Digital competences of Peruvian business administration students

A comparative study

Authors

Keywords:

Digital competences, administration, university student, university

Abstract

Digital competences are a key factor for the employability of all professionals, especially business administrators. The main objective of this study was to determine whether there are significant differences in the digital competences of business administration students in their first and last year at a private university in southern Lima, Peru. A quantitative and descriptive comparative methodology was applied to a sample of 220 students. The results show that there are significant differences between the two groups, finding better results in the students who are close to completing the program; however, only a quarter of them have a high level of digital competences. It is concluded that the final year students present better development of digital competences, but that it is necessary to strengthen this aspect in the professional training process to face a hypercompetitive labor market that demands personnel with high levels in this area.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez-Flores, E. P., Núñez-Gómez, P., & Rodríguez, C. (2017). Adquisición y carencia académica de competencias tecnológicas ante una economía digital. Revista Latina de comunicación social, (72), 540-559. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1178

Armírola, L, García, M. & Romero, G. (2020) La comunicación digital en las micro y pequeñas empresas. Revista de la SEECI, (52), 149-169. https://doi.org/10.15198/seeci.2020.52.149-169

Ascencio, P., Glasserman, L., & Quintana, J. (2019). Competencias Digitales: Realidad de ingreso de los estudiantes a la vida universitaria. Digital Education Review, (36), 68-84. https://doi.org/10.1344/der.2019.36.68-84

Bicalho, R. N. de M., Coll, C., Engel, A., & Lopes de Oliveira, M. C. S. (2022). Integration of ICTs in teaching practices: Propositions to the SAMR model. Educational Technology Research and Development. https://doi.org/10.1007/s11423-022-10169-x

Carrasco, M. E. E., Sánchez, C., & Carro, A. (2015). Las competencias digitales en estudiantes del posgrado en educación. Revista Lasallista de Investigación, 12(2), 10-18. https://doi.org/10.22507/rli.v12n2a1

Castillejos, B. (2019). Gestión de información y creación de contenido digital en el prosumidor millennial. Apertura, 11(1), 24-39. https://doi.org/10.32870/ap.v11n1.1375.

Cedrola, G. (2017). El trabajo en la era digital: Reflexiones sobre el impacto de la digitalización en el trabajo, la regulación laboral y las relaciones laborales. Relaciones Laborales y Derecho del Empleo, 5(1). https://ejcls.adapt.it/index.php/rlde_adapt/article/view/452

Conde, E., Trujillo, J., & Castaño, H. (2017). Descifrando el currículum a través de las TIC: una visión interactiva sobre las competencias digitales de los estudiantes de Ciencias del Deporte y de la Actividad Física. Revista de humanidades, (31), 195-214. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6004965

Consejo del Parlamento Europeo (2006). Recommendation of the European Parliament and the Council of 18 December 2006 on key competencies for lifelong learning. Official Journal of the European Union, 30(12). https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:en:PDF

Díaz-García, I., Cebrián-Cifuentes, S., & Fuster-Palacios, I. (2016). Las competencias en TIC de estudiantes universitarios del ámbito de la educación y su relación con las estrategias de aprendizaje. Relieve - Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 22(1), 1-24. https://doi.org/0.7203/relieve.22.1.8159

Fernández, E., Leiva, J., & López, E. (2017). Formación en competencias digitales en la universidad. Percepciones del alumnado. Campus Virtuales, 6(2), 79-89. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6170315

Garrido-Abia, R., García-Lázaro, D., & Marcos-Calvo, M. A. (2023). Virtual education in university teaching. Application of the TPACK model in quantitative subjects. https://doi.org/10.3926/ic.2109

George, C. E., & Salado, L. I. (2019). Research competences with ICT in PhD students. Apertura, 11(1), 40-55. https://doi.org/10.32870/Ap.v11n1.1387

Gil, V. y Gil, J. (2017) Seguridad informática organizacional: un modelo de simulación basado en dinámica de sistemas. Scientia et technica, 22(2), 193-197. https://www.redalyc.org/pdf/849/84953103011.pdf

Gómez-Trigueros, I. M. (2023). Digital skills and ethical knowledge of teachers with TPACK in higher education. https://doi.org/10.30935/cedtech/12874

Gutiérrez-Porlán, I., & Román-García, M. & Sánchez-Vera, M. (2018). Estrategias para la comunicación y el trabajo colaborativo en red de los estudiantes universitarios. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 26(54), 91-100. https://doi.org/10.3916/C54-2018-09

