Educational robotics from the steam areas in early childhood educatio

Systematic review of the literature (2005-2021)

Authors

Keywords:

STEAM education, systematic review, educational robotics, child education

Abstract

The demand for a more scientifically focused education places educational robotics as an important element for the development of STEAM areas. This work presents a review of the literature, following the parameters of the PRISMA Declaration, with the aim of characterizing the scientific production related to the use of robotics from those STEAM areas in Early Childhood Education. A search was carried out in international databases (WOS, Scopus and Eric) and in the Dialnet bibliographic portal. 276 studies on the subject were identified. After applying the eligibility criteria, 36 studies have been selected. The results show that more than half of the studies (54%) are experimental, developing 89% in the school environment. Only 19.4% of the works develop purely STEAM projects, commercial robotics being the predominant use. There are no evidence of differences in the access and development of skills due to gender. Computational thinking is presented as a necessary skill that can be developed from early levels. The conclusions help generate specific information on the use of educational robotics, allowing the educational community to show the progress of current scientific production in this area.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Herrero, J. F. (2020). Pensamiento computacional en educación infantil, más allá de los robots de suelo. Education in the Knowledge Society (EKS), (21) DOI: 10.14201/eks.22366

Álvarez Herrero, J. F. (2021). Diseño y validación de un instrumento para la taxonomía de los robots de suelo en educación infantil. Pixel-Bit: Revista De Medios Y Educación, (60), 59-76. DOI: 10.12795/pixelbit.78475

Anderson, A. E., & Meier, J. A. (2016). Second-Graders Beautify for Butterflies. Journal of STEM Arts, Crafts, and Constructions, 1(2), 38-47. Retrieved from https://cutt.ly/PpXyHCR

Anwar, S., Bascou, N. A., Menekse, M., & Kardgar, A. (2019). Una revisión sistemática de estudios sobre robótica educativa, Journal of Pre-College Engineering Research Research (J-PEER), 9(2), 19-42. DOI: 10.7771/2157-9288.1223

Aranda, M. C., Estrada Roca, A., & Margalef, M. R. (2019). Idoneidad didáctica en educación infantil: Matemáticas con robots blue-bot. Edmetic, 8(2), 150-168. DOI: 10.21071/edmetic.v8i2.11589

Barroso, J. M., & Cabero, J. (2013). La utilización del juicio de experto para la evaluación de TIC: el coeficiente de competencia experta. Bordón. Revista de Pedagogía, 65(2), 25-38. DOI: 10.13042/brp.2013.65202

Benitti, F. B. V. (2012). Exploring the educational potential of robotics in schools: A systematic review. Computers & Education, 58(3), 978-988.

Bers, M. U. (2018). Coding as a playground: Programming and computational thinking in the early childhood classroom. Routledge. DOI: 10.4324/9781315398945

Bers, M. U., Flannery, L., Kazakoff, E. R., & Sullivan, A. (2014). Computational thinking and tinkering: Exploration of an early childhood robotics curriculum. Computers and Education, 72, 145-157. DOI: 10.1016/j.compedu.2013.10.020

Bizarro, N., Luengo, R., & Carvalho, J. L. (2018). Roamer, un robot en el aula de educación infantil para el desarrollo de nociones espaciales básicas. RISTI: Revista Ibérica De Sistemas E Tecnologias De Informação, (28), 14-28. DOI: 10.17013/risti.28.14–28

Bravo, F. Á. S. & Forero, A. G. (2012). La robótica como un recurso para facilitar el aprendizaje y desarrollo de competencias generales. Revista Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 13(2), 120-136.

