Reasonable Accommodations for the Social and Productive Inclusion of Persons with Disabilities in Colombia

Progress and Implementation Challenges

Authors

Keywords:

Reasonable accommodations, Social and productive inclusion, Disability, Health, Education, Sports, Intersectionality, Intersectorality

Abstract

Reasonable accommodations are adaptations that remove barriers to ensure equal access and participation for people with disabilities. They are supported by the UN (2006) and Law 1346 of 2009 at the international and national levels in Colombia, while Law 1618 of 2013 regulates their application in the labor sector. This study analyzed the implementation of reasonable accommodations in Colombia across the education, employment, health, and sports sectors, identifying advances, challenges, and opportunities for inclusion. Using a qualitative and interpretative approach, it applied triangulation to examine 84 research studies, 115 national regulations, and the perceptions of five experts. Document analysis, semi-structured interviews, and content analysis were used as data collection and analysis techniques.

The results show that reasonable accommodations promote the inclusion of people with disabilities, but their implementation is limited by low local government management capacity. Communication, attitudinal, architectural, service access, and support personnel barriers persist. The need to strengthen community and family support networks is highlighted. Challenges include effective territorial management, education, training, and intersectoral partnerships with an intersectional approach. Despite progress and increased visibility, cultural barriers that stigmatize disability still persist.

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Author Biographies

Gladiz-Rossana Cuervo-Botero, Fundación Saldarriaga Concha

Doctoranda en Psicología – Línea de Desarrollo y Educación de la Universidad Autónoma de Madrid; Magíster en Trabajo Social con énfasis en Familia y Redes Sociales de la Universidad Nacional de Colombia y Licenciada en Educación con énfasis en Educación Especial de la Universidad Pedagógica Nacional. Coordinadora de proyectos de la Fundación Saldarriaga Concha. Docente investigadora del Centro de Investigación de la Docencia Universitaria - CIDU categorizado en A1 según Minciencias. Directora de tesis de maestría de la Universidad del Rosario y Consultora en procesos de aseguramiento de la calidad de la Universidad Nacional de Colombia. Autora de políticas públicas, lineamientos de política, libros e informes sobre educación inclusiva, discapacidad, familias y gestión en la educación, entre ellos: la Política Pública Departamental de inclusión social para la población con Discapacidad del Valle del Cauca, el Informe: ‘La educación en Colombia para la población con discapacidad: realidades y retos’ de la Fundación Saldarriaga Concha y el Laboratorio de Economía de la Educación (LEE) de la Universidad Javeriana, y una de las autoras de la Colección inclusión y equidad del Ministerio de Educación Nacional.

Sandra Marcela Zuñiga Bolivar, Institución Universitaria Escuela Nacional del Deporte (IUEND)

Terapeuta Ocupacional, Magíster en Salud Pública de la Universidad del Valle y Doctoranda en educación de la Universidad San Buenaventura. Docente investigadora de la Institución Universitaria Escuela Nacional del Deporte interesada en la inclusión educativa de personas en condición de vulnerabilidad social como lo es la discapacidad, educación y Salud Publica. Lider del grupo de investigación de Terapia Ocupacional INVENDTO, Investigadora asociada reconocida por Colciencias. 

Carolina Abella-León, Institución Universitaria Escuela Nacional del Deporte (IUEND)

Terapeuta Ocupacional, Especialista en Pedagogía Infantil de Universidad Santiago de Cali, Magister en Administración y Planificación Educativa Universidad Metropolitana de Educación, Ciencias y Tecnología. Docente investigadora de la Institución universitaria Escuela Nacional del deporte. Profesional con experiencia en los procesos de educación inclusiva para la diversidad y vulnerabilidad social. Docente investigadora del grupo de Terapia Ocupacional INVENDTO, Investigadora junior reconocida por Colciencias.

Julián-Eduardo Betancur-Agudelo, Unidad Central del Valle del Cauca UCEVA

Docente titular de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Unidad Central del Valle del Cauca, UCEVA, Licenciado en Educación Básica con énfasis en Educación Física, Recreación y Deporte de la Universidad de Caldas. Magíster en Educación de la Universidad de Caldas. Doctor en Educación de la Universidad de Caldas. Estudiante de la Especialización en Estudios Afro Latinoamericanos y Caribeños de la CLACSO Costa Rica. Estudiante de ingeniería de Sistemas de la Universidad Abierta y a Distancia de la UNAD, Colombia. Ganador de la beca AUIP 2024 de estancias postdoctorales en el Instituto de la Paz y los Conflictos de la Universidad de Granada en España. Integrante de los grupos de Investigación: Mundos Simbólicos: Estudios en Educación y Vida Cotidiana de la Universidad de Caldas y el grupo, Educación y Currículo de la Unidad Central del Valle del Cauca, UCEVA. Coordinador del proyecto Escuela Intercultural

https://orcid.org/0000-0002-2890-826X

https://www.researchgate.net/profile/Julian-Betancur-4?ev=hdr_xprf

www.linkedin.com/in/julian-eduardo-betancur-agudelo-1a8000319

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Published

2025-07-31

How to Cite

Cuervo-Botero, G.-R., Zuñiga Bolivar, S. M., Abella-León, C., & Betancur-Agudelo, J.-E. (2025). Reasonable Accommodations for the Social and Productive Inclusion of Persons with Disabilities in Colombia: Progress and Implementation Challenges. Revista Prisma Social, (50), 189–219. Retrieved from https://revistaprismasocial.es/article/view/5859