Academic anxiety in teachers and Covid-19

Case of higher education institutions in Latin America

Authors

  • Elias Manuel Said Hung Universidad Internacional de la Rioja http://orcid.org/0000-0002-0594-5906
  • Beatriz Elena Marcano-Láres Universidad Internacional de la Rioja
  • Rebeca Garzón-Clemente Autonomous University of Chiapas

Keywords:

academic anxiety, university teachers, state of mind, Covid-19

Abstract

This research seeks to analyze the factors that influenced the perception of academic anxiety manifested by teachers of higher education institutions in Latin America, during the first weeks of confinement due to Covid-19. This is an exploratory study using an online survey available from April 6 to 24, 2020. 251 teachers (n = 251, 1-? = 95% and e = 6.2) linked to higher education institutions responded from 6 Iberoamerican countries (Argentina, Colombia, Chile, Spain, Mexico and Puerto Rico). The main results point to a greater perception of anxiety among teachers from institutions with a face-to-face pre-confinement study modality and from public institutions, with a negative institutional perception, and perception of a greater risk of contagion by COVID-19. The need to rethink teacher training at a psychosocial level is reaffirmed, so that it helps emotional management and active coping with uncertain and demanding scenarios such as those experienced during the period studied.

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Author Biographies

Elias Manuel Said Hung, Universidad Internacional de la Rioja

Profesor titular de la Facultad de Educación y miembro del grupo de investigación PROCOMM de la Universidad Internacional (Logroño, España) y consultor en Con•Humano. Recibió su licenciatura en Artes en Sociología en la Universidad Central de Venezuela, y su doctorado en Ciencias de la Comunicación en la Universidad Complutense de Madrid, España. Ha publicado más 15 trabajos de revisión por pares, 15 trabajos en revistas y ha escrito o coordinado como editor más de 10 libros académicos. Ha participado en más de 10 proyectos de I+D+ i financiados en convocatorias competitivas para Administraciones o entidades públicas y privadas. Es miembro de los consejos editoriales de las diferentes revistas científicas en Colombia, México, España y Venezuela. También es miembro del Cátedra Julian Assange patrocinado por CIESPAL. Sus principales áreas de investigación son las TIC aplicadas en Educación, Redes Sociales y Medios Digitales.

Beatriz Elena Marcano-Láres, Universidad Internacional de la Rioja

Doctor of Education in Training Processes in Virtual Spaces from the University of Salamanca. Producer and manager of digital content for the incorporation of ICT in education. Online tutor in training courses for teachers.

Rebeca Garzón-Clemente, Autonomous University of Chiapas

Computer Engineer from the Autonomous University of Guadalajara. Master in Information Technology Administration from the Monterrey Institute of Technology and Higher Studies. Doctor in Training Processes in Virtual Spaces and Specialist in e-Learning at the University of Salamanca, Spain. She is a full-time professor of undergraduate and graduate programs at the Autonomous University of Chiapas, Mexico, since 1994. She has been a member of the State System of Researchers since 2008 and of the National System of Researchers of Mexico, Level I, since 2014.

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Published

2021-04-29

How to Cite

Said Hung, E. M., Marcano, B., & Garzón-Clemente, R. (2021). Academic anxiety in teachers and Covid-19: Case of higher education institutions in Latin America. Revista Prisma Social, (33), 289–305. Retrieved from https://revistaprismasocial.es/article/view/4202