Caballero-González, Y. A., & García-Valcárcel, A. (2019). Fortaleciendo habilidades de pensamiento computacional en educación infantil: Experiencia de aprendizaje mediante interfaces tangible y gráfica. RELATEC: Revista Latinoamericana De Tecnología Educativa, 18 (2), 133-150. DOI: 10.17398/1695-288X.18.2.133

Calderón, D., & Núñez, F. (2020). Diseño de una propuesta didáctica basada en la robótica educativa y la realidad aumentada en educación infantil. La tecnología como eje del cambio metodológico (1st ed., pp. 1731-1733) Universidad de Málaga Editorial. Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/servlet/extart?codigo=7832937

Carlson, D. L., Wehry, S., & McLemore, B. (2016). In Reiska P., Canas A. & Novak J. (Eds.). The teachers’ voice: Using photovoice and concept mapping to evaluate an innovative prekindergarten robotics program. Springer Verlag. DOI: 10.1007/978-3-319-45501-3_19

Cherniak, S., Lee, K., Cho, E., & Jung, S. E. (2019). Child-identified problems and their robotic solutions. Journal of Early Childhood Research, 17(4), 347-360. DOI: 10.1177/1476718X19860557

Elkin, M., Sullivan, A., & Bers, M. U. (2014). Implementing a robotics curriculum in an early childhood Montessori classroom. Journal of Information Technology Education: Innovations in Practice, 13, 153-169. DOI: 10.28945/2094

Ferrada, C., Carrillo-Rosúa, F. J., Díaz-Levicoy, D., & Silva-Díaz, F. (2020). La robótica desde las áreas STEM en Educación Primaria: una revisión sistemática. Education in the Knowledge Society (EKS), 21, 18. DOI: 10.14201/eks.22036

García-Fuentes, O. (2021). STEAM na educación infantil a través dos recunchos e da aprendizaxe baseada en retos. Revista Galega De Educación, (80), 16-18. Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/servlet/extart?codigo=7975919

García-Valcárcel, A. & Caballero-González, Y. (2019). Robótica para desarrollar el pensamiento computacional en Educación Infantil. Robótica para desarrollar el pensamiento computacional en Educación Infantil. Comunicar, 59, 63-72. DOI:10.3916/C59-2019-06

Gómez Plasencia, M. (2020). Uso de la robótica en la etapa de educación infantil. Revista De Educación, Innovación Y Formación: REIF, (3), 142-155. Retrieved from https://www.educarm.es/reif/doc/3/reif3_8.pdf

González Fernández, M. O., Flores González, Y. A. & Muñoz López, C. (2021). Panorama de la robótica educativa a favor del aprendizaje STEAM. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 18(2), 2301. DOI: 10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i2.2301

González González, C. S. (2019). Estrategias para la enseñanza del pensamiento computacional y uso efectivo de tecnologías en educación infantil: Una propuesta inclusiva. Revista Interuniversitaria De Investigación En Tecnología Educativa, (7), 85-97. Retrieved from https://revistas.um.es/riite/article/view/405171

González-González, C. S., Guzmán-Franco, M. D., & Infante-Moro, A. (2019). Tangible Technologies for Childhood Education: A Systematic Review. Sustainability, 11(10), 2910. DOI: 10.3390/su11102910

Greca, I. (2018). La enseñanza STEAM en la educación primaria. En I.M. Greca & J.A. Meneses (Coords.). Proyectos STEAM para la educación primaria. Fundamentos y aplicaciones prácticas (pp. 19-39). Dextra Ediciones

Han, J., Jo, M., Hyun, E., & So, H. (2015). Examining young children’s perception toward augmented reality-infused dramatic play. Educational Technology Research and Development, 63(3), 455-474. DOI: 10.1007/s11423-015-9374-9

Higgins, J.P.T.; Thomas, J.; Chandler, J.; Cumpston, M.; Li, T.; Page, M.J.; Welch, V.A. (2019) (eds.). Manual Cochrane para Revisiones Sistemáticas de Intervenciones. 2ª edición. John Wiley & Sons.

Jung, S. E. & Lee, K. (2021). A girl’s gendered engagement in designing and building robots. International Journal of Technology and Design Education, DOI: 10.1007/s10798-021-09705-2

Jung, S. E., & Won, E. S. (2018). Systematic review of research trends in robotics education for young children. Sustainability, 10(4), 905. DOI: 10.3390/su10040905

Levy, S. T., & Mioduser, D. (2008). Does it "want" or "was it programmed to..."? Kindergarten children's explanations of an autonomous robot's adaptive functioning. International Journal of Technology and Design Education, 18(4), 337-359. DOI: 10.1007/s10798-007-9032-6

Malmir, M., Forster, D., Youngstrom, K., Morrison, L., & Movellan, J. R. (2013). Home alone: Social robots for digital ethnography of toddler behavior. Paper presented at the Proceedings of the IEEE International Conference on Computer Vision, 762-768. DOI: 10.1109/ICCVW.2013.104

Martínez, M. C., & Gómez, M. J. (2018). Programar computadoras en educación infantil. Edutec: Revista Electrónica De Tecnología Educativa, 65, 43-53. DOI: 10.21556/edutec.2018.65.1103

Moral, M. C., & Moreno, E. (2021). Robótica, realidad aumentada y TAC como herramientas clave en la metodología CLIL en educación infantil. Márgenes: Revista De Educación De La Universidad De Málaga, 2(2), 116-129. DOI: 10.24310/mgnmar.v2i2.10908

Movellan, J. R., Tanaka, F., Fortenberry, B., & Aisaka, K. (2005). The RUBI/QRIO project: Origins, principles, and first steps. Paper presented at the Proceedings of 2005 4th IEEE International Conference on Development and Learning, 80-86. DOI: 10.1109/DEVLRN.2005.1490948

Ochoa, L., Valenzuela, A., Estela, D. y Márquez, F. (2018). La indagación como estrategia para la educación STEAM. Organización de Estados Americanos. Retrieved from https://tinyurl.com/y9ptbgsl

Page, M., McKenzie, J., Bossuyt, P., Boutron, I., Hoffmann, T., Mulrow, D., Shamseer, L., Tetzlaff, J., Akl, E., Brennan, S., Chou, R., Glanville, J., Grimshaw, J., Hróbjartsson, A., Lalu, M., Li, T., Loder, E., Mayo-Wilson, E., McDonald, S., McGuinness, L., Stewart, L., Thomas, J., Tricco, A., Welch, V., Whiting, P. y Moher, D. (2020) Declaración PRISMA 2020: una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas, Revista Española de Cardiología, 74, (790-799) DOI: 10.1016/j.recesp.2021.06.016.

Papadakis, S. (2020). Robots and robotics kits for early childhood and first school age. International Journal of Interactive Mobile Technologies, 14(18), 34-56. DOI: 10.3991/ijim.v14i18.16631

Pinto, M. (2019). Programación y robótica en educación infantil: Estudio multi caso en Portugal. Prisma Social: Revista De Investigación Social, (25), 248-276. Retrieved from https://revistaprismasocial.es/article/view/2733

Presedo, M.C., Velo, G., Martín, J. Á, & Rei, M. (2017). Os escornabots no CPI castro baxoi: Unha experiencia coa robótica na biblioteca e nas aulas. Eduga: Revista Galega do Ensino, 73. Retrieved from https://bit.ly/3vRR6JT

Recio Caride, S. (2019). Experiencias robóticas en infantil. Revista Interuniversitaria De Investigación En Tecnología Educativa, 7, 73-84. DOI: 10.6018/riite.399641

Romero Tena, R., & Romero González, A. (2020). Aprendizaje con robótica del patrón AB en niños de 3 años. Edutec: Revista Electrónica De Tecnología Educativa, 72, 54-67. DOI: 10.21556/edutec.2020.72.1579

Ruiz, F., Zapatera, A., Montes, N., y Rosillo, N. (2019). Proyectos STEAM con LEGO Mindstorms para educación primaria en España. (Conferencia), International Conference on Innovation, Documentation and Education. Editorial Universitat Politècnica de València. DOI: 10.4995/INN2018.2018.8836

Sánchez, M. E., Cózar Gutiérrez, R., & González-Calero Somoza, J. A. (2019). Robótica en la enseñanza de conocimiento e interacción con el entorno. una investigación formativa en educación infantil. RIFOP : Revista Interuniversitaria De Formación Del Profesorado: Continuación De La Antigua Revista De Escuelas Normales, 33(94), 11-28. Retrieved from https://bit.ly/3OEs49P

Santos, M., & Osório, A. J. M. (2019). Aprender a programar en educación infantil: Análisis con la escala de participación. Pixel-Bit: Revista De Medios Y Educación, (55), 133-156. DOI: 10.12795/pixelbit.2019.i55.08

Strauss, A. & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquia.

Sullivan, A., & Bers, M. U. (2016). Robotics in the early childhood classroom: Learning outcomes from an 8-week robotics curriculum in pre-kindergarten through second grade. International Journal of Technology and Design Education, 26(1), 3-20. DOI: 10.1007/s10798-015-9304-5

Sullivan, A., & Bers, M. U. (2018). Dancing robots: Integrating art, music, and robotics in singapore’s early childhood centers. International Journal of Technology and Design Education, 28(2), 325-346. DOI: 10.1007/s10798-017-9397-0

Sullivan, A., & Bers, M. U. (2019). Investigating the use of robotics to increase girls’ interest in engineering during early elementary school. International Journal of Technology and Design Education, 29(5), 1033-1051. DOI: 10.1007/s10798-018-9483-y

Tanaka, F., Cicourel, A., & Movellan, J. R. (2007). Socialization between toddlers and robots at an early childhood education center. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 104(46), 17954-17958. DOI: 10.1073/pnas.0707769104

Terroba Acha, M., Ribera Puchades, J. M., & Lapresa Ajamil, D. (2020). Pensamiento computacional en la resolución de problemas contextualizados en un cuento en educación infantil. Edma 0-6: Educación Matemática En La Infancia, 9(2), 73-92. Retrieved from https://bit.ly/3MF5KuG

Terroba, M., Ribera Puchades, J. M., Lapresa Ajamil, D., & Anguera Argilaga, M. T. (2021). Análisis observacional del desarrollo del pensamiento computacional en educación infantil-3 años mediante una propuesta de resolución de problemas con un robot de suelo de direccionalidad programada. RED: Revista De Educación a Distancia, 21(68). DOI: 10.6018/red.480411

Tolksdorf, N. F., Crawshaw, C. E., & Rohlfing, K. J. (2021). Comparing the effects of a different social partner (social robot vs. human) on children's social referencing in interaction. Frontiers in Education, 5, DOI: 10.3389/feduc.2020.569615

Tolksdorf, N. F., Siebert, S., Zorn, I., Horwath, I., & Rohlfing, K. J. (2021). Ethical considerations of applying robots in kindergarten settings: Towards an approach from a macroperspective. International Journal of Social Robotics, 13(2), 129-140. DOI: 10.1007/s12369-020-00622-3

Tsurusaki, B., Tzou, C., Conner, L., y Guthrie, M. (2017). 5th - 7th Grade Girls’ Conceptions of Creativity: Implications for STEAM Education. Creative Education, 8(2), 255-271. DOI: 10.4236/ce.2017.82020

Van Dijk, T., A. (2003). Critical discourse analysis. En D. Schiffrin, D. Tannen y HE Hamilton (Eds.), The handbook of discourse anaysis (págs. 352-371). Blackwell Publishing.

Xia, L. & Zhong, B. (2018). A systematic review on teaching and learning robotics content knowledge in K-12. Computers & Education. 127(2), 267-282.

Yakman, G. (2008). STEAM Education: an overiew of creating a model of integrative education. En M.J. DE Vries (Ed.). PATT-17 and PATT-19 Proceedings (pp. 335-358). Reston, V.A: ITTEA. Retrieved from https://cutt.ly/Lgj7edP

Yakman, G., y Lee, H. (2012). Exploring the Exemplary Education in the U.S. as a Practical Educational Framework for Korea. Journal of Korea Association Science Education, 32(6), 1072-1086. Retrieved from https://cutt.ly/ugf65v0

Yang, K., Liu, X., & Chen, G. (2020). The influence of robots on students? computational thinking: A literature review. International Journal of Information and Education Technology, 10(8), 627-631. DOI: 10.18178/ijiet.2020.10.8.1435

Zviel-Girshin, R., Luria, A., & Shaham, C. (2020). Robotics as a tool to enhance technological thinking in early childhood. Journal of Science Education and Technology, 29(2), 294-302. DOI: 10.1007/s10956-020-09815-x

Published

2022-07-29

How to Cite

Raposo-Rivas, M., García-Fuentes, O., & Martínez-Figueira, M.-E. . (2022). Educational robotics from the steam areas in early childhood educatio: Systematic review of the literature (2005-2021). Revista Prisma Social, (38), 94–113. Retrieved from https://revistaprismasocial.es/article/view/4779