Strategic Adaptations of Institutional Advertising Social Group ONCE

Authors

Keywords:

Disabilities, social integration, communication, advertisement, semiotic analysis, ONCE Social Group

Abstract

Mass media effectively construct images and stereotypes about social issues, especially in the case of advertisement, which is the strongest info-persuasion tool. With regard to disabilities, these representations are particularly sensitive. The discursive field in advertisement is greatly complex because of the diversity of interrelated elements that intervene in it and because of the convergence of semiotic and symbolic layers that participate in the process of understanding the message.

This research aims to analyze the institutional advertisement discourses about people with disabilities since the creation of ONCE Social Group. To that end, this paper relies on two methodologies: a socio-semiotic analysis of the institutional marketing campaigns by Fundación Once broadcasted between 2018-2020 combined with open-form interviews with experts in the field of disabilities communication through three different perspectives: research, advertisement, and communication management.

The results of this research suggest that the social advertisements of this organization contribute to configure their brand identity and offer a plural communicative proposal to enhance the social and professional integration of the collective.  The institutional advertising discourse of ONCE Social Group ¡incorporates growing social values as well as a narrative that does not discriminate between individuals with or without disabilities.

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Author Biographies

Juana Rubio-Romero, Universidad Nebrija

Doctora en Filosofía (U.C.M.). Profesora Titular. Facultad de Comunicación y Artes (Universidad Nebrija). Miembro del grupo de investigación COMPENSA: proyecto I+D+I (Ministerio de Ciencia e Innovación) "Discapacidad y Competencias Digitales en el Sector Audiovisual". Líneas de investigación: redes sociales y jóvenes, publicidad y competencias y perfiles profesionales en comunicación.

Matilde Fernández-Cid, Universidad Complutense de Madrid

Doctora en Sociología. Profesora ‘contratada doctora’. Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales (U.C.M). Unidad Dep. “Sociología Aplicada”. Tesis doctoral sobre “Representaciones de la discapacidad intelectual”. Fac. de Ciencias Políticas y Sociología. U.C.M. (2005). Líneas de investigación: discapacidad/diversidad, consumo, comunicación, desigualdad.

Marta Perlado Lamo de Espinosa

Doctora en Ciencias de la Información (U.C.M.). Catedrática y Decana de la Facultad de Comunicación y Artes (Universidad Nebrija). IP del grupo Nebrija en Proyecto COMPENSA sobre "Discapacidad y Competencias Digitales en el Sector Audiovisual". Líneas de investigación: medios de comunicación, audiencias, planificación de medios, competencias y perfiles profesionales en comunicación.  

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Published

2022-01-29

How to Cite

Rubio-Romero, J., Fernández-Cid, M., & Perlado Lamo de Espinosa, M. (2022). Strategic Adaptations of Institutional Advertising Social Group ONCE. Revista Prisma Social, (36), 37–64. Retrieved from https://revistaprismasocial.es/article/view/4584