Research to innovate. Digitized Service-Learning Actions in an intergenerational key
Keywords:
investigation, innovation, Service-Learning, digital resources, intergenerational relationshipsAbstract
The university must adapt to the demands of the surrounding environment, which requires linking research and innovation through reflective processes on educational and social practice.
The objective was to design a teaching innovation project, justified by the results of a national research project, which uses the Service-Learning (SL) methodology as a transversal axis, through the design of intergenerational digitized actions, capable of responding to current needs.
The results of the needs analysis carried out by the research team shows that, before the pandemic, digital leisure activities between grandparents and grandchildren were secondary practices although, during the confinement, they began to occupy a preferential place. Intergenerational technological connectivity was the support for communication and meaningful relationships between grandparents and grandchildren during this period.
This analysis of reality allowed planning an interdisciplinary innovation project that includes the design of 16 digitized intergenerational proposals of SL registered in the following contexts: university, university-school linkage, and educational-social collaboration, evaluated by digital rubric.
The conclusions suggest that all the mentioned initiatives can be extrapolated to the social context, capable of favoring intergenerational encounters through digital resources.
Downloads
References
Almazán, A. (2020). Consecuencias del Cierre de Escuelas por el Covid-19 en las Desigualdades Educativas. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e). https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3
Álvarez, P., Sanjurjo, E. I. y Fernández, G. (2020). Definición de un modelo pedagógico en el ámbito jurídico a través de la integración de tres formas de Aprendizaje-Servicio en torno a la simulación de juicios. Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa, 23, 33-45. https://doi.org/10.24310/REJIE.2020.vi23.9940
Baladrón, A.J., Correyero, B y Manchado, B. (2020). La transformación digital de la docencia universitaria en comunicación durante la crisis de la COVID-19 en España: una aproximación desde la perspectiva del alumnado. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 265-287. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1477
Bernay, R., Stringer, P., Milne, J. y Jhagroo, J. (2020). Three Models of Effective School–University Partnerships. New Zealand Journal of Educational Studie, 55, 133-148. http://doi.org/10.1007/s40841-020-00171-3
Brooks, S. K., Webster, R. K., Smith, L. E., Woodland, L. S., Greenberg, N. y Rubin, G. J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapide review of the evidence. The Lancet, 395, 912-920. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30460-8
Brunner, J. J. y Salazar, F. (2007). Educación Superior en Iberoamérica. Informe 2007. Centro Interuniversitario de Desarrollo.
Cohen, J. (1960). A coefficient of agreement for nominal scales. Educational and Psychological Measurement, 20, 37-46.
Cohen, J. (1968). Multiple regression as a general data-analytic system. Psychological Bulletin, 70(6), 426-443.
Fleiss, J. (1971). Measuring nominal scale agreement among many raters. Psychological Bulletin, 76(5), 378-382.
García, T. (2021). Propuesta de Formación Inicial Docente para la Democracia y la Justicia Social Basada en el Aprendizaje-Servicio. International Journal of Sociology of Education [Publicado: Online first]. http://dx.doi.org/10.17583/rise.123
Lafont, T. I., Echevarría, L. F. y Álvarez, L. P. (2021). El intercambio virtual: experiencias desde instituciones en el Caribe colombiano. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 75, 90-109. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.75.1893
López Francés, I. (2010). El grupo de discusión como estrategia metodológica de investigación: aplicación a un caso. Edetania, 38, 147-156.
Morgan, D.L. (1998). The Focus Groups Guidebook. Sage.
Ministerio de Educación (2010). Estrategia Universidad 2015: contribución de las universidades al progreso socioeconómico español. Secretaría General Técnica.
Naranjo, Y., Mayor, S., de la Rivera, O. y González, R. (2021). Estados emocionales de adultos mayores en aislamiento social durante la COVID-19. Revista Información Científica, 100(2), 1-10. https://acortar.link/XxnBh1
Navío, M. (2020). Innovación docente durante el covid-19: Coronahero y el Aprendizaje-Servicio. En B. Puebla y R. Vinader (Coord.), Ecosistema de una pandemia. COVID 19, la transformación mundial (pp. 1258-1288). Dykinson.
