede alterar, transformar o generar una obra derivada a partir de esta obra.
Se deberán establecer claramente los términos de esta licencia para cualquier uso o distribución de los documentos. Se podrá prescindir de cualquiera de estas condiciones si se obtiene el permiso expreso del autor/a.
Desde la Revista de Prisma Social se permite y se invita a los/as autores/as a ampliar la visibilidad, alcance e impacto de sus artículos publicados en la revista mediante la redifusión (auto-archivo) de los mismos en:
1. Sus espacios web personales (web, blog, redes sociales, foros científicos, etc.).
2. Archivos abiertos institucionales (archivos universitarios, Hispana, Europeana, etc.).
3. Redes sociales de naturaleza académica y científica (ResearchGate, Academia.edu, Getcited.org).
Se requiere que en dichas publicaciones se detallen todos los datos bibliográficos de la publicación.
Para más información, puede descargar y consultar las Condiciones de Publicación: