The Spanish press in the Post-Truth Era: the commitment to data verification to beat the Fake News

Authors

Keywords:

Fake news; misinformation; post-truth; data verification; cyberjournalism; digital newspapers

Abstract

In the Post-Truth Era, we can see how citizens are increasingly distrustful of the media, especially the written media. Cyber-journalism, which is no longer financed by readers but by advertising in what is known as the tyranny of the click (Marín, 2019), and the disinformation caused by the wrongly named fake news and by the bots that spread hoaxes on the net, have generated this informative climate in which readers come to question any news.

 

This research aims to analyze the data verification tools that generalist newspapers use to detect false news and gain credibility among users. To this end, a study of 38 digital newspapers in Spain is being carried out in order to check whether they implement any tools, what they are, and how they show the traceability of the information they publish. A quantitative and qualitative case study methodology is used. After the analysis, it is observed that there are tools that trace in an excellent way where the information that is consumed comes from, but most digital newspapers do not implement them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Es, Español

Doctor en Industrias Culturales y de la Comunicación por la Universitat Politècnica de València. Experto en comunicación radiofónica, podcasting y audio digital, Terol ha ampliado su formación en un curso de posgrado sobre narrativas sonoras en la Universitat Autònoma de Barcelona. Además, imparte docencia en los grados de comunicación audiovisual de la UPV y de la UNIR. Ha impartido formación para docentes sobre el uso del pódcast como recurso didáctico en el ICE de la UPV y en el CEFIRE de la Conselleria de Educación, además de en varios colegios e institutos. Es miembro de las asociaciones ECREA y AEIC.

Español, Español

Doctora en Comunicación y Máster en Gestión de la Producción Audiovisual y en Marketing y Comunicación Digital. Desarrolla su labor docente e investigadora en el Departamento de Comunicación Audiovisual, Documentación e Historia del Arte de la Universitat Politècnica de València. Pertenece al grupo de investigación ArtiCom. Ha realizado numerosas contribuciones en congresos nacionales e internacionales y es autora de diversos artículos de investigación y capítulos de libro sobre convergencia de medios, consumo audiovisual, redes sociales y transmedia y educación. Tiene experiencia de más de veinte años como profesional en medios de comunicación.

References

Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación (2020). Estudio General de Medios. 1ª oleada 2020. https://bit.ly/39KnvGT

Alonso-González, M. (2019). Fake News: desinformación en la era de la sociedad de la información. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 45, 29-52. https://dx.doi.org/10.12795/AMBITOS

Amorós-Garcia, M. (2018). Fake News. La verdad de las noticias falsas. Plataforma Editorial.

Aparici, R. y García-Marín, D. (2019). La posverdad. Una cartografía de los medios, las redes y la política. Gedisa.

Bazaco, A.; Redondo, M. y Sánchez-García, P. (2019): El clickbait como estrategia del periodismo viral: concepto y metodología. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 94-115. https://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2019-1323

Bell, E. J.; Owen, T.; Brown, P.D.; Hauka, C.; Rashidian, N. (2017). The Platform Press: How Silicon Valley Reengineered Journalism. En Tow Center, Columbia Journalism School.

Bockzkowsky, P. (2016). Posverdad: las noticias falsas y el futuro del periodismo, en Elmostrador.cl, 19-12-2016. https://bit.ly/372o53w.

Bovet, A. y Makse, H. (2019). Influence of fake news in twitter during the 2016 us presidential election. Nature Communications, 10(1), 1-14. https://dx.doi.org/10.1038/s41467-018-07761-2

Burkhardt, J. M. (2017). Chapter 1. History of Fake News. En Library Technology Reports, 53(8), 5–9.

Cabezuelo Lorenzo, F. y Manfredi, J. L. (2019). Posverdad, fake-news y agenda política en el discurso de Trump en Twitter. En Historia y comunicación social, 24(2), 449-483.

Comscore (2020). Datos MMX Multi-plataforma y Mobile Metrix de junio 2020. https://bit.ly/3k2mSgs

European Broadcasting Union (2020). Trust in media. https://bit.ly/37mVTZp

Echevarría, B. (2016). Más fact-checking contra la «posverdad». En Cuadernos de periodistas, 33, 9-16.

