Comunicación en Twitter: Coronatec en la fase inicial del confinamiento en España

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Keywords:

Social media; Twitter; COVID19; Coronatec; Communication; Fake news., Social media, Twitter, Covid-19, Coronatec, Communication, Fake news

Abstract

El estado de alarma declarado en España el 14 de marzo de 2020 a raíz de los contagios y muertes provocadas por el coronavirus y el COVID-19 provocó la creación del Comité de Gestión Técnica del Coronavirus (Coronatec) que, encabezado por el presidente del Gobierno, Pedro Sánchez, llevó la iniciativa tanto a través de los medios de comunicación tradicionales, como también en redes sociales.

El primer mes de esta extraordinaria situación iba a medir la capacidad de reacción y adaptación de todas estas entidades a las redes sociales y, de hecho, los impactos comunicacionales en Twitter aumentaron y sirvió como un canal referente para difundir mensajes. Además, obtener información de fuentes oficiales a través de las redes sociales es ahora más importante por la presencia de los bulos y el análisis de estos nueve organismos es aún más pertinente. El presente análisis se centrará en aspectos esenciales del análisis en redes sociales: seguidores, publicaciones y engagement. Los resultados dejarán patente la capacidad de influencia de las Fuerzas y Cuerpos de Seguridad del Estado frente a otros actores como Presidencia del Gobierno o los Ministerios.

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Author Biographies

Juan Enrique Gonzálvez Vallés, Universidad Complutense de Madrid

Doctor in Information Sciences from the Complutense University of Madrid. Degree in Journalism. He has taught Marketing and Commercial Management classes at the Camilo José Cela University in Madrid. He belonged to the Department of Audiovisual Communication and Advertising of the CEU San Pablo University. He is currently a professor at the Complutense University of Madrid in Communication. He is also part of the "Concilium" Research Group, as well as of the entities Spanish Society of Ibero-American Communication Studies and Forum XXI. Professionally he has been part of various communication media, he has coordinated the project of the BBVA Sponsorship and Communication area: "Yo Subo con Carlos Soria". He was Social Media Manager of the CEU San Pablo University and Community Manager of the Faculty of Humanities and Communication Sciences of the CEU San Pablo University.

David Caldevilla-Domínguez, Universidad Complutense de Madrid

Bachelor and Doctor in Information Sciences (Audiovisual Communication from the Complutense University). Diploma in Teaching (U. de Zaragoza). Professor at the Faculty of Information Sciences of the UCM. Professor at: U. Complutense, U. Europea de Madrid, IED, ESERP and IPAM (Oporto -Portugal-). Index h 12. 6th Spanish author in published works, 13th in cited articles and 20th in citations received from 747 total authors.
Speaker and lecturer in various courses and professor in various titles of his own (Telemadrid, Walter & Thompson, McCann ...). Secretary General of the SEECI (Spanish Society for Ibero-American Communication Studies) and of the "International Forum of Communication and Public Relations" (Forum XXI).
Principal Investigator (IP) of the Complutense Research Group ‘Concilium’. Author of more than 70 scientific articles and 6 books: Asturias and La Rioja, a common history, Spielberg's seal, Culture and Public Relations, Public Relations Manual, Public Relations. and its foundation and The internal face of business communication. Director of 6 doctoral theses (2 with European mention).
Member of scientific committees in numerous congresses and international scientific journals. Speaker at more than 90 international conferences. Invited signature in various publications and radio talk show.

Almudena Barrientos-Báez, Universidad Internacional de La Rioja (UNIR)

Is Associate Professor at Iriarte University School of Tourism adscribed to the University of La Laguna (Spain). She holds a Master's degree in Tourism Management and a Master in Event Management. Her main research interests are Emotional Intelligence, emotion management, professional performance in the Tourism industry. She has published several books (Mc Graw-Hill) on ICT applied to teaching activities, University innovation, digitization 2.0 and content excellence. She has also attended several relevant conferences on Applied Emotional Intelligence, relationship between Emotional Intelligence and the professional future of Tourism managers. She is a member of the research team at Iriarte and a PhD candidate at the Camilo José Cela University in Madrid. 

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Published

2021-01-29

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Gonzálvez Vallés, J. E. ., Caldevilla-Domínguez, D. ., & Barrientos-Báez, A. . (2021). Comunicación en Twitter: Coronatec en la fase inicial del confinamiento en España. Revista Prisma Social, (32), 476–497. Retrieved from https://revistaprismasocial.es/article/view/4049