Pilat, D. y Galindo, F. (2016). De la investigación a la innovación. En A. de Vicente (Dir.), La industria de la ciencia. Oportunidades para España (pp. 11-32). Ministerio de Economía y competitividad.
Pinazo, S. (2020). Impacto psicosocial de la COVID-19 en las personas mayores: problemas y retos. Revista Española de Geriatría y Gerontología, 55(5), 249-252. https://doi.org/10.1016/j.regg.2020.05.006
Porto, A. M. y Mosteiro, M. J. (2016). Investigación e innovación en la educación actual. Revista Virtual Redipe, 5-7, 17-33.
Rubio, M. J. y Varas, J. (2004). El análisis de la realidad en la intervención social métodos y técnicas de investigación. CCS.
Ruiz-Corbellá, M. y García-Gutiérrez, J. (2020). Aprendizaje-Servicio en escenarios digitales de aprendizaje: propuesta innovadora en la educación superior. RIED. Revista Iberoa-mericana de Educación a Distancia, 23(1), 183-198. https://doi.org/10.5944/ried.23.1.24391
Sanz, E., Valdemoros, M. A., Sáenz de Jubera, M., Ponce de León, A. y Alonso, R. A. (2018). Innovación educativa a través de los Trabajos Fin de Grado. En C. Gaona (Coord.), Temáticas emergentes en innovación universitaria (pp. 443-454). Tecnos.
Sáenz de Jubera, M., Alonso, R.A., Ponce de León, A., Sanz, E., y Valdemoros, M.A. (2016). Prácticas de ocio intergeneracional en acciones curriculares y extracurriculares universitarias. En M. Sáenz de Jubera y E. Isidori (coords.), Ocio y familia: contextos educativos (pp.20-36). Quapeg.
Stirtz, G.E. (2019). Online Professional Development in Academic Service-Learning: Promoting Community Engagement in Public Education. IGI Global.
Tenorio, S. A., Jardi, A. e Ibáñez, N. (2020). Intersección escuela-universidad: un espacio híbrido de colaboración para fortalecer la formación inicial y el desarrollo profesional docente. Perspectiva educacional, 59(2), 88-110.
Terry, Y., Bravo, N., Elías, K. S. y Espinosa, I. (2020). Aspectos psicosociales asociados a la pandemia por COVID-19. Revista Información Científica, 99(6), 585-595. https://acortar.link/VZCkAy
Valdemoros, M.A. y Alonso, R.A. (Coord.) (2021). Experiencias intergeneracionales digitalizadas. Acciones innovadoras de Aprendizaje-Servicio. Universidad de La Rioja.
Valdemoros, M.A., Alonso, R.A., Sáenz de Jubera, M. y Ponce de León, A. (2021a). Acciones intergeneracionales digitalizadas de aprendizaje-servicio en un marco de colaboración universidad-escuela. En S. Liberal y J. Sierra (Coord.), Retos y desafíos de la innovación educativa en la era post COVID-19 (pp. 345-362). McGraw Hill.
Valdemoros, M.A., Jiménez, E., Ponce de León, A., Alonso, R.A, Sáenz de Jubera, M. (2021b). Tertulias dialógicas digitalizadas. Recurso intergeneracional en tiempos de pandemia. En C. Ortega, R. Goig y Díaz, M.J. (Coords.), Elaboración y evaluación de los trabajos fin de título universitarios: análisis, retos e innovaciones (pp. 129-140). Aranzadi.
Valdemoros, M.A., Sáenz de Jubera, M., Santamaría, M. y Medrado, C. (2020). Ocio intergeneracional: Validación de categorías para el análisis de contenido de los grupos de discusión. En I. Lazkano y A. Díaz (eds.), Representaciones sociales y educativas del ocio (pp. 143-158). Universidad de Deusto.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Prisma Social

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
-
Authors retain copyright.
-
Authors transfer to the journal the right of first publication. The journal also owns the publishing rights.
-
All published contents are governed by an Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Access the informative version and legal text of the license. By virtue of this, third parties are allowed to use what is published as long as they mention the authorship of the work and the first publication in this journal. If you transform the material, you may not distribute the modified work. -
Authors may make other independent and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), following the publication of, and referencing the journal, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).