Egelhofer, J.L. y Lecheler, S. (2019). Fake news as a twodimensional phenomenon: a framework and research agenda. En Annals of the International Communication Association, 43(2), 97-116. https://doi.org/10.1080/23808985.2019.1602782

El País (2013a). Archivo de portadas. https://bit.ly/2x9CJWS

El País (2013b). La foto que El País nunca debió publicar. https://bit.ly/2yuU6ll

Gallup (2020). Americans remain distrustful of Mass Media. Gallup Poll Social Survey. https://bit.ly/33Yw8MO

García Galera, M.; Del Hoyo Hurtado, M. y Blanco Alfonso, I. (2020). Desinformación e intención comunicativa: una propuesta de clasificación de las fake news producidas en entornos periodísticos profesionales. Revista Mediterránea de Comunicación, 11(2), 105-118. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2020.11.2.16

García-Noblejas, J. J. (2000). Comunicación borrosa. Sentido práctico del periodismo y de la ficción cinematográfica. Pamplona: EUNSA.

García Orosa, B.; Gallur Santorun, S. y López García, X. (2017). El uso del clickbait en cibermedios de los 28 países de la Unión Europea. Revista Latina de Comunicación Social, 72, 1261-1277. https://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2017-1218

Grijelmo, Á. (2016). Posverdad que sí. En Elpais.com, 23-12-2016. https://bit.ly/33dV572

Herrero Diz, P., Pérez Escolar, M. y Plaza Sánchez, J.F. (2020). Desinformación de género: análisis de los bulos de Maldito Feminismo, Icono 14, 18(2), 188-216. https://dx.doi.org/10.7195/ri14.v18i2.1509

Higgins, M. (2017). Mediated populism, culture and media form. Palgrave Commun, 3 (3). https://doi.org/10.1057/s41599-017-0005-4

Ireton, Ch.; Posetti, J. (2018). Journalism, ‘fake news’ & disinformation: handbook for journalism education and training. Unesco Publishing. https://bit.ly/34QoKSY

Keyes, R. (2004). The Post-truth Era: Dishonesty and deception in contemporary life. St. Martins Pr.

Kovach, B. y Rosenstiel, T. (2012). Los elementos del periodismo. Aguilar.

Lazer, D.; Baum, M.; Benkler, J. et al. (2018). The science of fake news. Science, 9, 1094–1096. https://doi.org/10.1126/science.aao2998

López García, X.; Rodríguez Vázquez, A. I. y Álvarez Gromaz, L. (2016). El fact-checking como reclamo y como servicio en los cibermedios. Análisis de las experiencias de ‘The Washington Post’ y ‘The Guardian’. Telos, Cuadernos de comunicación e innovación, 103, 74-83. http://bit.ly/32Adc2T

Lotero-Echeverri, G.; Romero-Rodríguez, L. M.; Pérez-Rodríguez, M. A. (2018). Fact-checking vs. Fake news: Periodismo de confirmación como recurso de la competencia mediática contra la desinformación. index.comunicación, 8(2), 295-316.

Luzón Fernández, V. (2019). Real facts vs. Fake news. Cómo desde la universidad se puede combatir la desinformación. En Francés, M. (Coord.). Contenidos y formatos transmedia en la comunicación universitaria. EUDEM.

Macías-Varela, B. (2017). La comunicación para el cambio social desde una perspectiva de género en Andalucía. Tesis doctoral. Universidad de Cádiz.

Magallón Rosa, R. (2018). La biblioteca digital sobre Donald Trump. Fact-checking frente a fake news. Estudios sobre el Mensaje Periodístico 24(1), 273-282.

Magallón Rosa, R. (2019). Unfaking news: cómo combatir la desinformación. Ediciones Pirámide.

Mainer-Blanco, B.; Martínez-Fresneda Osorio, H. (2019). Posverdad y desinformación en la era de los nuevos formatos, en Historia y comunicación social 24 (2), 547-559. https://dx.doi.org/10.5209/hics.66299

Mantzarlis, A. (2018). Fact-checking 101. En Ireton, C. y Posetti, J. (Eds.), Journalism, fake news & disinformation: Handbook for journalism education and training. Unesco.

