Evolution of Telegram's electoral functions in the extreme right

The case of Vox in Spain

Authors

Keywords:

Political Communication, Mobile Instant Messaging Services, Telegram, Vox, Electoral Campaign, Populism, Extreme Right, Social Media

Abstract

Mobile instant messaging services have been consolidated in political communication because they favor continuous connection and generate more trust than other social media. For this reason, most political parties use this type of apps. The aim of this work is to identify the communication strategies of Vox on Telegram in electoral contexts. Using content analysis techniques, all the messages that this far-right party published on its Telegram channel during two electoral campaigns, in the 2019 general elections and the 2021 Catalan elections, are studied. Specifically, five variables are examined: functions of the messages; thematic agenda; role of criticism; personalization in the leader; and level of hybridization with mainstream media. The results indicate an incipient evolution towards more innovative functions, although there is still room for improvement. In addition to promoting his campaign agenda, Vox uses Telegram to mobilize the vote and attack other parties by appealing to emotions on ideological issues; personalize its speech in a leader characterized by his emotional attributes; and replace conventional media. All of these strategies fit the populist style of other far-right international parties.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amparo López-Meri, Universitat Jaume I

Amparo López-Meri es Profesora Titular de Periodismo del Departamento de Ciencias de la Comunicación de la Universitat Jaume I de Castellón. Vicedecana de Calidad de la Facultad de Ciencias Humanas y Sociales. Sus líneas de investigación abordan la reformulación del periodismo y la comunicación política en el entorno digital, así como la ética periodística. Su producción científica incluye más de 35 publicaciones entre artículos, capítulos de libro e informes. Su tesis doctoral obtuvo el Premio Lorenzo Gomis de la Sociedad Española de Periodística y el Premio Extraordinario de Doctorado. Ha participado en 10 proyectos de investigación competitivos y ha realizado estancias en universidades de Florencia, Beira Interior y París.

Pablo López-Rabadán, Universitat Jaume I

Pablo López-Rabadán es Profesor Titular en el Departamento de Ciencias de la Comunicación de la Universitat Jaume I. Vicedecano del Grado en Periodismo en esa misma universidad. Sus líneas de investigación se centran en la innovación en periodismo, el impacto de las redes sociales en la comunicación política y la lucha del periodismo especializado contra la desinformación sanitaria y medioambiental. Desde 2005 ha participado en 12 proyectos de investigación sobre estas cuestiones. Su producción científica comprende más de 60 publicaciones entre artículos, capítulos y libros. En la actualidad tiene reconocidos dos sexenios por parte de la CNEAI. Ha sido investigador visitante en diversas universidades europeas (Cardiff, Westminster y Firenze) y americanas (Valparaíso y Boston).

 

References

Aladro-Vico, E., y Requeijo-Rey, P. (2020). Discurso, estrategias e interacciones de Vox en su cuenta oficial de Instagram en las elecciones del 28-A. Derecha radical y redes sociales. Revista Latina de Comunicación Social, 77, 203-229. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1455

Alonso-Muñoz, L., y Casero-Ripollés, A. (2018). Communication of European Populist Leaders on Twitter. Agenda Setting and the ‘More is Less’ Effect. Profesional de la Información, 27(6), 1193-1202. https://doi.org/10.3145/epi.2018.nov.03

Alonso-Muñoz, L., Tirado García, A., y Casero-Ripollés, A. (2022). Telegram in campaign: the use of mobile instant messaging services in electoral political communication. Communication & Society, 35(4), 71-88. https://doi.org/10.15581/003.35.4.71-88

Al-Rawi, A. (2021). Telegramming Hate: Far Right Themes on the Dark Social Media. Canadian Journal of Communication, 46(4), 821-851. https://doi.org/10.22230/cjc.2021v46n4a4055

Al-Rawi, A. (2022). News loopholing: Telegram news as portable alternative media. Journal of Computational Social Science, 5, 949-968. https://doi.org/10.1007/s42001-021-00155-3

Amoedo, A., Moreno, E., Negredo, S., Kaufmann-Argueta, J., y Vara-Miguel, A. (2023). Digital News Report España 2023. Universidad de Navarra. https://doi.org/10.15581/019.2023

Aruguete, N. (2017). The agenda setting hypothesis in the new media environment. Comunicación y sociedad, 28, 35-58. http://orcid.org/0000-0002-1571-9224

Carral, U., y Tuñón, J. (2020). Estrategia de comunicación organizacional en redes sociales: análisis electoral de la extrema derecha francesa en Twitter. Profesional de la Información, 29(6). https://doi.org/10.3145/epi.2020.nov.08

Casero-Ripollés, A. (2020). Impacto del Covid-19 en el sistema de medios. Consecuencias comunicativas y democráticas del consumo de noticias durante el brote. Profesional de la Información, 29(2). https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.23

Castro-Martínez, A., y Díaz-Morilla, P. (2021). La comunicación política de la derecha radical en redes sociales. De Instagram a TikTok y Gab, la estrategia digital de Vox. Dígitos: Revista de Comunicación Digital, 7, 67-89. https://roderic.uv.es/handle/10550/79812

Cervi, L., y Marín-Lladó, C. (2021). What are political parties doing on TikTok? The Spanish case. Profesional de la Información, 30(4), e300403. https://doi.org/10.3145/epi.2021.jul.03

Colleoni, E., Rozza, A., y Arvidsson, A. (2014). Echo chamber or public sphere? Predicting political orientation and measuring political homophily in Twitter using big data. Journal of Communication, 64(2), 317-332. https://doi.org/10.1111/jcom.12084

Díez-Garrido, M., Renedo Farpón, C., y Cano-Orón, L. (2021). La desinformación en las redes de mensajería instantánea. Estudio de las fake news en los canales relacionados con la ultraderecha española en Telegram. Miguel Hernández Communication Journal, 12(2), 467-489.https://doi.org/10.21134/mhjournal.v12i.1292

Engesser, S., Ernst, N., Esser, F., y Bu?chel, F. (2017). Populism and social media: how politicians spread a fragmented ideology. Information, Communication & Society, 20(8), 1109-1126. https://doi.org/10.1080/1369118X.2016.1207697

Elishar-Malka, V., Ariel, Y., y Weimann, G. (2020). Rethinking Political Communication in the Digital Sphere. The Journal of International Communication. https://doi.org/10.1080/13216597.2020.1771397

Ferreira, C. (2019). Vox como representante de la derecha radical en España: un estudio sobre su ideología. Revista Española de Ciencia Política, 51, 73-98. https://doi.org/10.21308/recp.51.03

Forti, S. (2021). Extrema derecha 2.0: qué es y cómo combatirla. Siglo XXI de España Editores.

Galarraga, N. (2022). Bolsonaro y sus fieles buscan refugio en Telegram para evitar ser silenciados por desinformar. El País. 09/01/2022

Gamir-Ríos, J., Pop, A. I., López-García, G., Llorca-Abad, G., y Fenoll, V. (2022). Unidireccionalidad, promoción partidista y polarización. Actividad en Twitter de los candidatos a la presidencia del Gobierno de España en las elecciones generales de 2019. Profesional de la Información, 31(2). https://doi.org/10.3145/epi.2022.mar.03

Gamir-Ríos, J., y Sánchez-Castillo, S. (2022). The political irruption of short video: Is TikTok a new window for Spanish parties? Communication & society, 37-52. https://doi.org/10.15581/003.35.2.37-52

Ganzabal-Learreta, M., Meso-Ayerdi, K., Pérez-Dasilva, J., y Mendiguren-Galdospin, T. (2021). The incidence of age and gender on social media usage habits in the journalism profession. The case of centennials and millennials. Revista Latina de Comunicación Social, 79, 91-116. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2021-1525

García, F. (2016, 2 de mayo). Políticos y jefes de prensa, en tromba a Telegram. La Vanguardia. https://www.lavanguardia.com/politica/20160502/401512151100/politicos-jefes-de-prensa-tromba-telegram.html

Gil, A. (2019, 14 de junio). La UE pone a Vox como ejemplo de partido beneficiado por campan?as de desinformacio?n, ‘fake news’ y propagacio?n de bulos en redes sociales. Eldiario.es. https://www.eldiario.es/internacional/ue-vox-desinformacion-propagacion-electoral_1_1505563.html

Gil-de-Zúñiga, H., y Goyanes, M. (2021). Fueling civil disobedience in democracy: WhatsApp news use, political knowledge, and illegal political protest. New media & society. https://doi.org/10.1177/1461444821104785

Gil-de-Zúñiga, H., Ardèvol-Abreu, A., y Casero-Ripollés, A. (2021). WhatsApp political discussion, conventional participation and activism: exploring direct, indirect and generational effects. Information, Communication & Society, 24(2), 201-218. https://doi.org/10.1080/1369118X.2019.1642933

González-Bailón, S., Lazer, D., Barberá, P., Zhang, M., Allcott, H., Brown, T., ... y Tucker, J. A. (2023). Asymmetric ideological segregation in exposure to political news on Facebook. Science, 381(6656), 392-398. http://dx.doi.org/10.1126/science.ade7138

Guerrero-Solé, F., Mas-Manchón, L., y Aira, T. (2022). El impacto de la ultraderecha en Twitter durante las elecciones españolas de 2019. Cuadernos.info, 51, 223-245. http://dx.doi.org/10.7764/cdi.51.27471

Gutiérrez-Rubí, A. (2015). La transformación digital y móvil de la comunicación política. Fundación Telefónica.

IAB Spain (2023). Estudio de redes sociales 2023. Disponible en https://iabspain.es/estudio/estudio-de-redes-sociales-2023/

Iranzo-Cabrera, M. (2020). #lasperiodistasparamos, gestación de una conciencia profesional feminista. Profesional de la Información, 29(2). https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.22

Jamieson, K. H., y Cappella, J. N. (2008). Echo chamber: Rush Limbaugh and the conservative media establishment. Oxford University Press.

Kermani, H. (2020). Decoding Telegram: Iranian Users and ‘Produsaging’ Discourses in Iran’s 2017 Presidential Election. Asiascape: Digital Asia, 7(1-2), 88-121. https://doi.org/10.1163/22142312-12340119

Lobera, J., y Portos, M. (2021). Decentralizing electoral campaigns? New-old parties, grassroots and digital activism. Information, Communication & Society, 24(10), 1419-1440. https://doi.org/10.1080/1369118X.2020.1749697

López-Meri, A. (2017). Contribución ciudadana al debate electoral y su cobertura periodística en Twitter. Revista Prisma Social, (18), 1-33. Recuperado a partir de https://revistaprismasocial.es/article/view/1466

López-Meri, A. Marcos-García, S., y Casero-Ripollés, A. (2017). What do politicians do on Twitter? Functions and communication strategies in the Spanish electoral campaign of 2016. Profesional de la Información, 26, 5, 795-804. https://doi.org/10.3145/epi.2017.sep.02

López-Meri, Á., Marcos-García, S., y Casero-Ripollés, A. (2020). Estrategias comunicativas en Facebook: Personalización y construcción de comunidad en las elecciones de 2016 en España. Doxa Comunicación, 30, 229-248.https://doi.org/10.31921/doxacom.n30a12

López-Rabadán, P. (2022). Framing Studies Evolution in the Social Media Era. Digital Advancement and Reorientation of the Research Agenda. Social Sciences, 11(1), 9. https://doi.org/10.3390/socsci11010009

López-Rabadán, P., y Dome?nech-Fabregat, H. (2021). Nuevas funciones de Instagram en el avance de la política espectáculo. Claves profesionales y estrategia visual de Vox en su despegue electoral. Profesional de la Información, 30(2). https://doi.org/10.3145/epi.2021.mar.20

López-Rabadán, P., López-Meri, A., y Doménech-Fabregat, H. (2016). La imagen política en Twitter. Usos y estrategias de los partidos políticos españoles. index.Comunicación, 6(1), 165–195. Recuperado a partir de https://indexcomunicacion.es/index.php/indexcomunicacion/issue/view/11

Lou, C., Tandoc Jr, E. C., Hong, L. X., Pong, X. Y., Lye, W. X., y Sng, N. G. (2021). When Motivations Meet Affordances: News Consumption on Telegram. Journalism Studies, 22(7), 934-952. https://doi.org/10.1080/1461670X.2021.1906299

Marcos-García, S., Alonso-Muñoz, L., y Casero-Ripollés, A. (2021). The Influence of the Negative Campaign on Facebook: The Role of Political Actors and Citizens in the Use of Criticism and Political Attack in the 2016 Spanish General Elections. Social Sciences, 10(10), 356. https://doi.org/10.3390/socsci10100356

Marcos-García, S., Doménech-Fabregat, H., y Casero-Ripollés, A. (2021). The platformization of institutional political communication. The use of WhatsApp by local administrations. Revista Latina de Comunicación Social, (79), 100-124. https://doi.org/10.4185/RLCS-2021-1520

Marcos-García, S., Tirado-García, A., y Casero-Ripollés, A. (2023). Redifundir, movilizar y fragmentar la agenda: el rol secundario de Telegram en la campaña electoral española de noviembre de 2019. Revista de Comunicación, 22(1), 185-230. http://dx.doi.org/10.26441/rc22.1-2023-2993

Maréchal, N. (2018). From Russia with crypto: A political history of Telegram. En 8th USENIX Workshop on Free and Open Communications on the Internet (FOCI 18). Recuperado a partir de https://www.usenix.org/conference/foci18/presentation/marechal

Martín Granados, I. (2017). Telegram, herramienta de comunicación política. Asociación de Comunicación Política (ACOP), 5/5/2017. https://compolitica.com/telegram-herramienta-de-comunicacion-politica

Miquel Segarra, S., Alonso-Muñoz, L., y Marcos-García, S. (2017). Buscando la interacción. Partidos y candidatos en Twitter durante las elecciones generales de 2015. Revista Prisma Social, (18), 34-54. Recuperado a partir de https://revistaprismasocial.es/article/view/1353

Morejón-Llamas, N. (2023). Política española en TikTok: Del aterrizaje a la consolidación de la estrategia comunicativa. Revista Prisma Social, (40), 238-261. Recuperado a partir de https://revistaprismasocial.es/article/view/4833

Moret-Soler, D., Alonso-Muñoz, L., y Casero-Ripollés, A. (2022). La negatividad digital como estrategia de campaña en las elecciones de la Comunidad de Madrid de 2021 en Twitter. Revista Prisma Social (39), 48-73. Recuperado a partir dehttps://revistaprismasocial.es/article/view/4860

Newman, N., Fletcher, R., Eddy, K., Robertson, C. T., y Nielsen, R. K. (2023). Reuters institute digital news report 2023. Reuters Institute for the Study of Journalism. Disponible en https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/digital-news-report/2023

Nyhan, B., Settle, J., Thorson, E., Wojcieszak, M., Barberá, P., Chen, A. Y., ... Y Tucker, J. A. (2023). Like-minded sources on Facebook are prevalent but not polarizing. Nature, 620(7972), 137-144. https://doi.org/10.1038/s41586-023-06297-w

Oleaque-Moreno, J. M. (2020). El discurso en positivo de Vox: los medios difundidos en Twitter por la extrema derecha. Cuadernos AISPI: Estudios de lenguas y literaturas hispánicas, 16(2), 45-62. https://doi.org/10.14672/2.2020.1697

Paniagua, F., Seoane F., y Magallón-Rosa, R. (2020). Anatomía del bulo electoral: la desinformación política durante la campaña del 28-A en España. Revista CIDOB D’Afers Internacionals, (124), 123-145. Recuperado a partir de https://www.jstor.org/stable/26975711

Pérez Curiel, C., y García-Gordillo, M. (2020). Indicadores de influencia de los políticos españoles en Twitter. Un análisis en el marco de las elecciones en Cataluña. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 26(3), 1133- 1144. https://doi.org/10.5209/esmp.64880

Piaia, V., y Alves, M. (2020). Opening the black box: exploratory analysis of the Bolsonarista network on WhatsApp. Intercom: Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, 43(3), 135-154. https://doi.org/10.1590/1809-5844202037

Pohjonen, M., y Udupa, S. (2017). Extreme speech online: An anthropological critique of hate speech debates. International Journal of Communication, 11(19), 1173–1191. Recuperado a partir de https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/5843