Inamorato dos Santos, A., Chinkes, E., Carvalho, M. A. G., Solórzano, C. M. V., & Marroni, L. S. (2023). The digital competence of academics in higher education: Is the glass half empty or half full? https://doi.org/10.1186/s41239-022-00376-0

León, I., Contreras, C., & León, G. (2022). Digital competence in university students: Behaviors in communication and content creation in virtual spaces. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.82.2639

López, R. A. (2017). Sistemas de gestión de la seguridad informática. https://digitk.areandina.edu.co/handle/areandina/1238

Lucas, M., Bem-haja, P., Santos, S., Figueiredo, H., Ferreira Dias, M., & Amorim, M. (2022). Digital proficiency: Sorting real gaps from myths among higher education students. British Journal of Educational Technology, 53(6), 1885-1914. https://doi.org/10.1111/bjet.13220

Maymina, E., Divina, T., & Liulia, V. (2018). Digital economy in education: Perspectives and development perspectives. Espacios, 39(38). http://www.revistaespacios.com/a18v39n38/18393830.html

Mengual, S., Roig, R., & Blasco, J. (2016). Delphi study for the design and validation of a questionnaire about digital competences in higher education. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 13(1), 1-11. https://doi.org/10.1186/s41239-016-0009-y

Murawski, M. & Bick, M. (2017) Digital competences of the workforce – a research topic?. Business Process Management Journal, 23(3), 721-734. https://doi.org/10.1108/BPMJ-06-2016-0126

Observatorio Nacional de Tecnología y Sociedad. Red.es. Secretaría de Estado de Digitalización e Inteligencia Artificial. Ministerio de Asuntos Económicos y Transformación Digital. (2022). Monográficos España Digital: Competencias Digitales. https://www.ontsi.es/sites/ontsi/files/2023-02/20221213%20Monogr%C3%A1fico%20Competencias%20Digitales.pdf

Ochoa, A., Santos, D., Duque, A. & Galindo, C. (2018). Gestión de la información en la cuarta revolución industrial. Encuentro Internacional de Educación en Ingeniería. https://doi.org/10.26507/ponencia.362

Pažur Ani?i?, K., Gusi? Mun?ar, J., & Šimi?, D. (2022). Generic and digital competences for employability—Results of a Croatian national graduates survey. Higher Education. https://doi.org/10.1007/s10734-022-00940-7

Periáñez-Cañadillas, I., Charterina, J., & Pando-García, J. (2019). Assessing the relevance of digital competences on business graduates’ suitability for a job. Industrial and Commercial Training. 51(3), pp. 139-151. https://doi.org/10.1108/ICT-09-2018-0076

Ramírez, M., Arellano, A. y Carballo, B. (2017). Modelo conceptual de gestión organizacional como referente en el desarrollo de un sistema de información de mercadotécnia integral. 3 c TIC: cuadernos de desarrollo aplicados a las TIC, 6(4), 54-69. https://doi.org/10.17993/3ctic.2017.58.54-69

Segrera-Arellana, J. R., Paez-Logreira, H. D., & Polo-Tovar, A. A. (2020). Future professionals e-skills in pandemic times. Utopía y Praxis Latinoamericana, 25(11), 222-232. https://doi.org/10.5281/ZENODO.4278352

Severini, F., Pretaroli, R., Socci, C., Zotti, J., & Infantino, G. (2020). The suggested structure of final demand shock for sectoral labour digital skills. Economic Systems Research, 32(4), 502-520. https://doi.org/10.1080/09535314.2020.1726296

Silva?Quiroz, J., & Morales?Morgado, E. (2022). Assessing digital competence and its relationship with the socioeconomic level of Chilean university students. https://doi.org/10.1186/s41239-022-00346-6

Torres-Coronas, T., & Vidal-Blasco, M.-A. (2015). Percepción de estudiantes y empleadores sobre el desarrollo de competencias digitales en la Educación Superior. Revista de Educación, 367, 63-90. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2015-367-283

Vuorikari, R., Kluzer, S., & Punie, Y. (2022). DigComp 2.2—The Digital Competence Framework for Citizens. https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC128415/JRC128415_01.pdf

Published

2023-04-29

How to Cite

Tassara-Salviati, C. F. J. ., Vargas-Merino, J. A., Rivarola Ganosa, I. ., Quispe-Huarancca, J. ., & Escudero-Simon, W. . (2023). Digital competences of Peruvian business administration students: A comparative study. Revista Prisma Social, (41), 47–66. Retrieved from https://revistaprismasocial.es/article/view/4966