Marín García, B. (2019). La tiranía del clic. Turner minor.

Mayoral, J.; Parratt, S. y Morata, M. (2017). Desinformación, manipulación y credibilidad periodísticas: una perspectiva histórica. En Historia y comunicación social, 24(2), 395-409.

Mittermeier, J. (2017). Desmontando la posverdad. Nuevo escenario de las relaciones entre la política y la comunicación. Trabajo Fin de Máster. Universidad Autónoma de Barcelona. http://hdl.handle.net/2072/293810.

Molina Cañabate, J.P. y Magallón Rosa, R. (2020). Desinformación y periodismo científico. El caso de Maldita Ciencia. Revista Mediterránea de Comunicación, 11(2), 11-21. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM2020.11.2.4

Murolo, L. (2019) . La posverdad es mentira. Un aporte conceptual sobre fake news y periodismo. Baggini, En Aparici, R. y García-Marín, D. (Coords) (2019). La Posverdad. Una cartografía de los medios, las redes y la política. Gedisa.

Nielsen, R. K. y Ganter, S. A. (2017). Dealing with digital intermediaries: A case study of the relations between publishers and platforms. New Media & Society, 20(4), 1600–1617. https://doi.org/10.1177/1461444817701318

Nielsen, R. K. y Graves, L. (2017). News you don’t believe: Audience perspectives on fake news. Reuters Institute for the Study of Journalism. Oxford University. https://bit.ly/2XdRCBD

Orbegozo Terradillos, J., Morales i Gras, J. y Larrondo Ureta, A. (2020). Desinformación en redes sociales: ¿compartimentos estancos o espacios dialécticos? El caso Luther King, Quim Torra y El Confidencial. Revista Mediterránea de Comunicación, 11(2), 55-69. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM2020.11.2.2

Palacio-Llanos et ál.(2018). Informe Anual de la Profesión Periodística 2018. Asociación de la Prensa de Madrid.

Palau Sampio, D. (2016). Metamorfosis de la prensa de referencia en el contexto digital: clickbait y estrategias de tabloide en Elpais.com. Communication & Society, 29(2), 63-80. https://doi.org/10.15581/003.29.2.63-79

Palomo, B. y Sedano J. (2018). WhatsApp como herramienta de verificación de fake news. El caso de B de Bulo. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 1384-1397. https://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2018-1312

Pennycook, G. y Rand, D. G. (2018). Lazy, not biased: Susceptibility to partisan fake news is better explained by lack of reasoning than by motivated reasoning. Cognition, 188, 39-50. https://dx.doi.org/10.1016/j.cognition.2018.06.011

Pozo Montes, Y. y León Manovel, M. (2020). Plataformas fact-checking: las fakes news desmentidas por Newtral en la crisis del coronavirus en España. RECS, 1, 103-116. https://doi.org/10.20318/recs.2020.5446

ReasonWhy, (2019). Taboola, Outbrain, Ligatus y otros nidos de Fake News. ReasonWhy.com. https://bit.ly/3509jrk

Quin, R. (2017). Collins 2017 word of the year shortlist. Collins. Jueves 2 de noviembre de 2017. https://bit.ly/3fdl40x

Salas Abad, C. (2019). La primera fake news de la historia. En Historia y comunicación social, 24(2), 411-431. https://dx.doi.org/10.5209/hics.66268

Salaverría, R.; Buslón, N.; López-Pan, F.; León, B.; López-Goñi, I.; Erviti, Mª.C. (2020). Desinformación en tiempos de pandemia: tipología de los bulos sobre la Covid-19. El profesional de la información, 29(3). https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.15

Sánchez, S. (2019). Tj Tool: una herramienta que busca aumentar la transparencia del periodismo midiendo su trazabilidad. IJNet Red Internacional de Periodistas. https://bit.ly/3aIezRY

Sanz Blasco, R. y Carro de Francisco, C. (2019). Susceptibilidad cognitiva a las falsas informaciones. En Historia y comunicación social, 24(2), 521-531. https://dx.doi.org/10.5209/hics.66296

Schudson, M. y Zelizer, B. (2017) Fake news in context. En AA.VV. Understanding and adressing the disinformation ecosystem. Pennsylvania: Annenberg School for Communication.