Pont-Sorribes, C., Besalú, R., y Codina, L. (2020). WhatsApp como canal de información política en España: credibilidad, perfil de usuarios y compartición de contenidos. Profesional de la Información, 29(6). https://doi.org/10.3145/epi.2020.nov.19

Poster, W. R. (2021). Striking by Telegram, Avatar, and Geotag: Changing ICT Landscapes of Virtual Protest in India. International Journal of Communication 15, 23. Recuperado a partir de https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/16529

Ameli, R. S., y Molaei, H. (2020). Election Journalism: Investigating Media Bias on Telegram during the 2017 Presidential Election in Iran. Digital Journalism, 8(8), 975-991. https://doi.org/10.1080/21670811.2020.1777881

Rogers, R. (2020). Deplatforming: Following extreme Internet celebrities to Telegram and alternative social media. European Journal of Communication, 35(3), 213-229. https://doi.org/10.1177/0267323120922066

Sánchez Gonzales, H. M., y Martos Moreno, J. (2020). Telegram como herramienta para periodistas: Percepción y uso. Revista de Comunicación, 19(2), 245-261. http://dx.doi.org/10.26441/rc19.2-2020-a14

Santos, M., Saldaña, M., y Tsyganova, K. (2021). Subversive affordances as a form of digital transnational activism: The case of Telegram’s native proxy. New Media & Society. https://doi.org/10.1177/14614448211054830

Sierra, A., González-Tosat, C., y Rodríguez-Virgili, J. (2022). El uso de Telegram por los partidos políticos españoles en las elecciones generales de 2019. Observatorio (OBS*), 16(1), 138-159. https://doi.org/10.15847/obsOBS16120221959

Terrasa, R. (2019, 6 de enero). De Bolsonaro a Vox: cómo WhatsApp ha llegado a ser el arma más eficaz de propaganda política. El Mundo. https://www.elmundo.es/papel/historias/2019/01/05/5c2f91a8fc6c834e478b45dc.html

Tirado-García, A. (2022). Telegram como canal de autopromoción política en campaña: El caso de las elecciones a la Comunidad de Madrid de 2021. Revista Prisma Social, 39, 25-47. Recuperado a partir de https://revistaprismasocial.es/article/view/4867

Urman, A., y Katz, S. (2022). What they do in the shadows: examining the far-right networks on Telegram. Information, Communication & Society, 25(7), 904-923. https://doi.org/10.1080/1369118X.2020.1803946

Valenzuela, S., Bachmann, I., y Bargsted, M. (2021). The personal is the political? What do Whatsapp users share and how it matters for news knowledge, polarization and participation in Chile. Digital Journalism, 9(2), 155-175. https://doi.org/10.1080/21670811.2019.1693904

Valeriani, A., y Vaccari, C. (2018). Political talk on mobile instant messaging services: A comparative analysis of Germany, Italy, and the UK. Information, Communication & Society, 21(11), 1715-1731. https://doi.org/10.1080/1369118X.2017.1350730

Vázquez-Barrio, T. (2021). Populism in the 2019 General Elections. Analysis of the speeches by the three right-wing candidates on Twitter. Communication & Society, 34(1), 123-141. https://doi.org/10.15581/003.34.1.123-141

Vermeer, S. A., Kruikemeier, S., Trilling, D., y de Vreese, C. H. (2021). WhatsApp with politics?! Examining the effects of interpersonal political discussion in instant messaging apps. The International Journal of Press/Politics, 26(2), 410-437. https://doi.org/10.1177/1940161220925020

Zamora-Medina, R., y Losada-Díaz, J. C. (2021). Nuevos escenarios para la conversación política: el uso de WhatsApp por parte de los partidos durante la campaña electoral de abril de 2019 en España. Palabra Clave, 24(1). https://doi.org/10.5294/pacla.2021.24.1.2

Published

2024-01-31

How to Cite

López-Meri, A., & López-Rabadán, P. (2024). Evolution of Telegram’s electoral functions in the extreme right: The case of Vox in Spain. Revista Prisma Social, (44), 331–358. Retrieved from https://revistaprismasocial.es/article/view/5278