Silverman, C.; Strapagiel, L.; Shaban, H. y Hall, E. (2016). Hyperpartisan Facebook pages are publishing false and misleading information at an alarming rate. Buzzfeed News. https://bzfd.it/2eKW0Ei

Sobral, F., y Nina de Morais, N. S. (2020). Información falsa en la red: la perspectiva de un grupo de estudiantes universitarios de comunicación en Portugal . Revista Prisma Social, (29), 172-194. https://revistaprismasocial.es/article/view/3593

Stewart, A.; Mosleh, M.; Diakonova, M.; Arechar, A.; Rand, D. & Plotkin, J. (2019). Information gerrymandering and undemocratic decisions. Nature: International Weekly Journal of Science, 573(7772), 117-121. http://dx.doi.org/10.1038/s41586-019-1507-6

Tandoc, E. D.; Limand, Z. W. & Ling, R. (2017). Defining “Fake News”. A typology of scholarly definitions. Journal of Digital Journalism, 6(2), 137-153. http://doi.org/gdgzp5

Tremlet, G. (2019). Las bondades (y algún fallo) de The Trust Project. Compromiso editorial. http://bit.ly/3cnblEM

Ufarte-Ruiz, M.J. (2016). El rumor como base de la noticia en los medios digitales. En Guadarrama-Rico, L.A., Suárez-Villegas, J.C. y González-Jiménez, M.M. Desafíos éticos de la comunicación en la era digital. Libro de actas II Congreso Internacional de Ética de la Comunicación. Madrid: Dykinson.

Ufarte-Ruiz, M., Anzera, G., y Murcia-Verdú, F. (2020). Plataformas independientes de fact-checking en España e Italia. Características, organización y método. Revista Mediterránea de Comunicación, 11(2), 23-39. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2020.11.2.3

Ufarte-Ruiz, M.J.; Peralta-García, L.; Murcia-Verdú, F.J. (2018). Fact checking: un nuevo desafío del periodismo. El profesional de la información, 27(4), 733-741. https://doi.org/10.3145/epi.2018.jul.02

Ufarte-Ruiz, M. J.; Sidorenko-Bautista, P. y Cantero de Julián, J. I. (2019). El negocio de las noticias falsas. El caso de El Mundo Today. En Historia y comunicación social, 24(2), 561-578. https://doi.org/10.5209/hics.66300

Vila Márquez, F.; Arce García, S. (2019). Fake News y difusión en Twitter: el caso de Curro, el perro “condenado”. En Historia y comunicación social, 24(2), 485-503. https://doi.org/10.5209/hics.66292

Vázquez-Herrero, J.; Vizoso, Á. y López-García, X. (2019). Innovación tecnológica y comunicativa para combatir la desinformación: 135 experiencias para un cambio de rumbo. El profesional de la información, 28(3). https://doi.org/10.3145/epi.2019.may.01

Wardle, C. (2017). Fake news. It’s complicated. https://bit.ly/33dglcX

Wardle, C.; Derakhshan, H. (2017). Information disorder toward an interdisciplinary framework for research and policymaking. Estrasburgo: Consejo de Europa. https://bit.ly/2GVfJQ5

Webb, W. (2019). The Trust Project: los grandes medios y Silicon Valley se convierten en armas para silenciar la disidencia. El Salto. https://bit.ly/3dVJkEZ

Wilkilson, J.W. (2017). El más que rancio abolengo de las ‘fake news’. La Vanguardia, 9 de diciembre. https://bit.ly/33bO5au

Yuste, B. y Cabrera, M. (2014). Emprender en periodismo. Nuevas oportunidades para el profesional de la información. UOC.

Published

2020-10-30

How to Cite

Español, R., & Español, N. (2020). The Spanish press in the Post-Truth Era: the commitment to data verification to beat the Fake News. Revista Prisma Social, (31), 304–327. Retrieved from https://revistaprismasocial.es/article/view/3924